Historycy uznają tę ostatnią operą Mozarta, napisaną w roku jego śmierci, za najdoskonalsze dzieło operowe, jakie powstało przed Wagnerem do niemieckiego libretta. Sam Ryszard Wagner pisał o Mozarcie: "Tworząc niemiecką operę dał światu dzieło mistrzowskie, skończenie doskonałe, niemożliwe do prześcignięcia". Dzieło od samego początku zdobyło sobie ogromne powodzenie. Kompozytorski kunszt Mozarta osiąga tu apogeum: lekkość, prostota oraz wdzięk pieśni i melodii w stylu ludowym, elegancja i pełne uczucia frazy arii głównych bohaterów, figurowany chorał, przejrzysta fuga, mistyczne chóry kapłańskie - to wszystko zdołał zawrzeć Mozart w jednym utworze! Jeżeli dodamy do tego, te libretto Emanuela Schikanedera, opracowane przezeń na podstawie baśni niemieckiego poety Ch. M. Wielanda, należy uznać za wartościowe i interesujące (zwłaszcza po "pogłębieniu" zawartych w nim treści przez samego Mozarta, który, podobnie jak i Schikaneder, był cz
Tytuł oryginalny
Wieczory w Teatrze Wielkim
Źródło:
Materiał nadesłany
Głos Robotniczy nr 67