Współczesne teatr lalek oraz teatr formy używają środków, które wymagają odrębnej wiedzy i umiejętności do opisywania i analizowania przestawień, niż w przypadku teatru dramatycznego. Ten typ teatru staje się coraz bardziej interesujący i znaczący. Niestety wciąż niewielu krytyków potrafi go opisywać.
Właśnie dlatego postanowiliśmy zorganizować w Polsce (kraju o znaczącej roli i historii teatru lalek), w Białymstoku zwanym, polską stolicą lalkarstwa”, podczas jednego z najważniejszych festiwali lalkowych w Europie, warsztaty z krytyki teatru lalkowego.
AICT Polska i Związek Artystów Scen Polskich zapraszają na warsztaty dla: młodych krytyków teatralnych, które odbędą się w dniach 20-25 czerwca 2022 r. w Białymstoku (Polska), dzięki wsparcie Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Filia w Białymstoku.
Zorganizowane zostaną trzy grupy warsztatowe: angielskojęzyczna, francuskojęzyczna oraz polskojęzyczna. Jeśli jesteś zainteresowany udziałem w warsztatach, musisz zgłosić się jak najszybciej, by stać się być jednym z 5 uczestników każdej z grup grupie. W tym celu musisz być krytykiem w wieku od 18 do 35 lat.
Wszystkich kandydatów prosimy o przesłanie formularza zgłoszeniowego wraz z krótkim CV (tylko jedna strona!) oraz 2 lub 3 próbek artykułów już opublikowanych w mediach lub internecie. Upewnij się, że dobrze mówisz po angielsku, francusku lub polsku, gdyż w tych właśnie językach odbywać się będą zajęcia w poszczególnych grupach.
Zakwaterowanie może być w pokojach wieloosobowych. Posiłki są zagwarantowane dla wszystkich uczestników w formie śniadania i obiadokolacji. Jako uczestnik otrzymasz również bezpłatny wstęp na wszystkie pokazy i dyskusje, które odbędą się podczas Festiwalu.
Kandydatury będą przyjmowane do 06.06.2022. Muszą być przesłane do dyrektora warsztatów Konrada Szczebiota na adres: [email protected]
Ostateczna lista wybranych uczestników zostanie ogłoszone jak najszybciej, aby dać czas na przygotowanie podróży i uzyskanie, w razie potrzeby, wiz do Polski.
Warsztaty poprowadzą:
Lucyna Kozień - była dyrektor naczelna i artystyczna Teatru Lalek Banialuka i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej (od 2003 r.), krytyk teatralny, redaktor naczelna pisma Teatr Lalek. Absolwentka polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Podyplomowego Studium Dziennikarskiego przy UJ. Aktualnie II Wiceprezydent Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA, wcześniej (w latach 1989-95) także członek Zarządu PO ASSITEJ - Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży). Autorka sztuk i adaptacji scenicznych wystawianych w Banialuce, m.in. „Opowieści o chłopcu i wietrze” i „Zbójnickiej opowieści”. Autorka kilkunastu publikacji książkowych z zakresu teatru, ostatnio m. in. monografii Teatru Lalek Banialuka („Teatr Lalek Banialuka 1947-97” i „Teatr Lalek Banialuka 1997-2007”), „100 przedstawień polskiego teatru lalek” (współred. Marek Waszkiel), albumu „Teatr bez granic” (wydanego z okazji jubileuszowej 25. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej) i publikacji z serii „Lalkarze” (o artystach teatru lalek: Jerzym Zitzmanie, Aleksandrze A. Łabińcu, Janie Dormanie, Włodzimierzu Dobromilskim, Krzysztofie Rale). Swoje teksty o teatrze publikowała m.in. na łamach Animatora, Teatru Lalek, Beskidzkiego Informatora Kulturalnego, Sceny, Sztuki dla Dziecka, Teatru, Wokół teatru, Relacji-Interpretacji.
