EN

30.12.2022, 10:57 Wersja do druku

Wrocław. Teatr Muzyczny Capitol podsumowuje rok

Pierwszy, pełny rok bez pandemicznych przerw w Capitolu to cztery premiery, Przegląd Piosenki Aktorskiej, powrót wieńczącego sezon plenerowego koncertu „od kuchni”, koncert na rzecz uchodźców z Mariupola, dwie wystawy i podcast „Capitol na ucho” – rozmowy Teresy Drozdy z aktorkami i aktorami naszego teatru.

fot. Maciej Lulko / mat. teatru

W mijającym roku gościliśmy ponad 104 tysiące widzów, w tym na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej – ponad 13 tysięcy. Odnotowaliśmy też przybycie milionowego widza i dwutysięczny spektakl – od otwarcia dziewięć lat temu, po przebudowie.

W 2022 roku

• zagraliśmy 205 spektakli repertuarowych, w tym 115 na Dużej Scenie (nie wliczamy tu wynajmów, koncertów okolicznościowych i współprodukcji)

93,7% to tegoroczna frekwencja na spektaklach repertuarowych

• wyemitowaliśmy 16 odcinków podcastu „Capitol na ucho”

• oraz 49 odcinków „24’21 Różewicz Jam Session”

25 razy zaprosiliśmy dzieci na Czytanie na Dywanie na żywo

10 razy Czytanie na Dywanie odbyło się online (od stycznia do marca 2022)

37 razy na Podwórku Capitolu miały miejsce zajęcia jogi

Premiery 2022

„Cesarz”
premiera 5 lutego 2022 na Scenie Ciśnień, 23 spektakle / 4112 widzów

więcej: teatr-capitol.pl/spektakle/cesarz

Paradokument sceniczny na podstawie książki Ryszarda Kapuścińskiego. Opowieści dworzan o strachu, służalczości, donosach, pochlebstwach i staraniach o cesarską łaskę układają się w historię o kulisach skorumpowanej władzy. Autorem adaptacji i reżyserem jest Cezary Studniak, muzykę skomponowali Maja Kleszcz i Wojciech Krzak, scenografię zaprojektował Michał Hrisulidis, kostiumy – po raz pierwszy dla Capitolu – Barbara Sikorska-Bouffal, za ruch sceniczny odpowiada Barbara Olech. Na scenie: Helena Sujecka, Emose Uhunmwangho, Rafał Derkacz, Tomasz Leszczyński, Krzysztof Suszek, Michał Szymański, Mikołaj Woubishet, Michał Zborowski. Głosów użyczyli znani wrocławscy dziennikarze: Dagmara Chojnacka i Marek Obszarny, teatrolog Mirosław Kocur oraz Cezary Studniak.

Wystawa studenckich plakatów do „Cesarza”

Przy okazji premiery „Cesarza” poprosiliśmy studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Pracowni Projektowania Graficznego/Plakatu, o przygotowanie projektów plakatu do spektaklu. W ramach pracy semestralnej powstały prace tak interesujące, że postanowiliśmy zaprezentować je w ramach wystawy w foyer Sceny Ciśnień.

Autor/kami projektów są: Daria Fedak, Zuzanna Katrycz, Jan Kowalski, Jessika Kubiak, Weronika Majak, Zofia Mentel, Michał Olkowicz, Zuzanna Pelc, Agata Sawicka, Katarzyna Steć. Prowadzący: dr hab. Tomasz Pietrek, prof. ASP, mgr Michał Matoszko, asystent.

„Cesarz” w Czasie na teatr

We wrześniu 2022 „Cesarz” prezentowany był na Przeglądzie Teatrów Muzycznych „Czas na teatr” w Poznaniu. Po spektaklu miało miejsce spotkanie z publicznością, które poprowadził krytyk teatralny Tomasz Domagała.

