20 kwietnia rozpocznie się jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Wydarzenie zainauguruje premiera spektaklu „Don Pasquale„ w reżyserii Pawła Szkotaka.
Podczas XXX BFO zaprezentujemy 7 spektakli, goszcząc zespoły znakomitych teatrów z Polski, Litwy, Monako, Francji i Ukrainy.
Bel canto do pary./Premiera Opery Nova 20 kwietnia.
15 lat temu Opera Nova po raz pierwszy w historii bydgoskiej sceny operowej sięgnęła po Napój miłosny. To przedstawienie aż do najbliższej soboty pozostanie jedynym tytułem z bogatej twórczości Donizettiego zrealizowanym w bydgoskiej Operze. Teraz Elisir będzie miał „zmiennika” w postaci opery „Don Pasquale” . Reżyseria premiery spoczywa w rękach Pawła Szkotaka, który gwarantuje niebanalne odczytanie libretta, kierownictwo muzyczne sprawuje Piotr Wajrak, Chór przygotowuje Henryk Wierzchoń, twórcą scenografii jest Mariusz Napierała, projekty kostiumów przygotował Sylwester Krupiński, choreografię Iwona Runowska, światła Maciej Igielski.
Muzyczna opowieść Kościelniaka wg Ciechowskiego/ 23 kwietnia
Teatr Muzyczny w Poznaniu po raz pierwszy będzie gościł na Bydgoskim Festiwalu Operowym. Za to wejście będzie miał mocne: przedstawi swój bodaj najsłynniejszy musical (opowieść muzyczną), którego scenariusz powstał z inspiracji twórczością Grzegorza Ciechowskiego i „Republiki”. Powstał spektakl niezwykły: historia o walce jednostki z systemem, o wadze jej głosu i poszukiwaniu prawdy.
Francuska literatura we francuskiej operze/ 25 kwietnia
Usłyszeć dziś w Polsce Manon Masseneta? Tylko w Operze Nova, w wykonaniu pierwszej litewskiej sceny: Narodowego Teatru Opery i Baletu. Spektakl będący międzynarodową koprodukcją jest przedstawieniem odwołującym się do europejskiej erudycji kulturalnej; muzyka Masseneta przeżywa swój renesans, porusza serca publiczności na całym świecie. Uwaga: rozpoczęcie spektaklu o godz.18.30!
Ukraina kocha Pucciniego / 27 kwietnia
Kolejna międzynarodowa produkcja ze znaczącym udziałem Polaków. Wystawiony we Lwowie na 120;ecie tamtejszej Opery. „Turandot” tytuł-legenda. Spektakl, o który zawsze w nadkompletach gromadzi Publiczność, również aktualnie w Polsce „nieosiągalny”; nic dziwnego, że sprzedał się w ciągu kilku godzin.
Folia : szalony Międzynarodowy Dzień Tańca./ 29 kwietnia
Dwa francuskie zespoły wystąpią podczas tego wieczoru: najpierw Le Concert del’Hostel Dieu pod kierunkiem Francka-Emmanuela Comte zaprezentuje muzykę baroku w stylowym brzmieniu starych instrumentów (Dolce Folia) a następnie La Compagnie Käfig przedstawi rodzaj physical theater, niezwykłą choreografię swego dyrektora artystycznego, Mourada Merzoukiego, Folia.
Czeski humor: operowe wyprawy w krainy absurdu/ 1 maja
Teatr Wielki w Poznaniu obecny jest na Bydgoskim Festiwalu Operowym od jego pierwszej edycji w 1994 r. (dotychczas prezentował się 22 razy). Teraz pokaże swą najnowszą produkcję: operę Leoša Janáčka „Wyprawy Pana Broučka”. Janaček ma na BFO konsekwentną prezentację jego twórczości: po Jenufie, Przygodach Lisiczki Chytruski przyszła kolej na wyprawy praskiego piwosza w czasie i przestrzeni.
Formuła 1 na finał Festiwalu/ 4 i 5 maja
Les Ballets de Monte-Carlo, absolutna gwiazda wśród zespołów baletowych. Pokażą sztandarową choreografię swego dyrektora artystycznego, Jeana-Christophe’a Maillota „Romeo i Julia”. Dwa spektakle tego baletu zakończą jubileuszową festiwalową edycję.
W sali kameralnej odbywać się będzie Operowe Forum Młodych: studenci bydgoskiej Akademii Muzycznej wystawią musical G. Czubatego „Błękitny zamek” oraz operą G.C.Menottiego „Medium”, odbędzie się wieczór operowy z cyklu „Mistrz i jego uczniowie” dedykowany prof. Małgorzacie Greli, koncert uczestników kursu wokalnego prowadzonego przez maestro Mariusza Kwietnia.
W sobotę 4 kwietnia odbędzie się spotkanie pt. „Czy opera może i powinna być nowoczesna?” organizatorzy liczą na ciekawą dyskusje z udziałem zaproszonych teoretyków, publicystów, artystów i publiczności, dla której czeka okolicznościowa niespodzianka.