EN

2.12.2021, 08:25 Wersja do druku

Białystok. "We love Chopin" - debiut baletu Opery Podlaskiej

3 grudnia o godz. 19.00 w Operze Podlaskiej „We love Chopin” – spektakl baletowy inaugurujący działalność baletu OiFP. Duża Scena, ul. Odeska 1

fot. Michał Heller, próba przedstawienia

Opera i Filharmonia Podlaska kojarzona jest przede wszystkim z orkiestrą symfoniczną i chórem. Od 2021 r. może się jednak pochwalić także zespołem artystów baletu.

– Tancerzy wyłoniliśmy podczas audycji i od kilku miesięcy pracują pod czujnym okiem kierownika baletu, Jarosława Sołowianowicza – mówi prof. Violetta Bielecka, dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej. – W strukturze organizacyjnej opery przewidziany był zespół baletowy, a w tym roku udało się te plany zrealizować dzięki dofinansowaniu, jakie pozyskaliśmy z samorządu województwa podlaskiego, któremu opera podlega. 

Zespół aktualnie liczy sześcioro tancerzy.

– Na Podlasiu jest ogromny potencjał taneczny, dlatego cieszę się, że po dziewięciu latach starań nareszcie w Operze i Filharmonii Podlaskiej udało się nam stworzyć niewielki zespół – dodaje kierownik baletu Jarosław Sołowianowicz. – Takiego zespołu bardzo brakowało zarówno w samej operze, jak i w mieście, bo trzeba pamiętać, że Białystok jest miastem niezwykle ważnym w historii polskiego baletu.

fot. Michał Heller, próba przedstawienia

Publiczność miała już okazję zobaczyć artystów baletu OiFP w jej najnowszej produkcji – operetce „Wesoła wdówka” Franza Lehára oraz we wznawianych spektaklach „Doktora Żywago”. Przedstawienie „We love Chopin”, realizowane w ramach programu „Przestrzenie Sztuki Białystok”, uroczyście zainauguruje działalność zespołu.

Choreografię do spektaklu przygotowała Zofia Rudnicka. Podkreśla, że muzyka Chopina idealnie nadaje się do tańca, a jego utwory są przepełnione emocjami:

– „We love Chopin” to ważny spektakl także ze względu na to, że w tym roku mieliśmy Konkurs Chopinowski – tłumaczy. – W spektaklu chcemy pokazać młodych tancerzy od strony techniki tańca, wyrazu artystycznego, pokazać ich emocje i temperamenty. Muzyka Fryderyka Chopina zachwyca i wzrusza ludzi na całym świecie. Dziś – przedstawiona przez tancerzy – pozwoli zobaczyć i głębiej odczuć zawarte w niej emocje. Uroda muzyki oddana pięknem ruchu to wędrówka w krainę romantycznych Sylfid, zawadiackich młodzieńców i radosnych dziewcząt. Pieśni Chopina dodadzą charakteru a preludia i walce rozbawią nas i ukołyszą. Specjalnym akcentem wieczoru będzie preludium z baletu Chopiniana w legendarnej choreografii Michała Fokina. Życzymy tancerzom sukcesów, rozwoju i wspaniałych premier w przyszłości. Toi, toi – czyli w języku tancerzy: powodzenia!

fot. Michał Heller

Zofia Rudnicka – solistka Teatru Wielkiego w Warszawie, choreograf, pedagog, wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2014 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego. Laureatka „Złotej Maski” za balet Rudolf Valentino z muzyką K. Dębskiego, Nagrody Choreograficznej im. Jana Kiepury 2010 za Taniec Godzin w operze Gioconda A. Ponchiellego, a także nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w 2013 r. W lutym 2020 r. odznaczona została Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Autorka biografii ikony polskiego baletu – Gerarda Wilka (wydana w 2019 r.). W jej repertuarze znajdują się m. in. partie: Mirty w Giselle A. Adama, Frygia w Spartakusie A. Chaczaturiana, tytułowa rola w Fedrze S. Lifara, Taglioni w Grand pas de quatre C. Pugni. Równolegle do zajęć w Teatrze współpracowała z TV (tancerka, choreograf). Jest autorką choreografii do kilkunastu spektakli baletowych, kilkudziesięciu oper, operetek, musicali, sztuk teatralnych oraz filmów baletowych, w tym prapremierowego wystawienia Nienasyconych (muz. T. Stańko) oraz La Dolce Vita – spektaklu o Frederico Fellinim (muz. N. Rota) w Teatrze Wielkim w Warszawie, Śpiącej królewny Dziadka do orzechów P. Czajkowskiego, Podróży magicznej (we współpracy z G. Wilkiem, muz. A. Zielińskiego), La valse (muz. M. Ravela), Mity (muz. K. Szymanowski). Najnowszy duży projekt to realizacja we współpracy z Ewą Głowacką tradycyjnej wersji baletu Giselle A. Adama w Operze Wrocławskiej w 2018 r.


Źródło:

Materiał nadesłany