„Priscilla, Królowa Pustyni. Musical”

premiera 8 października 2022 na Dużej Scenie, 18 spektakli / 12 826 widzów

więcej: teatr-capitol.pl/spektakle/priscilla-krolowa-pustyni-musical

Musical na bazie filmu z 1994 roku. I film, i teatralna adaptacja, opowiadają historię dwóch drag queens i kobiety trans, przemierzających kraj starym busem – tytułową Priscillą. Podróż na występy w mieście „daleko od szosy” okaże się dla nich podróżą w głąb własnych serc. Ta wybuchowa mieszanka kina drogi, wątków queer i musicalu jest opowieścią o tym, jak szukać i znaleźć siebie w świecie, który wcale nam tego nie ułatwia.

Teatr Muzyczny Capitol uzyskał licencję non-replica, wystawia ten tytuł z własnymi kostiumami, dekoracjami i choreografią, a także w spolszczonych realiach. Musical wyreżyserował Cezary Tomaszewski, tłumaczeniem i dramaturgią zajął się Konrad Sierzputowski, scenografię i kostiumy zaprojektowała Aleksandra Wasilkowska, choreografką jest Barbara Olech, reżyserem świateł Jędrzej Jęcikowski, kierownictwo muzyczne spektaklu objął Adam Skrzypek.

Tu można zobaczyć relację z premiery [link do YouTube]

Plakat i wystawa

Autorem grafiki do spektaklu jest Rafał Dominik, malarz, rzeźbiarz i rysownik oraz miłośnik popkultury. Twórca obrazów cyfrowych, animowanych filmów, projektuje także aplikacje mobilne, gry komputerowe, ilustruje książki dla dzieci. Typografię plakatu opracowała Dorota Dalidowicz, wrocławska graficzka, która zaprojektowała dla nas m.in. plakaty „Blaszanego bębenka” i „Mocka. Czarnej burleski”.

Premierze „Priscilli” towarzyszy wystawa wielkoformatowych prac Rafała Dominika, „Homo ludens”. Obiekty można oglądać na Podwórku Teatru Muzycznego Capitol.

„Priscilla” z audiodeskrypcją

1 grudnia 2022 zagraliśmy spektakle „Priscilli, Królowej Pustyni” z audiodeskrypcją i napisami w języku polskim.

To kolejny nasz spektakl, udostępniony w ten sposób osobom z ograniczeniami wzroku i słuchu. Dzięki technice audiodeskrypcji na żywo widzowie niewidomi i słabowidzący mogli poza warstwą audio – muzyki i słów – odbierać pośrednio także wrażenia wizualne i postrzegać spektakl jako harmonijną całość, w sposób możliwie jak najbardziej przypominający postrzeganie osoby widzącej. Dla osób z niepełnosprawnością słuchową zostały opracowane napisy w języku polskim, przedstawiające dialogi w spektaklu, wyświetlane w trakcie spektaklu nad oknem sceny.

Projekt zrealizowany został we współpracy z Fundacją Katarynka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

„Waits 2022”

premiera 6 listopada 2022 na Scenie Ciśnień, 2 spektakle / 360 widzów

więcej: teatr-capitol.pl/spektakle/waits-2022/

Koncert Konrada Imieli i Adama Skrzypka, złożony z utworów Toma Waitsa z polskimi tekstami Romana Kołakowskiego. Artyści na nowo, minimalistycznie i kameralnie podejmują materiał, z którym Konrad Imiela wystąpił w 1995 roku na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej w recitalu „Rybi Puzon” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Premierze koncertu towarzyszy płyta CD wydana przez wydawnictwo Luna Music.

„Gala Światowych Musicali II: Bohaterowie wyobraźni”

premiera 31 grudnia 2022 na Dużej Scenie, 2 spektakle / 1430 widzów

więcej: teatr-capitol.pl/spektakle/gala-swiatowych-musicali-ii-bohaterowie-wyobrazni/

Po sukcesie zeszłorocznego koncertu sylwestrowego – „Gali Światowych Musicali” – Capitol proponuje drugą edycję tego koncertowego formatu. Tym razem twórcy skupili się na wielkich songach-wyznaniach bohaterek i bohaterów musicalowych opowieści. W wykonaniu największych gwiazd Teatru Muzycznego Capitol zabrzmią przeboje z musicalowej klasyki, ale też z tych najgorętszych, najnowszych światowych tytułów musicalowych, takich jak „Hamilton” czy „Moulin Rouge!”. Koncert poprowadzi Konrad Imiela, który jest też autorem scenariusza i reżyserem całości.

