Na melomanów czeka nie lada gratka, bowiem spektakl baletowy „Requiem d-moll” W.A. Mozarta w reżyserii Jacka Tyskiego pojawił się w wersji online na platformie VOD Opery Śląskiej. W tym przejmującym dziele przekaz taneczny dopełnił i uszlachetnił warstwę dźwiękową, ukazując cała paletę emocji.
Inne aktualności
- Gdańsk. Czytanie performatywne „Reportaży z Wolnego Miasta" w ECS 15.11.2024 11:59
- Warszawa. Ogłoszenie Programu Ministra „Teatr” na 2025 rok 15.11.2024 11:55
- Toruń. Z Lipna do Hollywood. Na afisz Teatru Horzycy wraca „Pola Negri. Fabryka Snów" 15.11.2024 11:40
- Łódź. „Brzydkie kaczątko" w Teatrze Pinokio 15.11.2024 11:38
- Łódź. Konfrontacje teatralne młodych 15.11.2024 11:17
- Gdynia. Beata Nawrocka rezygnuje ze stanowiska dyrektorki Gdyńskiego Centrum Kultury 15.11.2024 11:09
- Kielce. Koncert „Pop Opera – Od Opery do Musicalu" w Filharmonii Świętokrzyskiej 15.11.2024 10:35
- Warszawa. Digitalizacja i inwentaryzacja materiałów pochodzących z archiwum Bogusława Schaeffera 15.11.2024 10:31
- Wrocław. Spotkanie wokół książki „To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego” 15.11.2024 10:21
- Sopot. „Żyłam sztuką, żyłam miłością”. Koncert pamięci Marii Fołtyn w UM 15.11.2024 10:12
- Olsztyn. Nawet dwadzieścia tysięcy złotych nagrody za opowiadanie o Teatrze Jaracza 15.11.2024 09:44
- Warszawa. Premiera farsy „Boeing Boeing” w Teatrze Capitol – we wtorek 15.11.2024 09:40
- Słupsk. Perceval, Liber, Rubin i inni. Trwa V Festiwal Scena Wolności 15.11.2024 09:39
- Olsztyn. Teatr Jaracza zaprasza na kolejną w tym miesiącu premierę 15.11.2024 09:37
„Requiem d-moll KV 626”, ostatnia kompozycja wiedeńskiego twórcy, ma kunsztowną formę, jest bogata pod względem melodycznym i harmonicznym. Historia utworu jest jednak nietypowa: Mozart nie zdążył go dokończyć, poza tym został zamówiony przez tajemniczego posłańca, a anonimowy zleceniodawca nie określił formy i terminu wykonania zadania. Kompozytor przekonany był, że msza żałobna jest pisana dla niego, czas pisania requiem zbiegł się bowiem z jego chorobą – muzyk pracował nad dziełem z łóżka, wyczerpany i pozbawiony sił. Twórca rozpłakał się po usłyszeniu pierwszych taktów Lacrimosy podczas prób głosowych i kilkanaście godzin później zmarł.
Jacek Tyski, choreograf bytomskiej inscenizacji, nie traktuje dzieła Mozarta jako typowej mszy żałobnej. Każda część requiem dysponuje własną dynamiką, strukturą i emocjami. Sam utwór odczuwany jest przez niego jako rozliczenie z siłą większą i potężniejszą od człowieka. Nie rozpatruje jej w kontekście konkretnej religii, nadając sztuce szersze przesłanie.
W choreografii Tyskiego taniec współgra z tkanką dźwiękowa, tworząc pełną, nierozerwalną kompozycję. - „Nie żyjemy w czasach średniowiecznych, kiedy taniec uważano za coś grzesznego. Ciało tancerza jest instrumentem, tak jak skrzypce dla muzyka czy głos dla śpiewaka. Przekaz w tym utworze jest ilustrowany nie tylko poprzez dźwięki, ale także poprzez taniec. Dopiero wtedy ten jest pełny, perfekcyjny, pokazujący cała paletę emocji. Nie widzę już innej inscenizacji Requiem niż taneczna, połączona z chórem” – powiedział choreograf.
Dzięki choreografii Jacka Tyskiego, muzyka zyskuje zupełnie nowy wymiar i stanowi wraz z tańcem wspólną, nierozłączną kompozycję. Spektakl pozostawi odbiorców w uczuciu nadziei i zadumy – jest to zatem idealna propozycja dla melomanów ceniących bogatą warstwę muzyczno-wizualną.
W spektaklu wystąpił Balet Opery Śląskiej, soliści: sopran - Ewelina SZYBILSKA, Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, alt - Anna BORUCKA, tenor - Maciej KOMANDERA, Adam SOBIERAJSKI, bas - Bogdan KUROWSKI, Zbigniew WUNSCH oraz Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod kierownictwem muzycznym Francka Chastrusse Colombiera.
Film pojawił się na platformie VOD Opery 29 kwietnia z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca i jest dostępny do obejrzenia w dowolnym czasie. Bilet kosztuje 20 zł.