EN

8.02.2024, 08:30 Wersja do druku

Wrocław. Premiera nowej inscenizacji „Manekinów” Zbigniewa Rudzińskiego w Operze Wrocławskiej

Po ponad 40 latach do repertuaru Opery Wrocławskiej powraca spektakl „Manekiny”, stworzony przez Zbigniewa Rudzińskiego na podstawie opowiadań Brunona Schulza „Manekiny”, „Traktat o manekinach albo Wtóra Księga Rodzaju”, „Traktat o manekinach. Ciąg dalszy” oraz „Traktat o manekinach. Dokończenie”. Premiera już 1 marca.

fot. mat. teatru

Klasyczne dzieło Brunona Schulza przedstawi w swojej interpretacji Kamila Siwińska.

Miłośnicy opery i literatury mają powód do ekscytacji. Opera Wrocławska zaprasza 1, 2 oraz 3 marca na spektakl „Manekiny" Zbigniewa Rudzińskiego inspirowany prozą Brunona Schulza. Ta ważna premiera obiecuje przenieść widzów w świat surrealizmu i refleksji, w którym zgłębione zostaną tematy wiecznie eksplorowane w literackich arcydziełach autora „Sklepów cynamonowych”.

W dziele główną postacią jest kupiec bławatny, a zarazem twórca – Jakub, któremu towarzyszą Polda i Paulina – żywe manekiny, istoty niepełne. Ich śpiew jest w rzeczywistości mechaniczną mową nakręconych kukieł. Pojawia się też Adela, której odpowiednikiem jest służąca z opowiadań Schulza, postać niema. Na scenie obecny jest również szereg postaci surrealistycznych, zjaw, takich jak Magda Wang, (kobieta z pejczem z masochistycznych rysunków Schulza), czy nieszczęśliwa Królowa Draga, Edzio Kaleka i Anarchista Luccheni.

Postać Jakuba ze „Sklepów cynamonowych” Bruno Schulza to dalekie echo biblijnego Jakuba z Księgi Rodzaju. Jakub to ten, który walczy z Bogiem. Walczy też ze swoim bratem bliźniakiem. Tak jak swój daleki pierwowzór, próbuje pokonać ludzką naturę, dosięgnąć boskości, tajemnicy stworzenia - opowiada reżyserka „Manekinów” Kamila Siwińska.

„Manekiny” Rudzińskiego zostały wystawione po raz pierwszy w Operze Wrocławskiej w 1981 roku. Opera została zamówiona przez Roberta Satanowskiego – ówczesnego dyrektora Państwowej Opery we Wrocławiu – który sam objął kierownictwo muzyczne we współpracy dyrygenckiej z Lucjanem Laprusem. Reżyserem spektaklu był Marek Grzesiński, scenografię stworzył Janusz Wiśniewski, a kostiumy zaprojektowała Irena Biegańska.

Warto wspomnieć, że Zbigniew Rudziński za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród, m.in. w 1960 – nagrodę na Konkursie Kompozytorskim za Sonatę na 2 kwartety smyczkowe, fortepian i kotły (1960) czy nagrodę na Neue Musiktheater-Werkstatt w Berlinie właśnie za operę Manekiny (1981).

„Manekiny” są bardzo ważnym punktem na muzycznej mapie polskiej muzyki. Dzięki tej operze możemy zauważyć w jakim kierunku podążała opera w Polsce, wtedy też tworzył m.in. Zygmunt Krauze. W tej muzyce np. możemy dostrzec kompilację wielu innych utworów, ze wszystkim znakomicie znanym „Kankanem” Offenbacha na czele – dodaje Trajan Muryń, kierownik muzyczny premiery i dyrygent spektaklu.

Obecna inscenizacja „Manekinów” jest realizowana przez Kamilę Siwińską, dla której dodatkową inspiracją do stworzenia nowej formy spektaklu jest jeden z niewielu zachowanych dowodów na istnienie licznej społeczności żydowskiej w Grodzisku Mazowieckim – historyczna fotografia autorstwa Manachema Kipnisa z 1925 roku.