„Gala Światowych Musicali II” wróci na Dużą Scenę Capitolu w karnawale – w styczniu zagramy ten koncert osiem razy.

42. Przegląd Piosenki Aktorskiej

42. Przegląd Piosenki Aktorskiej – w dniach 18-27 marca 2022 – zgromadził 13 353 widzów na 49 spektaklach i koncertach, z frekwencją 92,41%.

Na festiwalu wystąpili: John Grant, Sarah McCoy, Sages Comme des Sauvages, Maja Kleszcz w premierowym koncercie z tekstami Bogdana Loebla, ze specjalnym udziałem Mariusza Wilczyńskiego, Zalewski śpiewający Niemena i Jan Młynarski grający Grzesiuka, Maria Peszek, pisarz Andrzej Stasiuk z koncertem „Opla Stasiuk Trzaska”. Widzowie obejrzeli „Między nogami Leny, czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia” – spektakl Agaty Dudy-Gracz z Kłajpedy, „Świętą Kluskę” z TR Warszawa, w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, studencki koncert-spektakl z AT w Warszawie „A planety szaleją… Młodzi w hołdzie Korze” oraz koncert „Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady” Wojtka Blecharza i Katarzyny Kalwat wg tekstu Elfriede Jelinek.

Galę „Witamy w świątyni sztuki, słuchajcie, a będzie wam dane” – hołd dla Sztuki jako „szóstej największej religii świata” – reżyserowała Martyna Majewskiej. Koncert Finałowy – „Donosy rzeczywistości”, poświęcony twórczości Mirona Białoszewskiego w stulecie jego urodzin – muzyczne dzieło Mateusza Pospieszalskiego reżyserował Jerzy Jan Połoński.

Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki wygrała Lena Witkowska, która otrzymała też Tukana Dziennikarzy i Tukana Publiczności oraz Nagrodę Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica. Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS trafiła w ręce Klaudii Waszak. Jury wyróżniło Julię Szewczyk i Martynę Guzy, która dostała też Nagrodę specjalną Radia RAM im. Moniki Jaworskiej i Nagrodę Muzeum Piosenki Polskiej w Opolu.

Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała Nagrodę – Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły – Marii Peszek.

Festiwalowe premiery to także dziesięć spektakli Nurtu Off, produkowanych przy wsparciu finansowym i realizacyjnym PPA. Konkurs Off wygrał Olek Talkowski spektaklem „Rap Magister”, dostał też Tukana Publiczności Off. Jury przyznało także wyróżnienia Ewie Rucińskiej i Weronice Kowalskiej za spektakl „Gloria Amore Victis”, i Ewie Żurakowskiej i Tomaszowi Wódkiewiczowi za spektakl „Ballady i romanse”.

Autorem plakatu PPA jest grafik i scenograf Damian Styrna.

„Rap Magister”

Nagrodzony w Nurcie Off na PPA spektakl wszedł do repertuaru Capitolu.

Za brawurowy manifest miłości do aktorstwa i przypomnienie nam, dlaczego kochamy film i teatr – tak jurorzy Konkursu Off na 42. PPA uzasadnili offowe Grand Prix dla Aleksandra Talkowskiego. Jury doceniło też precyzję wykonawczą, ogrom pracy inscenizacyjnej i w pełni autorski koncept uruchamiający współczesną hiphopową formę.

