EN
2.12.2022, 15:02 Wersja do druku

Warszawa. Premiera 13. tomu serii „Nowa dramaturgia TR”

19 grudnia o godz. 19.00 na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8 odbędzie się premiera zbioru dramatów „Nigdy nie będziesz szła sama”, wydanego przez TR Warszawa w serii „Nowa dramaturgia TR”. Tom zawiera trzy teksty, nagrodzone w konkursie dramaturgicznym pod tym samym tytułem, zorganizowanym przez teatr w sezonie 2021/2022.

fot. mat. teatru

W spotkaniu i rozmowie wokół książki wezmą udział autorki i autor nagrodzonych sztuk: Daria Kubisiak, Agnieszka Nasierowska i Marcin Miętus oraz autorka wstępu, krytyczka literatury i publicystka kulturalna Karolina Felberg. Spotkanie poprowadzi Roman Pawłowski, pełnomocnik dyrektora ds. programowych.

Konkurs dramaturgiczny pod hasłem „Nigdy nie będziesz szła sama” był głównym wydarzeniem programu „Porozmawiajmy o aborcji”, realizowanego w TR Warszawa w sezonie 2021/2022. Celem konkursu było pobudzenie do refleksji na temat problematyki praw kobiet i aborcji wśród twórców i twórczyń, odbiorców i odbiorczyń teatru oraz stworzenie impulsu do powstania tekstów dramatycznych, poświęconych tej tematyce.

Komisja artystyczna pod przewodnictwem pisarki Sylwii Chutnik, kuratorki cyklu „Porozmawiajmy o aborcji”, zakwalifikowała do finału konkursu trzy utwory dramatyczne:

WYPARTE Darii Kubisiak – za znalezienie szczerej formy teatralnej dla intymnego doświadczenia, związanego z przemocą seksualną. Więcej o dramacie można dowiedzieć się tutaj.

WIELKI WYBUCH Agnieszki Nasierowskiej – za radykalny językowo i groteskowy obraz polskiej rzeczywistości w kontekście walki o prawo do aborcji. Więcej o dramacie można dowiedzieć się tutaj.

GRUPA WSPARCIA IM. BOYA-ŻELEŃSKIEGO Marcina Miętusa – za autoironiczną próbę odnalezienia męskiej perspektywy na współczesne problemy kobiet. Więcej o dramacie można dowiedzieć się tutaj.

Publikowane w tomie teksty zostały rozwinięte w trakcie warsztatów dramaturgicznych i zaprezentowane w formie czytań performatywnych w TR Warszawa w maju 2022 roku. Książkę będzie można zakupić na miejscu. Spotkanie będzie transmitowane na Facebooku TR Warszawa.

O laureatkach i laureacie

Daria Kubisiak – dramaturżka, reżyserka, autorka scenariuszy, performerka, wykładowczyni w Katedrze Teatru i Dramatu na Wydziale Polonistyki UJ w Krakowie. Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na kierunku reżyseria dramatu, specjalizacja: dramaturgia. Współzałożycielka Pracowni Dramaturgicznej AST Kraków (projekty: „archiwum//lab.”, „Inny Teatr”). Tworzy projekty z pogranicza teatru, tańca i sztuk performatywnych. Do jej najważniejszych prac należą: Chór Performatyków (Cricoteka, 2016), Hamlet czyli Ofelia (AST w Krakowie, 2017), Kordian (Teatr Polski w Poznaniu 2018), Ostatni dzień lata (Festiwal Sopot Non-Fiction, 2019) Jestem miłością I i II (KCC 2018), Robotnica albo 27 omdleń klasy robotniczej (Teatr Nowy Proxima w Krakowie, 2020), Niemęski. Dramat na (nie)jednego aktora (w: „MŁOD(SZ)A POLSKA. Antologia tekstów dla teatru”, red. Agata Dąbek, Narodowy Stary Teatr w Krakowie 2021). Jako dramaturżka współpracowała m. in. z. Klaudią Hartung-Wójciak, Igą Gańczarczyk, Barbarą Bujakowską, Martyną Wawrzyniak, Hanną Umedą, Rafałem Szumskim, Jakubem Skrzywankiem, Cezarym Tomaszewskim, Remigiuszem Brzykiem, Rudolfem Zioło i Pawłem Miśkiewiczem. Laureatka nagrody Klasyka Żywa za współadaptację tekstu Wojciecha Bogusławskiego, „Cud mniemany, czyli krakowiacy i górale” w reż. Cezarego Tomaszewskiego.

