Tomasz Kireńczuk pozostanie kierownikiem artystycznym festiwalu Santarcangelo na następne dwa lata. „Mogę być tylko szczęśliwy z tej decyzji, bo Santarcangelo jest obecnie jednym z najważniejszych festiwali sztuk performatywnych w Europie” – powiedział PAP kurator.
"Jest to festiwal, który ma duże znaczenie dla międzynarodowego obiegu kultury i sztuki, ponieważ w bezpośredni sposób przyczynia się do promowania eksperymentalnych, interdyscyplinarnych nurtów w obszarach sztuk performatywnych. Daje ogromne możliwości pracy z artystami, ich wspierania, eksperymentowania w obszarach pomiędzy tańcem, teatrem, instalacją, działaniami z zakresu muzyki i partycypacyjnymi. Daje możliwość pracy i wymyślania za każdym razem od nowa tego, w jaki sposób funkcjonują sztuki performatywne, jakie mogą pełnić funkcje społeczne" - powiedział PAP Tomasz Kireńczuk. "Z jednej strony zdaję sobie sprawę z tego, że propozycja kontynuacji jest związana z pozytywną oceną pracy, którą wykonałem razem z zespołem festiwalowym przez te dwa i pół roku, ale też łączy się z głębszą refleksją na temat tego, czym są i jak powinny funkcjonować instytucje kultury. W tym kontekście ważne są kontynuacja, czas, możliwość pogłębiania i rozbudowywania różnych relacji. Cieszy mnie to też z tego punktu widzenia, że czuję się doceniony, ale też mam poczucie misji, która nie jest jeszcze zakończona" - dodaje.
Decyzja o przedłużeniu kierownictwa artystycznego Tomasza Kireńczuka została poparta przez Radę Dyrektorów Santarcangelo dei Teatri, której przewodniczy Giovanni Boccia Artieri (w jej skład wchodzą Natalino Cappelli i Ludovica Parmeggiani) we współpracy z administracją miejską Santarcangelo di Romagna oraz członkami-fundatorami, gminami Rimini, Longiano, San Mauro Pascoli i Poggio Torriana.
Jak informują organizatorzy, pozytywna decyzja będzie miała wpływ na kontynuację licznych corocznych stałych projektów rozpoczętych przez stowarzyszenie w ciągu ostatnich dwóch lat, a także konsolidację strategicznych kierunków prac nad międzynarodową pozycją festiwalu.
"Interesuje mnie kontynuacja m.in. projektu wspierającego research w obszarze sztuk performatywnych, podczas którego wybierana jest dwójka artystów, którzy w ciągu roku otrzymują pieniądze, a dzięki temu mają możliwość realizacji swojego projektu badawczego w ramach rozbudowanego systemu rezydencji oraz są otaczani wszechstronną opieką merytoryczną" - zaznaczył Kireńczuk. "Chciałbym jeszcze silniejszego zakorzenienia festiwalu w obszarze międzynarodowym. Chcę, żeby artyści mieli poczucie, że mogą używać radykalnych języków, zawierać głos w sprawach politycznych. Żeby czuli, że festiwal daje poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że ten głos jest nie tylko słyszalny, ale jest też rozumiany. To mnie bardzo interesuje w kontekście rozwijania refleksji na temat społecznej funkcji festiwalu i tego, co dzisiaj znaczy realizowanie dużego projektu artystycznego. Tematy, które nas interesują, związane są m.in. z feminizmem, dekolonizacją, queerem. Zależy mi, żeby tak jak w poprzednich latach pojawiali się polscy artyści" - powiedział kurator.
Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się od 5 do 14 lipca w Santarcangelo di Romagna. "To będzie 54. edycja festiwalu, pod hasłem +While we are here+. Wśród artystów, którzy pojawią się w programie, będzie m.in. Rebecca Chaillon, francuska artystka, oraz Agata Siniarska, która pokaże swoje prace po raz pierwszy we Włoszech. W programie mamy 26 różnych przedstawień teatralnych, do tego m.in. warsztaty, sety didżejskie i programy muzyczne" - dodał Kireńczuk.
Festiwal Santarcangelo to jeden z najważniejszych włoskich festiwali poświęconych współczesnemu teatrowi, tańcu i sztukom performatywnym. Założony w 1971 roku jest także najstarszym i najdłużej działającym tego typu festiwalem we Włoszech. Podczas dwóch ostatnich edycji festiwal odwiedziło ponad 46 000 widzów, którzy uczestniczyli w 300 wydarzeniach.
Tomasz Kireńczuk jest dramaturgiem, krytykiem teatralnym i kuratorem. W 2008 roku wraz z grupą młodych artystów założył w Krakowie Teatr Nowy, miejsce badań teatralnych, które w ciągu kilku lat przekształciło się w niezależny ośrodek produkcji teatralnej. W 2018 roku zainaugurował Laboratorium Nowego Teatru, program poświęcony kształceniu młodych artystów, skupiający się na zapewnieniu środków produkcji i całkowitej swobodzie twórczości. Jego praktyka kuratorska koncentruje się na pracy społeczno-artystycznej z różnymi społecznościami lokalnymi. Był dyrektorem programowym Dialogu – Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Wrocław. Od 2022 roku pełni funkcję szefa artystycznego festiwalu Santarcangelo.