„Rap Magister”, czyli pierwsza na świecie praca magisterska w formie rapu powstała w 2021 roku w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, dotyczy biografii artystycznej Tomasza Kota ze szczególnym uwzględnieniem jego ról filmowych. Pisząc tekst, autor planował zaprezentowanie go na scenie, podczas koncertu z komisją i publicznością na widowni. Ze względu jednak na pandemiczny lockdown, dyplom absolwenta AST otrzymał przez internet. Prawykonanie dzieła miało miejsce na 42. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w marcu 2022.

Dwa tysiące spektakli, milion widzów

Spektakl „Mistrza i Małgorzaty” 20 listopada 2022 był dwutysięcznym spektaklem Teatru Muzycznego Capitol po przebudowie. Premierą tego

musicalu w reż. Wojciecha Kościelniaka we wrześniu 2013 roku otwieraliśmy Capitol po ogromnej przebudowie i powiększeniu budynku, modernizacji scenicznej maszynerii i renowacji oraz rekonstrukcji zabytkowej części – widowni i foyer.

Spektakl nie tylko podbił wrocławską publiczność już w dniu premiery, ale stał się też fenomenem społecznym i czymś na kształt mitu założycielskiego nowego Capitolu – supernowoczesnego, efektownego teatru muzycznego XXI wieku, angażującego widzów w inteligentny dialog. Po dziewięciu sezonach „Mistrz” nadal sprzedaje się kompletami.

Od otwarcia teatru wystawiliśmy 28 premier na pięciu scenach, nie licząc koncertów, muzycznych cykli improwizacji i przedstawień-zwycięzców w konkursach Off na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, które wchodziły do naszego repertuaru. Reżyserowali u nas m.in. Agata Duda-Gracz, Agnieszka Glińska, Agnieszka Olsten, Wojciech Kościelniak, Cezary Tomaszewski, Przemysław Wojcieszek i Jan Klata. Kolejne tytuły: „Mock. Czarna burleska”, „Makbet”, „Blaszany bębenek”, „Lazarus”, wreszcie najnowsza „Priscilla, Królowa Pustyni. Musical” – by wspomnieć tylko parę tytułów z Dużej Sceny – potwierdzają unikalny styl Capitolu wśród polskich teatrów muzycznych.

Z okazji dwutysięcznego spektaklu przygotowaliśmy filmowy spacer po teatrze.
youtube.com/watch?v=tFrxALuY7vE

„Capitol dla Ukrainy”

20 czerwca to Światowy Dzień Uchodźcy. Na Dużej Scenie Capitolu zaśpiewaliśmy tego dnia koncert charytatywny dla Ukrainy. Wystąpili artyści i artystki Teatru Muzycznego Capitol, koncert poprowadził Konrad Imiela.

Zebraliśmy 50 750 zł, w tym 3 500 zł z licytacji flagi, z którą od wybuchu wojny w Ukrainie aktorzy po każdym spektaklu wychodzili do ukłonów.

Cały dochód z koncertu przekazany został Fundacji Ukraina.

Konkretny cel: to domy w Zaporożu dla rodzin ewakuowanych z Mariupola i okolic, w których 170 osób dziennie otrzymuje pierwszą pomoc i tymczasowe schronienie.

Więcej na https://www.teatr-capitol.pl/capitol-dla-ukrainy/

„Capitol od kuchni”

Plenerowy koncert na zakończenie sezonu zagraliśmy po raz pierwszy w 2019 roku. Miał być coroczną tradycją, jednak pandemia anulowała te plany na dwa kolejne sezony. Po trzech latach mogliśmy wznowić tę tradycję.

Plenerowa scena stanęła tuż przy teatrze na skwerze Młynarskiego, a wyjątkowo licznie zgromadzona pod nasypem kolejowym publiczność entuzjastycznie reagowała na kolejne utwory w repertuarze koncertu.

Więcej na https://www.teatr-capitol.pl/capitol-od-kuchni/

„Capitol na ucho”

Podcast złożony z godzinnych rozmów Teresy Drozdy z aktorkami i aktorami Capitolu. – To jest podcast o teatrze, o ludziach, którzy w nim pracują, o drobiazgach, o konkretach, o smaczkach. Teatr i siebie (albo siebie i teatr) opowiadać będą aktorki i aktorzy Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu – mówi dziennikarka, znana z autorskich audycji o teatrze, piosence i literaturze.

