Zapraszamy na widowisko baletowe Mąż i żona, a w nim świat małżeńskich perypetii oparty na znanym wątku romansowym z komedii Fredry, powiązanym z muzyką baletową Na kwaterze Stanisława Moniuszki.
Barwna fredrowsko-moniuszkowska kraina żartu w najlepszym wydaniu. Choreografka w aspektach społecznych i estetycznych umieszcza akcję na przełomie lat 50. i 60 XX wieku. Wówczas, podobnie jak w czasach Fredry i Moniuszki, kulturowa rola kobiety i mężczyzny była jeszcze ściśle określona poprzez tradycję i obyczaj.
Anna Hop zgłębia relację między bohaterami, dociera do źródeł ich motywacji, nadając im znacznie głębszego wyrazu niż tylko powierzchownej komediowości. Balet jest choreograficzną mozaiką stylów i inscenizacyjnych rozwiązań. Obok czwórki głównych bohaterów Anna Hop wprowadza na scenę tzw papety, grupę tancerzy którzy stanowią swoistą ekipę dosłownie i w przenośni animującą akcję baletu.
W tegorocznym rozdaniu nagród im. Jana Kiepury Anna Hop została uznana za Najlepszą Polską Choreografkę za spektakl Exodus.
Projekt jest realizowany w ramach Programu Instytutu Adama Mickiewicza ”44 x Mickiewicz”, którego celem jest przypomnienie wkładu polskiej kultury w kulturę europejską, reaktywacja romantycznych idei oraz nawiązanie do niepowtarzalnych elementów polskiego romantyzmu. Pozwala też spojrzeć na kulturę XIX wieku z perspektywy współczesności.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, utworzoną w 2000 roku.
Cel Instytutu – budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie, realizowany jest we współpracy z partnerami zagranicznymi i poprzez międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Do 2022 roku Instytut zrealizował projekty w ponad 70 krajach na 6 kontynentach. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Współorganizatorem projektu jest Instytut Adama Mickiewicza.
Rok Romantyzmu Polskiego obchodzony jest w 200. rocznicę wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza. Z tej okazji Instytut Adama Mickiewicza realizuje na świecie projekty mające na celu pokazanie, w jaki sposób polski romantyzm staje się wehikułem nowoczesności.
Projekty organizowane przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach Roku Romantyzmu Polskiego ukazują, jak niezwykle aktualnym rezerwuarem wyobraźni i wrażliwości jest dziedzictwo romantyczne oraz nawiązują do konstrukcji świata opartej na duchowej i dialogicznej sile oddziaływania tego, co ukryte w wielu wymiarach. Ponadto projekty te przybliżają idee polskiego romantyzmu jako punkt krzyżowania się wielu kultur, poglądów i nurtów w sztuce.
Udowadniając tym samym, że współcześnie tradycja romantyczna silnie rezonuje i oddziałuje na polskich i zagranicznych twórców, stwarzając możliwość do dialogu językiem sztuki i ekspresji artystycznej.
REALIZATORZY:
Libretto, choreografia i reżyseria: Anna Hop
Scenografia, projekcje, światła: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Maciej Zień
Muzyka: Stanisław Moniuszko
Interludia: Wojciech Kostrzewa
OBSADA
Elwira: Joanna Drabik
Wacław: Demeter Kobor
Justysia: Yume Okano
Alfred: Diogo Di Oliveira
Papety kobiety: Eugenie Hecquet, Manon Kolanowski, Daria Majewska
Papety mężczyźni: Łukasz Bałoniak, Sergi Martinez Castello (Opera Wrocławska), Daniel Agudo Gallardo (Opera Wrocławska),Gregor Giselbrecht, Kasper Górczak, Ivan Pal, Magda Studzińska