EN

6.05.2022, 10:38 Wersja do druku

Białystok. Transmisja „Turandot” z MET

7 maja na Scenie Kameralnej OiFP „Turandot” z Metropolitan Opera. 7 i 8  maja „Cyganeria” z repertuaru OiFP.


fot. mat. organizatora

The Metropolitan Opera: 

Giacomo Puccini, TURANDOT

7 maja 2022 r., godz. 18.55

Scena kameralna OiFP, ul. Odeska 1

W tytułowej roli wystąpi ukraińska sopranistka Liudmyla Monastyrska - wcześniej śpiewała partię Turandot w Operze Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie i w Teatrze Bolszoj w Moskwie. W nowojorskiej Met zadebiutowała w tytułowej roli w Aidzie Verdiego, w 2012 roku, by powrócić z występem w 2014 roku. Jej inne role w Met to: tytułowa w operze Tosca Pucciniego, rola Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej Mascagniego i Abigaille w Nabucco Verdiego. Liudmyla Monastyrska występowała także w wielu wiodących teatrach operowych: w La Scali w Mediolanie, w Royal Opera House w Covent Garden w Londynie, w Bawarskiej Operze Narodowej w Monachium, Wiedeńskiej Operze Narodowej, w Operze Narodowej w Berlinie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie i wielu innych.

Wiosenne spektakle Turandot dyryguje Marco Armiliato. W roli niezłomnego księcia, zdeterminowanego by zdobyć serce Turandot, wystąpi tenor Yonghoon Lee. Parze wybitnych śpiewaków partnerować będzie sopranistka Michelle Bradley jako oddana służka Liù oraz bas Ferruccio Furlanetto jako niewidomy król Timur. Autorem inscenizacji jest Franco Zeffirelli.

O Operze:

Długie miesiące po premierze Tryptyku upłynęły Pucciniemu na poszukiwaniach nowego tematu. Nie wiadomo, kto zaproponował Turandotte, wystawioną w Berlinie przez wielkiego reżysera Maxa Reinhardta z muzyką Ferruccia Busoniego, którą ten przerobił następnie na operę. Był to przypuszczalnie

Renato Simoni, pisarz i dziennikarz. Przestudiowawszy produkcję Reinhardta, Puccini pogrążył się w literaturze na temat muzyki chińskiej. Libretto aktu I zostało ukończone w styczniu 1921 roku i natychmiast poddane muzycznej obróbce. Tymczasem kompozytor przechodził przez kryzys twórczy i wahał

się, czy nie porzucić nowego wyzwania, które, niczym tytułowa Turandot, budziło w nim zarazem zachwyt i popłoch. Jednak rok 1922 przyniósł imponujące postępy nad aktem II (który w pierwotnym szkicu stanowił jedno z aktem I). Puccini chciał stworzyć coś olbrzymiego, zuchwałego i niesłychanego. Gdy

pracował nad aktem II, dały o sobie znać pierwsze objawy choroby – uporczywe i dotkliwe bóle gardła. W 1924 roku u kompozytora zdiagnozowano raka gardła. Zmarł 29 listopada tegoż roku, nie ukończywszy prac nad operą. Nikt z zainteresowanych nie chciał porzucać Turandot. Wydawnictwo Ricordi

zwróciło się do Toscaniniego z prośbą o wybór kompozytora godnego dokończyć dzieła. Wybór padł na młodego Franca Alfano. Rola Turandot przypadła polskiej sopranistce Róży Bursztyn (Burchstein), bardziej znanej jako Rosa Raisa. W dniu prapremiery Toscanini odłożył batutę po scenie śmierci Liù,

odwrócił się do publiczności i oświadczył: „W tym miejscu Giacomo Puccini przerwał pracę. Śmierć okazała się tym razem silniejsza od sztuki”. Po długiej chwili milczenia dzieło powitano szaloną owacją. Przedstawienie w wersji dokończonej przez Franca Alfana wystawiono dopiero następnego dnia.

Wszystkie przedstawienia w ramach MET gramy z polskimi napisami

BILETY: 45-50 zł


Cyganeria

7 maja 2022 r., godz. 19.00

8 maja 2022 r., godz. 18.00

Duża Scena OiFP, ul. Odeska 1

Historia bohemy paryskiej, którą od lat niezmiennie kochają widzowie na całym świecie. Wybitni artyści w ujmującym obrazie wielkiej miłości, pasji i cierpienia. Opera „Cyganeria” Giacoma Pucciniego ponownie na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. Zobaczymy m.in. Andrzeja Lamperta (Rodolfo) i Wiolettę Chodowicz – debiutującą w roli Mimi. Zapraszamy!

Ostatnie spektakle w tym sezonie jeszcze 21 i 22 maja. 

Bilety: 70-130 zł

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne