Inne aktualności
- Warszawa. Open Call w Komunie – ostatni dzień 04.11.2024 19:12
- Warszawa. Festiwal Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu 04.11.2024 19:05
- Warszawa. Pożegnanie Elżbiety Zającówny – w środę 04.11.2024 18:14
- Szczecin. Najbliższy tydzień w Teatrze Polskim 04.11.2024 16:29
- Śrem. Awangardowa edukacja kulturalna: Teatr Instrumentalny Bogusława Schaeffera 2024 04.11.2024 15:22
- Tarnów. Sylwester w Teatrze im. Ludwika Solskiego 04.11.2024 15:10
- Warszawa. Dwa premierowe spektakle Michała Zadary w Muzeum Sztuki Nowoczesnej 04.11.2024 14:44
- Nowy Sącz. Pokaz reżyserskiej wersji kultowego „Czasu Apokalipsy” 04.11.2024 14:39
- Toruń. „AI-Art. Sztuka, technologia i ekologia w teatrze” – nowy projekt Baja Pomorskiego 04.11.2024 14:23
- Warszawa. „Niedźwiedzisio” – premiera streamingowa Teatru Baj 04.11.2024 13:22
- Warszawa. Debata „Historia HI§TORY, czyli Gombrowicz i reszta świata” w POK 04.11.2024 13:02
- Kraków. Teatr Słowackiego zaprasza na premierę „Tak zwanej ludzkości w obłędzie” 04.11.2024 12:45
- Bydgoszcz. XXIII Festiwal Prapremier startuje w najbliższy piątek 04.11.2024 12:41
- Kraków. Krakowska Akademia Musicalu zaprasza na „Piękną i Bestię Jr.” 04.11.2024 11:59
Strefa uzyskała sygnał od Czytelnika, zwracającego uwagę na ważną sprawę, którą nie jest zainteresowane żadne medium w Gdańsku.
Chodzi o podejrzenie wystąpienia mobbingu w Teatrze Wybrzeże. To temat ważny i mimo że Strefa nie specjalizuje się w kulturze i sztuce, postanowiliśmy zainteresować się zagadnieniem. Po researchu internetowym i rozmowach otwieramy temat od pytań do dyrektora Adam Orzechowskiego.
Strefa do dyrektora Teatru Wybrzeże
16 marca 2021 r. Teatr Wybrzeże poinformował o wdrożeniu procedur antymobbingowych na wniosek jednego z realizatorów zaangażowanych w produkcję spektaklu „Lilla Weneda” w reżyserii G.W. W jednym z artykułów w internecie można przeczytać, że sprawa była znana Teatrowi co najmniej już od 1 marca. W wywiadzie zamieszczonym w internecie 17 marca dyrektor Adam Orzechowski poinformował:
„Mam nadzieję, że wyniki prac komisji będą znane w ciągu najbliższych dwóch-trzech tygodni. W zależności od tego, co orzeknie to ciało, będziemy prowadzić dalsze niezbędne działania”.
Minęło już sporo czasu, dlatego mamy pytania do Pana Dyrektora:
Kiedy będą znane wyniki prac Komisji?
Czy praca komisji dotyczy tylko spektaklu „Lilla Weneda” czy także innych, wcześniejszych sytuacji związanych z aktywnością artystyczną reżysera G.W.?
Czy osobą pokrzywdzoną jest tylko „osoba niezatrudniona na stałe w Teatrze Wybrzeże, która uczestniczyła w pracach nad spektaklem”?
Czy raport z prac Komisji będzie w jakiejś części upubliczniony? Jeśli tak, to kiedy?
Czy dyrektor teatru poinformuje publicznie o działaniach podjętych po uzyskaniu raportu?
Czy oprócz zgłoszenia, które zapoczątkowało wdrożenie procedur antymobbingowych, doszło do zawiadomień prokuratury?
Odpowiedź Teatru Wybrzeże:
W odpowiedzi na zadane przez Pana pytania informujemy, że postępowanie przed Komisją Antymobbingową dotyczyło wyłącznie zdarzeń objętych skargą, zaistniałych przy realizacji spektaklu pt. „Lilla Weneda”. Wynika to z charakteru procedury antymobbingowej, wszczynanej na wniosek konkretnej osoby uważającej, że została poddana mobbingowi lub dyskryminacji. Postępowanie przed Komisją Antymobbingową zostało zakończone, przy czym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy dalsze czynności wymagają stawienia się w pracy jednej z osób bezpośrednio zaangażowanych w sprawę, która na tą chwilę jest nieobecna. Ta okoliczność nie wstrzymuje jednak działań zmierzających do wdrożenia rekomendacji przedstawionych przez Komisję Antymobbingową, obejmujących w szczególności szkolenia antymobbingowe i szkolenia z komunikacji i asertywności. Jednocześnie zawiadamiamy, że postępowanie przed Komisją ma charakter poufny i dotyczy to również dokumentów wytworzonych w trakcie jej prac. W związku z tym protokół z prac Komisji nie zostanie upubliczniony. Dyrekcja Teatru Wybrzeże nie ma poza tym informacji o ewentualnych zawiadomieniach do prokuratury, ale decyzje w tych kwestiach należą do osób uważających, że ich dobra prawne zostały naruszone lub zagrożone przez przestępstwo.
Komentarz
Z braku konkretów w odpowiedzi (nazwiska, rekomendacje) domyślamy się, że sytuacja w Teatrze Wybrzeże jest trudna dla wielu. To wielki test dla całego zespołu – czy Teatr wyjdzie z tego wzmocniony, czy pozostanie niesmak? W takich sytuacjach jest tylko jedna, godna ścieżka postępowania: transparentna, uczciwa, odważna. Czekamy na publikację wniosków komisji i ogłoszenie sposobu realizacji rekomendacji, co wydaje się opcją minimum w tej sprawie.
Tomek Malik