EN

2.05.2023, 14:32 Wersja do druku

Bydgoszcz. Dwa spektakle Litewskiej Opery na Bydgoskim Festiwalu Operowym

Przed publicznością XXIX Bydgoskiego Festiwalu Operowego dwa spektakle: balet i musical w wykonaniu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna. Zespół po raz piąty odwiedza bydgoską Operę goszcząc na Bydgoskim Festiwalu Operowym.

fot. mat. teatru

W środę 3 maja Balet i Orkiestra tego znakomitego teatru przedstawią arcydzieło baletu klasycznego: „Bajaderę” według oryginalnej choreografii Mariusa Petipy zrealizowaną w 2007 roku pod kierunkiem   Altynai Asylmuratovej i  Liudmily Kovaliovej.

Dyrektorem artystycznym  Baletu jest Martynas Rimeikis. Orkiestra wystąpi pod batutą Martynasa Staškusa.

O „Bajaderze”:

Nadworny choreograf carskich teatrów, Marius Petipa, zbudował swój balet La Bayadère na silnych podstawach romantycznych, używając własnego typu klasycznej estetyki. W tym balecie jest kilka typowych cech romantycznych – Indie to egzotyczny kraj, bardzo odpowiednia przestrzeń akcji dla wszystkich romantyków, w spektaklu biorą udział istoty eteryczne, cały temat baletu jest typowo romantyczny – bezinteresowna  miłość Nikiyi, miłość jako najwyższy sens i wyraz życia.

Osnową fabuły La Bayadère jest klasyczna literatura indyjska- dramat Kalidasy Sakuntala . Te poetyckie utwory posłużył jako podstawa dla niejednej kreacji – zanim podjął go M. Petipa tacy choreografowie jak Charles Didelot, Filippo Taglioni i inni, oparli swoje prace na tej szczególnej historii. Libretto do Bajadery zostało napisane przez samego Petipę i Siergieja Czudekowa. W balecie występują pewne typowo melodramatyczne zwroty akcji połączone z dramatyzmem baletu romantycznego. Muzyka, której autorem jest Ludwig Aloisius Minkus, dzięki swojej rytmicznej wszechstronności i emocjonalności stworzyła doskonałe tło dla żywiołowego, ognistego dzieła sztuki teatralnej. Jakość artystyczna Bajadery ,której w niczym nie umniejszyły późniejsze balety Petipy do muzyki P. Czajkowskiego czy A. Głazunowa) opiera się na najwyższej klasy.

Na przedstawienie w Operze Nova można nabywać jeszcze wejściówki (na miejsca stojące).

Na „Kandyda” w piątek 5 maja zostały jeszcze pojedyncze bilety.

Witamy w świecie absurdu! Powiastka filozoficzne Woltera, po raz pierwszy opublikowana w 1759 roku pod pseudonimem, pozostaje zawsze aktualna - zwłaszcza w trudnych czasach, kiedy ironia i sceptycyzm znów stają się potrzebne. Fabuła jest prosta. Naiwny młody człowiek zakochuje się w dziewczynie pochodzącej z bogatego domu, a jej rodzina dba, by nigdy nie byli razem. Pangloss jest nauczycielem i filozofem, który wierzy w optymizm i uczy Kandyda, że wszyscy żyjemy w najlepszym z możliwych światów.

Leonard Bernstein nazwał swój utwór operetką, starając się podkreślić jego związki z tradycją europejską. A jednak muzyka ta kojarzona jest głównie z brzmieniem amerykańskiego musicalu i posiada wszystkie najczęstsze cechy tego gatunku.

Źródło:

Materiał nadesłany

Autor:

Ewa Chałat

Wątki tematyczne