"Otello" Williama Shakespeare'a w reż. Grażyny Kani w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Pisze Wiesław Kowalski w Teatrze dla Was.
"Otello" Szekspira nie pojawia się zbyt często na polskich scenach. Ostatnie inscenizacje Waldemara Raźniaka w Gdyni czy Pawła Szkotaka w Poznaniu zostały przyjęte dość chłodno. W Miejskim problematyka dyskryminacji, partycypacji, nieprzyswajalności społecznych czy determinantów partnerskich nie wybrzmiała głosem w pełni przekonującym, w Polskim zaś konstrukcja przedstawienia ucierpiała z powodu nadmiaru nie zawsze uzasadnionych pomysłów zabijających poezję, która u autora "Makbeta" budzi do życia ludzkie namiętności i wzbogaca tragedię postaci. Zaś w głośnym spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego "Opowieści afrykańskie według Szekspira" z roku 2011, dekonstruującym trzy dzieła stratfordzkiego klasyka, w przypadku Otella konfrontacja czarnoskórego z białym została skategoryzowana w dość zadeklarowany i typowy sposób. Zupełnie innym tropem poszła Grażyna Kania, przygotowując dyplomowy spektakl ze studentami Akademii Teatralnej w Warszawie, kt