Link do podcastu można znaleźć na stronie teatru https://www.teatr-capitol.pl/capitol-na-ucho/

„24’21 Różewicz Jam Session” online

Z okazji Roku Tadeusza Różewicza Teatr Muzyczny Capitol przygotował poetycko-muzyczne spotkanie – jam session z wykorzystaniem wierszy i poematów Tadeusza Różewicza. W ciągu 24 godzin, od południa 2 października do południa dnia następnego, na teatralnym Podwórku odbył się nieprzerwany, częściowo improwizowany koncert z udziałem artystek i artystów. Można go było oglądać na żywo i w streamingu.

Nagranie zostało podzielone na 49 odcinków i emitowane co poniedziałek w mediach społecznościowych Capitolu: na kanale YouTube i na Facebooku.

Nowi w zespole

Do zespołu Teatru Muzycznego Capitol we wrześniu 2022 roku dołączyli Małgorzata Walenda i Jan Kowalewski.

Małgorzata Walenda jest aktorką, wokalistką, absolwentką Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Była aktorką Teatru Nowego w Poznaniu (2019-2022). Jest laureatką nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie polskiej piosenki i nagrody Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica na 39. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej (2018).

Zagrała u nas jedną z Div w „Priscilli, Królowej Pustyni” (2022, reż. Cezary Tomaszewski).

Jan Kowalewski to absolwent wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Był aktorem Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy. W Capitolu

zagrał d’Artagnana w „Trzech muszkieterach” (2015, reż. Konrad Imiela, w obsadzie od 2021) i Pastora/Bryana/Larsa 3 w „Priscilli, Królowej Pustyni”. Jest laureatem Nagrody Aktorskiej za rolę w spektaklu „Gdy przyjdzie sen. Tragedia miłosna” i Deski Scenicznej, nagrody ZASP, obu na 39. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi w 2021 roku.

Wyróżnienia

Wśród nominowanych do tegorocznej nagrody WARTO Gazeta Wyborcza Wrocław w kategorii Teatr znaleźli się artyści związani z Capitolem:

Albert Pyśk – za kreatywny udział aktorski, autorski i kompozytorski w odważnych, niezależnych projektach, które w 2021 roku weszły do stałych repertuarów teatrów, czyli „Mury krzyczą albo uliczna śpiewka” w reż. Magdaleny Drab oraz „Kobieta i życie” w reż. Piotra Łukaszczyka. W obu stworzył nietuzinkowe kreacje aktorskie. W „Murach” jest też autorem muzyki i współautorem scenariusza, a w „Kobiecie i życiu” współautorem muzyki (razem z Filipem Zawadą).

Dawid Majewski –kompozytor, aranżer i sound designer, tworzy oprawy muzyczne do dzieł teatralnych, do filmów, gier i aplikacji. W 2021 roku w teatralnych brzmieniach wyróżniły się kompozycje Majewskiego do musicalu „Alicja” w Capitolu, opracował też muzycznie Galę 42. PPA w reżyserii Martyny Majewskiej.

W kategorii Film nominację i nagrodę otrzymała Martyna Majewska - u nas w teatrze współautorka i reżyserka „Wyzwolenia: królowych” oraz wspomnianej „Alicji” i Gali 42.PPA.

Dziękujemy naszym Mecenasom i Przyjaciołom

Mecenasi

Miasto Wrocław

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partnerzy i sponsorzy

Modern Art

ZAiKS

Muzeum Polskiej Piosenki

Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu

Nowe Horyzonty

Dolnośląskie Centrum Filmowe

ZOO Wrocław

Fundacja Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową

Fundacja Katarynka

EPI

Domar

Pasaż Grunwaldzki

Patroni medialni

Gazeta Wyborcza

Radio Nowy Świat

Radio RAM

Radio Wrocław

Radio Wrocław Kultura

Radio Luz

AMS

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne