- Jeżeli na scenie czynności odbiegają od zapisu w scenariuszu, nie jestem w stanie ani tego przewidzieć, ani skontrolować. On mógłby z tym homarem zrobić rzeczy jeszcze gorsze, uwłaczające godności jakiejkolwiek istoty żywej - o kontrowersyjnych spektaklach hiszpańskiego reżysera Rodriga Garcii mówi Jarosław Fret, organizator wrocławskich obchodów Premio Europa per il Teatro.
Magda Podsiadły: Kto wybrał epatującą widza zadawaniem cierpienia zwierzętom sztukę Garcii? Jarosław Fret: Nagrodzone spektakle wybrane zostały drogą ankiety wysłanej do 300-400 krytyków i ludzi teatru. Propozycje z niej ocenia i wybiera laureatów wybitne międzynarodowe jury. Nagrodę Nowe Teatralne Rzeczywistości otrzymał Garcia oraz czterech innych twórców. Wyróżnia ona artystów, którzy w sferze teatralnego języka czy tematyki zaświadczają o nowych, oryginalnych tendencjach i jakościach, ważnych w rozwoju współczesnego teatru. To teatry eksperymentalne, więc od początku wiedzieliśmy, że staniemy wobec kwestii wykraczających poza obszar wartości artystycznych. Grotowski szedł w głąb fundamentalnego elementu teatru, jakim jest aktorstwo. My doświadczyliśmy próby przekraczania w teatrze wszelkich granic. Czy spektakle, w których realizuje się na żywo procedurę zabijania homara do konsumpcji czy podtapia chomiki, można nazwać