Na melomanów czeka nie lada gratka, bowiem spektakl baletowy „Requiem d-moll” W.A. Mozarta w reżyserii Jacka Tyskiego pojawił się w wersji online na platformie VOD Opery Śląskiej. W tym przejmującym dziele przekaz taneczny dopełnił i uszlachetnił warstwę dźwiękową, ukazując cała paletę emocji.
Inne aktualności
- Kielce. Nietypowa operacja przed Teatrem Żeromskiego 30.09.2023 17:01
- Poznań. 30 muzycznych wydarzeń jednego dnia na jednej ulicy 30.09.2023 16:57
- Gdańsk. Październik melomana: gwiazdy opery i spektakularne produkcje 30.09.2023 16:32
- Warszawa. Zmarł językoznawca prof. Michał Głowiński 30.09.2023 16:30
-
Kraków. Premiera musicalu „Kopernik” otwiera sezon w Operze Krakowskiej 30.09.2023 10:32
- Gdańsk. Pan Kleks zabrzmi na nowo. Koncert muzyki filmowej w Kunszcie Wodnym 30.09.2023 10:24
- Olsztyn. Teatr Jaracza zmienia godziny rozpoczęcia niedzielnych spektakli 30.09.2023 09:11
- Gorzów Wlkp. Aktorka Anna Łaniewska i malarz Roman Piciński laureatami „Motyli” 30.09.2023 08:46
-
Łódź. Baśń o naturze w Teatrze Chorea 30.09.2023 08:23
- Warszawa. Mokotowski Trójdzionek Teatralny 29.09.2023 17:56
- Poznań. Nowy sezon w Teatrze Wielkim pod hasłem „Powroty” 29.09.2023 16:20
- Poznań. Premiera „Pentezylei" Duetu Gruba i Głupia w Scenie Roboczej 29.09.2023 16:12
- Warszawa. Otwarto wystawę „W labiryncie teatru" poświęconą historii Teatru Polskiego 29.09.2023 16:01
- Katowice. Zmarł Janusz Ostrowski, aktor i reżyser scen śląskich 29.09.2023 14:34
„Requiem d-moll KV 626”, ostatnia kompozycja wiedeńskiego twórcy, ma kunsztowną formę, jest bogata pod względem melodycznym i harmonicznym. Historia utworu jest jednak nietypowa: Mozart nie zdążył go dokończyć, poza tym został zamówiony przez tajemniczego posłańca, a anonimowy zleceniodawca nie określił formy i terminu wykonania zadania. Kompozytor przekonany był, że msza żałobna jest pisana dla niego, czas pisania requiem zbiegł się bowiem z jego chorobą – muzyk pracował nad dziełem z łóżka, wyczerpany i pozbawiony sił. Twórca rozpłakał się po usłyszeniu pierwszych taktów Lacrimosy podczas prób głosowych i kilkanaście godzin później zmarł.
Jacek Tyski, choreograf bytomskiej inscenizacji, nie traktuje dzieła Mozarta jako typowej mszy żałobnej. Każda część requiem dysponuje własną dynamiką, strukturą i emocjami. Sam utwór odczuwany jest przez niego jako rozliczenie z siłą większą i potężniejszą od człowieka. Nie rozpatruje jej w kontekście konkretnej religii, nadając sztuce szersze przesłanie.
W choreografii Tyskiego taniec współgra z tkanką dźwiękowa, tworząc pełną, nierozerwalną kompozycję. - „Nie żyjemy w czasach średniowiecznych, kiedy taniec uważano za coś grzesznego. Ciało tancerza jest instrumentem, tak jak skrzypce dla muzyka czy głos dla śpiewaka. Przekaz w tym utworze jest ilustrowany nie tylko poprzez dźwięki, ale także poprzez taniec. Dopiero wtedy ten jest pełny, perfekcyjny, pokazujący cała paletę emocji. Nie widzę już innej inscenizacji Requiem niż taneczna, połączona z chórem” – powiedział choreograf.
Dzięki choreografii Jacka Tyskiego, muzyka zyskuje zupełnie nowy wymiar i stanowi wraz z tańcem wspólną, nierozłączną kompozycję. Spektakl pozostawi odbiorców w uczuciu nadziei i zadumy – jest to zatem idealna propozycja dla melomanów ceniących bogatą warstwę muzyczno-wizualną.
W spektaklu wystąpił Balet Opery Śląskiej, soliści: sopran - Ewelina SZYBILSKA, Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, alt - Anna BORUCKA, tenor - Maciej KOMANDERA, Adam SOBIERAJSKI, bas - Bogdan KUROWSKI, Zbigniew WUNSCH oraz Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod kierownictwem muzycznym Francka Chastrusse Colombiera.
Film pojawił się na platformie VOD Opery 29 kwietnia z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca i jest dostępny do obejrzenia w dowolnym czasie. Bilet kosztuje 20 zł.