EN
18.05.2022, 12:07 Wersja do druku

Wrocław. Premiera scenicznej instalacji „Medee/Mojry” Teatru ZAR

Teatr ZAR zaprasza 27 maja na  premierę scenicznej instalacji  „Medee/Mojry”,  która odbędzie się w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia.

fot. Tobiasz Papuczys / mat. teatru

„Medee/Mojry” to sceniczna instalacja będąca częścią tryptyku „Anamnesis”, nad którym Teatr ZAR pracuje od 2013 roku. Jako pierwszy element tryptyku powstał spektakl „Armine, Sister”, dedykowany Ludobójstwu Ormian w roku 1915. Spektakl ten prezentowany był wielokrotnie do 2017 roku we Wrocławiu oraz w Londynie, Paryżu, Madrycie, Lizbonie, Rzymie, San Francisco, Salonikach, Oslo i Warszawie. Kolejna część tryptyku – „Medee. O przekraczaniu" stała się bezpośrednią inspiracją do stworzenia instalacji, którą zaprezentujemy Państwu już 27.05.

„Medee/Mojry” poświęcone są uchodźcom i ich bezgłośnej historii. Pierwsza część instalacji przywołuje ścieżki emigracji, które biegły do brzegów Europy przez Morze Śródziemne. Druga część dedykowana jest uchodźcom, którzy ratują swoje życie w związku z wojną w Ukrainie.

„Medee/Mojry” to próba zbudowania poprzez spektakl/instalację pola pamięci; próba połączenia nas (aktorów i widzów) wspólnym wysiłkiem – odpominaniem, anamnezą, dzięki, której możemy nie tyle przedstawiać (tworzyć i odbierać przedstawienie), a raczej uaktywnić te pokłady naszego człowieczeństwa, które dzielimy wzajemnie bez względu na dzielące nas granice, bez względu na naszą kulturową tożsamość, czy przynależność społeczną i dzięki czemu, możemy powołać w sobie „świadka”.

„Bycie świadkiem” nie oznacza dla teatru jedynie opowiedzenia historii – przekazu opartego na faktach, rejestrach, zapisach, lecz przede wszystkim postuluje posiadanie siły włączającej; siły, która przeciwstawia się bierności współczesnych nam czasów, bierności voyeuryzmu. W „Medeeach/Mojrach” pozostanie widzem/świadkiem to dysponowanie siłą przeciwstawienia się powszechnej, medialnej pornografii śmierci.
***
Premierę zaprezentujemy dwukrotnie: 27–28 maja 2022 o godzinie 19.00 w Piekarni.

Koncepcja, architektura oraz dramaturgia muzyczna: Jarosław Fret (współpraca Simona Sala)
Zespół realizatorski: Piotr Jacyk, Adrian Jackowski, Daniel Kuźma, Maciej Mądry, Szymon Tomczyk
Zespół Teatru ZAR występujący w spektaklu: Mertcan Semerci, Aleksandra Kugacz-Semerci, Tomasz Wierzbowski, Orest Sharak, Davit Baroyan
Elementy scenografii wykonane przez Piotra Jacyka i Pawła Nowaka
Wykonanie „Adagio (String Quartet Op.11)” Samuela Barbera: Wojciech Koczur, Malwina Kotz, Danuta Kulisz, Jan Skopowski
Wykonanie „Preludium z Suity” Jana Sebastiana Bacha: Jan Skopowski

Źródło:

Materiał własny