Szanowni Państwo,
w związku z zamknięciem instytucji kultury, w tym teatrów, do 29 listopada nie będziemy mogli zaprosić Państwa na spektakle do naszej siedziby.
Poniżej przedstawiamy wydarzenia online, które przygotowaliśmy do Państwa, aby móc gościć z naszymi spektaklami w Waszych domach. W tym celu uruchomiliśmy dla Państwa platformę VOD pod adresem vod.teatrpolski.pl, gdzie będziemy prezentować nasze działania online.
Zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej – www.teatrpolski.pl oraz profili TPB w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter), gdzie na bieżąco będziemy publikować informacje o zbliżających się streamingach i pokazach online.
Mamy nadzieję, że przygotowana przez nas oferta online pozwoli Państwu poczuć się chociaż przez chwilę jak w Teatrze.
Z niecierpliwością czekamy na chwilę, gdy znów WSZYSCY RAZEM będziemy mogli spotkać się z Państwem na widowni Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
Z pozdrowieniami i życzeniami ZDROWIA w tym trudnym czasie, Teatr Polski w Bydgoszczy
20.11 | piątek | g.19.00
Koniec z Eddym – streaming spektaklu z teatru STUDIO teatrgaleria w Warszawie
Streaming spektaklu odbędzie się w czasie rzeczywistym na platformie VOD Teatru Polskiego w Bydgoszczy (vod.teatrpolski.pl).
Imię nie jest tylko imieniem, nie jest tylko ciągiem liter i sylab, ale opowieścią. Imię,
z którym się urodziłem, Eddy Bellegueule, sprowadzało mnie do przeszłości
i opowieści, której nie wybrałem i od której chciałem uciec
Édouard Louis
Spektakl Anny Smolar zainspirowany powieścią „Koniec z Eddym” Édouarda Louisa przygląda się doświadczeniu systemowego ucisku i stawia pytanie o lojalność wobec korzeni i klasy społecznej.
Czy miałeś prawo opuścić swoją rodzinę?
Czy miałeś prawo uciec z miejsca, w którym się wychowałeś?
Czy miałeś prawo porzucić siebie?
Czy miałeś prawo wymazać swoje imię i nazwisko?
Czy miałeś prawo napisać, że byliście biedni?
Czy miałeś prawo czuć pożądanie do chłopców?
Czy miałeś prawo zmienić swój status społeczny?
W świecie opisanym przez Édouarda Louisa nie ma miejsca na inność i okazywanie słabości, a każdy objaw delikatności, ambicji czy marzeń o czymś więcej i byciu kimś innym znika pod ciężarem zmordowanych ciał i czerwonych cegieł, które razem tworzą scenerię małego miasteczka. Powrót Édouarda do historii dorastającego w biednej, robotniczej rodzinie Eddy’ego jest gestem emancypacyjnym. Służy wymazaniu tej osoby, która doświadczyła prześladowania i braku akceptacji ze strony otoczenia. Édouard dokonuje wymazania, aby móc napisać swoją opowieść od nowa.
21.11 | sobota | g.16.00
Życie intymne Jarosława – streaming spektaklu z Teatru Wybrzeże w Gdańsku
Streaming spektaklu odbędzie się w czasie rzeczywistym na platformie VOD Teatru Polskiego w Bydgoszczy (vod.teatrpolski.pl).
Magda Kupryjanowicz, Michał Kurkowski wg pomysłu i we współpracy z Kubą Kowalskim na podstawie korespondencji i dzienników oraz wątków opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza
Historia nieokiełznanej erotycznej relacji jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy z młodszym o 40 lat mężczyzną. Od obsesyjnej namiętności, burzliwych rozstań, poprzez piekło zazdrości, odrzucenie aż po wzniosłe uczucie, najszczerszą empatię i pielęgnowanie w chorobie. W ich miłość wpisana była śmierć – Jerzy chorował na gruźlicę. Tym samym literatura Iwaszkiewicza połączyła się z życiem osobistym – literacki motyw młodego, śmiertelnie chorego mężczyzny był obecny w jego twórczości od samego początku. ŻYCIE INTYMNE JAROSŁAWA to także opowieść o żonie pisarza, Annie, która z czułością i wyrozumiałością dopełniała miłosny trójkąt i w pewnym sensie stanowiła jego fundament. Związek z Jerzym bezpośrednio zainspirował Iwaszkiewicza do napisania kilku znakomitych opowiadań, m.in. TATARAKU i KOCHANKÓW Z MARONY. Spektakl jest przede wszystkim oparty na listach Jarosława Iwaszkiewicza do Jerzego Błeszyńskiego i na jego Dzienniku. Dokumenty te nie mają sobie w Polskiej literaturze równych i dają wnikliwy obraz życia prywatnego pisarza i jego homoerotycznych związków.
22.11 | niedziela | g.16.00
Ostatni świadkowie – pokaz online spektaklu z Królewskiego Teatru Dramatycznego w Sztokholmie (Szwecja)
Nagranie spektaklu z polskimi napisami zostanie udostępnione 22 listopada na platformie VOD Teatru Polskiego w Bydgoszczy (vod.teatrpolski.pl).
Spektakl będzie dostępny dla Widzów przez 7 dni.
Przymierzając się do napisania Ostatnich świadków, noblistka Switłana Aleksijewicz odszukała tych, którzy w dzieciństwie przeżyli drugą wojnę światową w ówczesnym Związku Radzieckim. Poprosiła ich, żeby opowiedzieli jej o swoich doświadczeniach wojennych. Tak zebrała sto dokumentalnych relacji, świadectw dzieci, ich wspomnień o życiu w czasie wojny.
Z nich dziecięco-młodzieżowa scena Królewskiego Teatru Dramatycznego – Unga Dramaten – przygotowała przedstawienie dla dzieci w wieku od 11 lat. Dziecięca publiczność zostaje skonfrontowana w nim z kilkoma starszymi aktorami teatru, którzy opowiadają wspomnienia z czasów, gdy świadkowie wojny byli w wieku dzisiejszej publiczności
Za koncepcję i reżyserię odpowiada Ulla Kassius, która od ponad 40 lat pracuje jako niezależna scenografka. Na koncie ma szereg przedstawień dla dzieci i młodzieży, przygotowanych na przykład razem z Mattiasem Anderssonem w Backa Teater w Göteborgu (m.in. Zbrodnia i kara i Król Maciuś Pierwszy).
reżyseria i scenografia Ulla Kassius
przekład na język szwedzki Kajsa Öberg-Lindsten
opracowanie Ulla Kassius i Anna Berg
kostiumy Moa Möller
reżyseria światła Charlie Åström
reżyseria dźwięku Johan Bengtsson
makijaż Lena Strandmark