Przed wrocławską premierą spektakl zwieńczy POLIN Music Festival 2024 25 lutego w Warszawie.

Szczegóły i bilety: www.opera.wroclaw.pl

***

Kamila Siwińska

Jest reżyserką i fotografką. W 2007 r. ukończyła Wydział Multimediów w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, a w 2013 r. Wydział Reżyserii Dramatu w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za najlepszy spektakl na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (2013). W ramach dyplomu reżyserskiego w 2013 r. przygotowała operę Gwałt na Lukrecji, dwuaktowe dzieło Benjamina Brittena, zrealizowane w Starej Drukarni PAP w Warszawie. Z kolei w 2015 r. zadebiutowała w Teatrze Nowym w Poznaniu spektaklem Sophie.

W tym samym roku wyreżyserowała Nie trzeba we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

W lutym 2016 r. odbyła się premiera Trojanek wg Eurypidesa, a w listopadzie 28 dni Olgi Szylajewoj w Teatrze Polskim w Poznaniu.

Wyreżyserowała m.in współczesne dzieło Nici autorstwa Krzysztofa Wołka, operę stworzoną na podstawie jednej z Bajek robotów Stanisława Lema - Jak ocalał świat. Spektakl wystawiono na Festiwalu Musica Polonica Nova we Narodowym Forum Muzyki w 2016 r.

Reżyserka współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie, w której wykreowała kilka inscenizacji oper Benjamina Brittena: Mały kominiarczyk (2018), Gwałt na Lukrecji (2021), Dokręcanie śruby (2022).

Trajan Muryń

Jest polskim dyrygentem rumuńskiego pochodzenia. W 2020 r. ukończył Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej dr hab. Marzeny Diakun (studia licencjackie), a w 2023 r. uzyskał dyplom magisterski w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dra hab. Przemysława Stanisławskiego w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. W trakcie studiów wszechstronnie rozwijał swoje dyrygenckie umiejętności. Otrzymał wyróżnienie w grupie studenckiej podczas China – Europe International Culture and Arts Festival we Wrocławiu, prowadził koncert dla najlepszych dyplomantów w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku oraz Koncert Pasyjny w Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie. Był również asystentem dyrygenta przy akademickich produkcjach oper Dziecko i czary (L'Enfant et les Sortilèges) M. Ravela w reżyserii Jarosława Kiliana oraz The Medium G. Menobego w reżyserii Piotra Kossewskiego. Ponadto doskonalił swoje umiejętności na ogólnopolskich kursach dyrygenckich m.in. u prof. Moniki Wolińskiej (2023), prof. Georgea Tchitchinadze (2022), prof. Luisa Gorelika (2022) oraz prof. Marka Pijarowskiego (2021), a także na 41. międzynarodowym kursie International Masterclass for Orchestral Conductors pod kierunkiem Colina Meersa (2019). W 2021 r. otrzymał dyplom ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu w zakresie zarządzania spółkami. Zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku prowadząc Hrabinę S. Moniuszki oraz Księżniczkę Czardasza I. Kálmána, w ramach stypendium Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-Rezydent 2022/2023”. Z Operą Bałtycką związał się w 2022 r. i od tego czasu w roli Asystenta Dyrygenta prowadził próby i spektakle: Fidelia L. van Beethovena, Thaïs J. Masseneta, Don Kichota L. Minkusa, Rigoletta G. Verdiego. Brał również udział w przygotowaniach koncertu sylwestrowego 2022/2023. Artysta od września 2023 r. jest asystentem dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda, a od kwietnia 2023 r. jest również asystentem dra hab. Adama Banaszaka.

W trakcie rezydentury współpracował z takimi dyrygentami jak: Michał Krężlewski, Yaroslav Shemet, Adam Banaszak, Nicolas Krauze, Franck Chastrausse Colombier, Vladimir Kiradjiev oraz Bassem Akiki. Obecnie stale współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku oraz Operą Bałtycką w Gdańsku.

Źródło:

Materiał nadesłany