EN
11.03.2022, 19:08 Wersja do druku

Gdańsk. „Apokalipsa” Tomasza Koniecznego w Operze Bałtyckiej

mat. organizatora

Światowej sławy polski bas-baryton Tomasz Konieczny 12 marca 2022 roku o godz. 12.00 wystąpi w Operze Bałtyckiej z programem Apokalipsa. Podczas koncertu po raz pierwszy zostaną publicznie zaprezentowane utwory z płyty pod analogicznym tytułem,wydanej przez Narodowe Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza i Dal Segno Institute. Będzie to również prapremierowe wykonanie orkiestrowe kompozycji Adama Nowaka zaśpiewanych na płycie przez Koniecznego z akompaniamentem Lecha Napierały.

Tomasz Konieczny znakomity bas-baryton, specjalizujący się w muzyce niemieckiej, słynący też z wykonań dzieł oratoryjnych i pieśni na scenach najważniejszych teatrów świata, m.in. mediolańskiej La Scali, Lyric Opera w Chicago czy Metropolitan Opera w Nowym Jorku, na co dzień mieszkający i występujący za granicą, zrealizował kolejny projekt muzyczny w Polsce.
Dzięki zaangażowaniu Narodowego Centrum Kultury, Instytutu Adama Mickiewicza i Dal Segno Insitute nagrał płytę Apocalypse, na której przy akompaniamencie Lecha Napierały zaśpiewał pieśni Kindertodtenlieder Gustava Mahlera, do poezji Friedricha Rückerta oraz kompozycje Aleksandra Nowaka do wierszyKrzysztofa Kamila Baczyńskiego. Ten repertuar zabrzmi w Operze Bałtyckiej podczas sobotniego koncertu, który promuje płytę. Będzie to jednocześnie debiut Tomasza Koniecznego na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas koncertu utwory z Apocalypse zabrzmią w wydaniu orkiestrowym. Artystom będą towarzyszyć muzycy gdańskiej opery, których poprowadzi Michał Krężlewski.


- Zarówno koncert w Operze Bałtyckiej, jak i premiera płyty to dwa niezwykłe wydarzenia, twórcze spotkania znakomitych muzyków, którzy wykonują utwory do tekstów pozornie bardzo odległych poetów: niemieckiego romantyka Friedricha Rückerta oraz przedstawiciela pokolenia polskich Kolumbów – Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Tym, co łączy autorów tak różnych wierszy, jest przejmujący dramatyzm, wynikający z doświadczenia nieodwracalnej straty, rozłąki, śmierci. Apokalipsa Baczyńskiego ma wymiar jednostkowy i społeczny, jest pokoleniowym doświadczeniem nieludzkiej wojny. Tragedia Rückerta to równie bolesna tragedia osobista - śmierć dzieci. Ten nastrój i emocje wynikające z traumatycznych przeżyć w szczególny sposób wpisują się w obecny czas wojny, której doświadczają nasi sąsiedzi z Ukrainy, ale również my Polacy - udzielając pomocy uchodźcom stajemy się nie tylko świadkami, ale też uczestnikami ich dramatu – komentuje prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.

Podczas sobotniego koncertu w Operze Bałtyckiej usłyszymy repertuar z płyty - pięć muzycznych trenów ze zbioru Kindertodtenlieder, skomponowanych na początku XX wieku przez Gustava Mahlera do tekstów lirycznych Friedricha Rückerta (1788-1866). Niemiecki poeta i tłumacz napisał je po utracie dwójki ukochanych dzieci. Cały cykl, powstały w 1834 r., zawiera ponad 400 utworów. Obok muzyki Mahlera, ważną część programu koncertu i zawartości płyty stanowią pieśni uznanego współczesnego kompozytora - Aleksandra Nowaka specjalnie napisane do wierszy: „Spojrzenie”, „Wigilia” i „Śmierć” Krzysztofa Baczyńskiego. Krytyk Jacek Marczyński zwraca uwagę na „niezwykłą wrażliwość na słowo” profesora katowickiej Akademii Muzycznej, laureata zeszłorocznego „Fryderyka” oraz Nagrody Związku Kompozytorów Polskich.

- Są wiersze szczególnie mi bliskie, z którymi się identyfikuję i koniecznie chciałem zaśpiewać. Od dawna wracam do Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, a jego twórczości niezmiennie mnie wzrusza. Chciałem przypomnieć tę wielką poezję, która – jestem przekonany – zasługuje na odkrycie za granicą, a w Polsce na przypomnienie i popularyzację. Od paru lat poszukiwałem kompozytora, który byłby gotowy napisać muzykę do tych utworów. I wreszcie trafiłem na muzyka, który ma w sobie głębię, uczciwość, wspaniały warsztat. Aleksander Nowak doskonale potrafi się wczuć się w słowo, jest blisko emocji Baczyńskiego – komentuje Tomasz Konieczny.

- Chcieliśmy stworzyć program, który byłby odpowiedzią na ten przełomowy czas. – dodaje pianista Lech Napierała. - Aleksander Nowak jest jednym z wyjątkowych kompozytorów, który w sposób genialny nie tylko potrafi operować dźwiękami, ale też operować ciszą. Baczyński
w swoich tekstach o śmierci pisał o cichym umieraniu. Myślę, że ta potrzeba ciszy w muzyce, jak i w świecie, który nas otacza, jest bardzo przejmująca.
Motyw śmierci łączy poezję Baczyńskiego i treny dziecięce, do których napisał muzykę Gustaw Mahler. W trudnych czasach pandemii, a teraz także dramatycznych czasach okrutnej wojny muzyka daje zawsze jakieś pocieszenie i mam nadzieję, że tak zostanie odebrana – konkluduje Lech Napierała.

Bezpośrednio po koncercie, w foyer Opery, odbędzie się spotkanie z muzykami: Tomaszem Koniecznym, Adamem Nowakiem, Lechem Napierałą, Michałem Krężlewskim oraz Adamem Dudkiem - autorem scenografii, oprawy multimedialnej wydarzenia i projektu okładki płyty Apocalypse. Artyści opowiedzą o współpracy, która zaowocowała nagraniem płyty, oraz przygotowaniach do koncertu. Rozmowę poprowadzi red. Jacek Marczyński.

Warto podkreślić, że w dzień koncertu na rynku zadebiutuje również płyta Apocalypse, Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały, ze światowym prawykonaniem utworów Aleksandra Nowaka, stworzonych specjalnie z myślą o tym wydawnictwie. Wydawcami płyty są: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Mickiewicza i Dal Segno Institute. Płyta jest już drugim, wspólnym projektem fonograficznym duetu: Tomasz Konieczny/ Lech Napierała z Narodowym Centrum Kultury.

Koncert Apokalipsa i płyta zostały dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współorganizatorem koncertujest Narodowe Centrum Kultury i Opera Bałtycka, a partnerem merytorycznym Stowarzyszenie Dal Segno Institute i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Apokalipsa - koncert Tomasza Koniecznego z udziałem orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku kierownictwo muzyczne: Michał Krężlewski
muzyka: Gustav Mahler (Kindertotenlieder)/ Aleksander Nowak (kompozycja do wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego)
koncepcja sceniczna i videoinstalacja: Adam Dudek
Bilety na koncert w cenie: 60 zł dostępne w kasie Opery Bałtyckiej i na www.operabaltycka.pl.
Po koncercie odbędzie się spotkanie z artystami (foyer Opery).

Źródło:

Materiał nadesłany