EN

18.02.2022, 10:17 Wersja do druku

Wrocław. Marzec w Instytucie Grotowskiego

Instytut oficjalnie wita wiosnę. W marcu zaprezentujemy Państwu sześć mocnych pozycji dramaturgicznych i performatywnych.

„Złowione”, fot. Tobiasz Papuczys / mat. organizatora

Miesiąc rozpoczynamy jak zwykle projektem „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, a w nim: performanse Aurory Lubos „Witajcie/Welcome” oraz Justyny Górowskiej „Łzy nimfy”, a także spektakl taneczny Sommer Ulrickson i Anny Peschke „Lilith”. W dalszej części miesiąca nasi widzowie będą mieli okazję zobaczyć dwa spektakle w reżyserii Jarosława Freta – dyrektora Instytutu Grotowskiego: „Złowione” – spektakl „wyławiający” esencję twórczości Różewicza oraz „Szeol” – seans teatralny współtworzony z Moniką Wachowicz, kuratorką projektu „Szczeliny”. „Prorok. Próba orkiestry” to spektakl Teatru Cinema wieńczący miesiąc. Dla przeciwwagi pragniemy zaprosić Państwa na wykład Magdaleny Raszewskiej pt. „Scenografia teatru Adama Hanuszkiewicza” w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań.

sob.–niedz. 12–13.03.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Złowione
Spektakl Teatru ZAR w reżyserii Jarosława Freta

„Złowione”, a może „wyłowione”, „odzyskane”, „wyciągnięte na brzeg”, ale też „dopytane – pełne pytań”. Pytań o spotkanie Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Różewicza, pełnych hipotez, domysłów, niedomówień, a przecież zarazem pełnych pewności i bezczelności do jakich zmusza nas zasłona czasu, płynącego jak miejski ściek. „Złowione” zawdzięczają swe istnienie Różewiczowskiej poetyce fragmentu: są tu obszerne obrazy z „Pułapki” i słowa poematu „Złowiony”, a równocześnie strzępy poematu „Recycling. Złoto” i wiele innych fragmentów poezji Różewicza, które „wyławiamy”, „topiąc” w związku z nieodbytym, ale wciąż możliwym spotkaniem dwóch gigantów kultury Wrocławia – przenosimy je z czasu przeszłego niedokonanego w czas przyszły niedokonany.

Bilety: 20/30 PLN

pt. 18.03. 2022, 17.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Scenografia teatru Adama Hanuszkiewicza
Wykład prof. Magdaleny Raszewskiej

Teatr Adama Hanuszkiewicza – zjawisko artystyczne, które prowokowało, wzbudzało dyskusje przez blisko dwadzieścia lat. Nie tylko swoją obrazoburczą interpretacją klasyki (rację miał Kreon, nie Antygona, Prezes, a nie Kordian) lecz także, a może – przede wszystkim – kształtem scenicznym. Nie byłoby „teatru Hanuszkiewicza”, gdyby nie twórczy wkład scenografów różnych estetyk, różnych rodowodów. Był etap pracy z Krzysztofem Pankiewiczem, była era Xymeny Zaniewskiej i był, niebywale wyrazisty, Marian Kołodziej. A emblematyczne dla tego teatru stały się prace Adama Kiliana i Marcina Jarnuszkiewicza, choć z każdym z nich Hanuszkiewicz pracował tylko raz. Paradoks zjawiska zwanego teatrem ma taki skutek, że dziś w „teatrze Hanuszkiewicza” (jego kształcie ideowym) każdy może znaleźć to, co chce i interpretować po swojemu, natomiast scenografię – każdy widzi.
19 lutego odbędą się warsztaty Roberta Rumasa dla grupy roboczej.
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki.