Laureatka m.in.:Ogólnopolskiego Konkursu "Bliżej teatru" i "Sceny" za "wybitne osiągnięcia w upowszechnianiu teatru" (1988), Złotej Maski - nagrody dziennikarzy i krytyków za twórczy wkład w rozwój teatru (1997),Nagrody Ministra Kultury (1998),Nominacji do "Ikara" - Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Bielska-Białej (2002 i 2008),Nagrody Polskiego Ośrodka ASSITEJ dla Krytyka Roku 2005 - "dla wybitnego krytyka teatru dla dzieci i młodzieży" (2005), Nagrody Marszałka Woj. Śląskiego w dziedzinie kultury (2007),Srebrnego Medalu "Gloria Artis" (2007) Ikara - Nagrody Prezydenta Miasta Bielska-Białej w dziedzinie kultury i sztuki za wybitną dotychczasową działalność (2012)
Profesor Octavian Saiu jest uczonym i zawodowym krytykiem teatralnym. Posiada tytuł doktora teatrologii uzyskany w Narodowym Uniwersytecie Teatru i Filmu (NUTF) w Rumunii, dzięki pracy na temat przestrzeni teatralnej oraz kolejny doktorat z literatury porównawczej na Uniwersytecie Otago na Nowej Zelandii, za pracę o Samuelu Beckeccie i Eugène Ionesco. Ukończył studia post doktorskie z literatury współczesnej na Uniwersytecie Otago i uzyskał habilitację w dziedzinie teatru oraz sztuk scenicznych. Wykłada w Programie Podyplomowym NUTF, Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Sibiu oraz w „Centrum Doskonałości Studiów Wizualnych” Uniwersytetu w Bukareszcie. Był „Visiting Fellow na Uniwersytecie Londyńskim, School of Advanced Study, prowadził też kursy mistrzowskie jako Visiting Professor na różnych uniwersytetach w Europie, Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie, a także w Instytucie Grotowskiego. Działa aktywnie jako przewodniczący konferencji oraz mówca w wielu ważnych wydarzeniach teatralnych i akademickich na całym świecie, w tym: na Olimpiadzie Teatralnej, Festiwalu Teatralnym Wuzhen, a także Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, gdzie był przewodniczącym Konferencji Samuela Becketta w 2013 roku. Od 2004 roku jest przewodniczącym Konferencji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sibiu oraz Konferencji Studiów Szekspirowskich organizowanej przez Craiova International Shakespeare Festival we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Krytyków Teatralnych (IATC). Był zastępcą sekretarza generalnego IATC. Jest przewodniczącym Sekcji Rumuńskiej IATC (teatrologia). Publikował artykuły naukowe w wielu międzynarodowych czasopismach. Wydał także jedenaście książek o teatrze. Otrzymał Nagrodę Krytyków w 2010, Nagroda Związku Twórców Teatru UNITER w 2013 oraz Order Zasłużony Kulturze od Prezydenta Rumunii w 2020 roku.
Alina Epîngeac – doktor w dziedzinie teatru i sztuk performatywnych, krytyk teatralna, wykładowca akademicki i badaczka. Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, Sekcji Rumuńskiej. Jest autorką „Manipulacji poprzez teatr. Kryzys – tworzenie-katharsis” wydanej przez Universitary Print w 2020 roku. W latach 2012-2015 pracowała jako asystent artystyczny Teatru Małego w Bukareszcie, a w latach 2015-2016 była dyrektorem kreatywnym Grupy Sztuki Teatralnej. Jako krytyk teatralny pisała dla magazynu internetowego yorick.ro (2012-2019), Amfiteatru (2019-2021), współpracowała z „Clipa – magazyn kulturalny”, „BeWhere!” i „Czasem”. Jest współautorką rocznicowego albumu „Teatr Mały. 50 lat”; rozpoczęła projekt bloga kulturalnego „d’E-pîn-geac”. W 2016 roku została nominowana do Narodowej Nagrody Teatralnej za krytykę teatralną. Od 2021 jest wykładowcą uniwersyteckim na Wydziale Wiedzy o Teatrze Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu w Bukareszcie.