Studio gier wideo Critical Hit Games (w kategorii „Kultura cyfrowa”) oraz artystka Ala Savashevich (w kategorii „Scena”) znaleźli się w gronie nominowanych do prestiżowego lauru przyznawanego przez tygodnik „Polityka”. Na Paszport Polityki miała też szansę reżyserka Katarzyna Minkowska, która zrealizowała spektakl z zespołem Teatru Polskiego w Podziemiu.
Nominacja dla wrocławskiego Critical Hit Games
Wrocławskie studio Critical Hit Games (założyli je Grzegorz Goleń i Andrzej Marszałek marzący o tworzeniu gier wideo) zachwyciło grą narracyjną w konwencji thrillera noir – „Nobody Wants to Die”. Akcja sztuki rozgrywa się w 2329 r., a konwencja artystyczna przywodzi na myśl klasyk Ridleya Scotta „Blade Runner” i czarne kryminały Dashiela Hammetta z lat 30. XX w. Główny bohater gry, detektyw James Karry, prowadzi śledztwo, które jest pretekstem do stawiania jak najbardziej poważnych pytań o – jak deklarują autorzy – „moralność, transhumanizm, granice ludzkiego życia i prawdziwą cenę nieśmiertelności” – w przedstawionym świecie można bowiem unikać śmierci, transferując świadomość do kolejnego ciała – czytamy w opisie towarzyszącym nominacji do Paszportów Polityki.
Studio Critical Hit Games jest nominowane w kategorii: Kultura cyfrowa.
Wrocławianka Ala Savashevich z nominacją
Białoruska artystka, która związała się z Wrocławiem i tu mieszka studiowała rzeźbę najpierw w Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku, potem Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (teraz jest doktorantką ASP w Krakowie).Znana z tworzenia rzeźb, instalacji i prac wideo w swoich pracach zajmuje się najchętniej tematami pamięci zbiorowej i formowania tożsamości w społeczeństwach z doświadczeniem autorytaryzmu i patriarchatu. Do jej najsłynniejszych prac należy „Poza. Pozycja. Sposób” z 2019 roku (w kolekcji Fundacja Sztuki Polskiej ING).
„Wykorzystany w wideo obiekt rzeźbiarski przyjmuje formę damskich butów. Obcas w kształcie radzieckiej czerwonej gwiazdy wbija się w pięty artystki, a każdy krok w metalowych butach sprawia jej ból. Atrybut kobiecości okazuje się narzędziem dyscyplinowania i kontroli” – czytamy w opisie kuratorskim.
Na przełomie 2023 i 2024 roku Ala Savashevich prezentowała we wrocławskiej 66P wystawę „Broń i chroń” o kwestiach oczekiwań społecznych wobec kobiet w środowiskach patriarchalnych.
Ala Savashevich jest nominowana w kategorii: Sztuki wizualne.
Nominacja dla Katarzyny Minkowskiej
Urodzona w Nowym Jorku reżyserka teatralna, która pracowała m.in. w TR Warszawa, poznańskim Teatrze Polskim, czy Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, zrealizowała też bardzo dobry spektakl w Teatrze Polskim w Podziemiu.
Głównymi bohaterami „Jesieni”, zarówno książki Ali Smith, jak i jej scenicznej adaptacji są stuletni Daniel i trzydziestoletnia Elizabeth, między którymi przed laty nawiązała się przyjaźń. Teraz starzec pogrążony jest we śnie w domu spokojnej starości, a kobieta czuwa przy jego łóżku, rozmyślając o ich nietypowej relacji, co prowadzi do szerszego spojrzenia na społeczeństwo w momencie zmiany.
Jak czytamy w biogramie Katarzyny Minkowskiej dla Paszportów Polityki najnowszy spektakl „Jesień” według powieści Ali Smith, z wrocławskiego Teatru Polskiego w Podziemiu, to delikatnie snuta historia o życiu w czasach brutalnych przemian społecznych.
Katarzyna Minkowska jest nominowana w kategorii: Scena.
Spektakl „Jesień” w reż. Katarzyny Minkowskiej można obejrzeć 14-16 lutego w Teatrze Polskim w Podziemiu.