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Szeol | שאול
Seans teatralny Moniki Wachowicz i Jarosława Freta

„Szeol” to seans teatralny, a równocześnie na wskroś współczesna lamentacja dla umarłych i nieumarłych, urodzonych i nieurodzonych. To zstępowanie po cienkiej linii oddechu, głosu, dźwięku na samo dno ciszy, która jak mityczny Szeol zakrywa, zamyka, stając się zasłoną, przez którą nie może przebić się żadne uczucie, żaden obraz. Jedyną siłą, która może uratować zstępujących do Szeolu, jest Miłość. Zstępowaniu towarzyszy muzyka, a raczej jej niezwykła gęstość – jakby nasze ciała były „tylko” dźwiękiem czy też instrumentem i zarazem ścieżką w głąb, bez dna. „Szeol” to opowieść o pragnieniu i gotowości do życia pełnego i rozwibrowanego jak oddychanie ogniem.

Bilety: 20/30

czw. 31.03.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Prorok. Próba orkiestry
Spektakl Teatru Cinema

Spektakl oparty na tekstach Thomasa Bernharda „Chodzenie”, Michela Houellebecqa „Serotonina”, Pietro Citatiego „Wiosna Chosrowa” oraz tekstach Zbigniewa Szumskiego. Akcja spektaklu dzieje się w opuszczonej sali bankietowej, która pełniła funkcję kina lub sali rekreacyjnej. Odbywały się w niej wówczas kursy jogi i tańca, wesela, stypy oraz zjazdy weteranów i absolwentów. Teraz ma tu miejsce próba orkiestry. Z tych tematów/sytuacji rodzi się choreografia spektaklu. Choreografia, która nie jest tłem ani wstawką taneczną. Można jednocześnie mówić i tańczyć, nie będąc artystą rewiowym. Spis uroczystości (akty spektaklu): stypa, chrzest, bal maturalny, wesele. Te sytuacje mogą się zapętlać. Pamięć miejsca jest niekonsekwentna i fragmentaryczna. Rzeczy mniej ważne potrafią zakłócić hierarchię wspomnień. To, co nieważne „pcha się” i manifestuje. Idealne miejsce dla proroka fałszywego i prawdziwego.  Umieć rozśmieszać w rozmowie o śmierci, może być cechą proroka. Czy współczesny prorok jest filozofem, inżynierem sztucznej inteligencji czy inwestorem? Absolutna potęga proroka produkuje nadwyżkę swobodnych ustaleń.

Bilety: 20/30


„Prorok. Próba orkiestry”', fot. Tobiasz Papuczys / mat. organizatora

czw. 31.03.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Prorok. Próba orkiestry
Spektakl Teatru Cinema

Spektakl oparty na tekstach Thomasa Bernharda „Chodzenie”, Michela Houellebecqa „Serotonina”, Pietro Citatiego „Wiosna Chosrowa” oraz tekstach Zbigniewa Szumskiego. Akcja spektaklu dzieje się w opuszczonej sali bankietowej, która pełniła funkcję kina lub sali rekreacyjnej. Odbywały się w niej wówczas kursy jogi i tańca, wesela, stypy oraz zjazdy weteranów i absolwentów. Teraz ma tu miejsce próba orkiestry. Z tych tematów/sytuacji rodzi się choreografia spektaklu. Choreografia, która nie jest tłem ani wstawką taneczną. Można jednocześnie mówić i tańczyć, nie będąc artystą rewiowym. Spis uroczystości (akty spektaklu): stypa, chrzest, bal maturalny, wesele. Te sytuacje mogą się zapętlać. Pamięć miejsca jest niekonsekwentna i fragmentaryczna. Rzeczy mniej ważne potrafią zakłócić hierarchię wspomnień. To, co nieważne „pcha się” i manifestuje. Idealne miejsce dla proroka fałszywego i prawdziwego.  Umieć rozśmieszać w rozmowie o śmierci, może być cechą proroka. Czy współczesny prorok jest filozofem, inżynierem sztucznej inteligencji czy inwestorem? Absolutna potęga proroka produkuje nadwyżkę swobodnych ustaleń.

Bilety: 20/30

Źródło:

Materiał nadesłany