Marcin Miętus – dramaturg dwóch spektakli w reżyserii Roba Wasiewicza: Więcej niż jedno zwierzę (Teatr Studio w Warszawie, 2019), w którym również występuje i Musical o musicalu Metro (Komuna Warszawa, 2020). Dramaturg i autor adaptacji powieści Joan Lindsay Piknik pod wiszącą skałą w reżyserii Miry Mańki (Teatr Współczesny w Szczecinie, 2020). Stypendysta programu MKiDN „Kultura w sieci” (2020), w ramach którego napisał dramat Muzeum rzeczy zagubionych (publikacja w „Dialogu” 11/2021). Współpracuje z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA. Ukończył V i VI edycję kursu „Choreografia w Centrum" (Centrum w Ruchu w Warszawie, 2020/2021 i 2021/2022). Finalista 10. edycji konkursu choreograficznego „3…2…1…TANIEC!" organizowanego przez Krakowskie Centrum Choreograficzne (2021); zdobywca pierwszej nagrody indywidualnej za solo choreograficzne „exit”. Dramaturg spektaklu „MISSPIECE” w choreografii Dominiki Wiak (2022). Brał udział w miesięcznym programie ATLAS na Festiwalu ImPulsTanz w Wiedniu (2022), prezentując performans Shape of hi. Stypendysta MKiDN 2022, w ramach stypendium napisał dramat inspirowany życiorysem Poli Nireńskiej POLA. Wyjścia.

Agnieszka Nasierowska – reżyserka, autorka tekstów, scenarzystka. Absolwentka MISH-u na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserii teatralnej na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Jej teatralne początki związane są z Teatrem Dramatycznym m. st. Warszawy, gdzie pracowała na różnych stanowiskach (PR, asystentka produkcji, asystentka reżysera, koordynacja projektu). Reżyserię teatralną od początku łączy z pisaniem tekstów dramatycznych. Autorka tekstów do spektakli we własnej reżyserii, takich jak: Koniec (Instytut im. Grotowskiego, 2017), Traktat o androidach. God hates Poland (Teatr Capitol we Wrocławiu, 2017), Ostatni seans Poli N. (Teatr Zagłębia w Sosnowcu, Miasto Sosnowiec 2018). Laureatka w konkursie im. Jana Dormana na wystawienie sztuki dla dzieci i/lub młodzieży (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego), Czytelni Modrzejewskiej w Kwarantannie (Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy) i Sceny Nowej Dramaturgii (Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie). Reżyserka czytań performatywnych: Boska Farma (Teraz Poliż), Dobrzy ludzie (Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy), La Sirena (Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie), Orecchio, brat Pinokia (Olsztyński Teatr Lalek). Laureatka w konkursie dramaturgicznym TR Warszawa Nigdy nie będziesz szła sama, otrzymała także wyróżnienie honorowe za scenariusz Nocny pociąg w Konkursie na scenariusz filmu krótkometrażowego inspirowanego Pociągiem Jerzego Kawalerowicza (Studio Munka, Stowarzyszenie Filmowców Polskich).

O konkursie

W ramach nowego cyklu wydarzeń Porozmawiajmy o… TR Warszawa ogłosił konkurs dramaturgiczny pod hasłem „Nigdy nie będziesz szła sama”. Konkurs miał na celu pobudzenie refleksji na temat problematyki praw kobiet i aborcji wśród twórców i twórczyń, odbiorców i odbiorczyń teatru oraz stworzenie impulsu do tworzenia tekstów dramatycznych poświęconych tematyce praw kobiet. W ramach konkursu wyłonione zostały najbardziej wartościowe i ciekawe pod względem artystycznym i merytorycznym sztuki, które zostały zaprezentowane w formie pokazów warsztatowych w TR Warszawa.

W ramach cyklu wydarzeń Nigdy nie będziesz szła sama. Porozmawiajmy o aborcji jako teatr nie chcieliśmy zajmować stanowiska w kwestii aborcji. Naszym celem nie była także konfrontacja stanowisk, ale pogłębienie wiedzy na temat aborcji i polityki reprodukcyjnej oraz związanych z tym zjawisk społecznych. Staraliśmy się stworzyć przestrzeń do rozmowy na temat ważny dla większości społeczeństwa postrzegając to jako realizację naszej misji publicznej.

Kuratorką pierwszej odsłony cyklu Porozmawiajmy o... była Sylwia Chutnik. Jako motto programu przyjęliśmy hasło „Nigdy nie będziesz szła sama”, które stało się symbolem oddolnego ruchu pod nazwą Strajk Kobiet. Wyraża ono idee i wartości bliskie wielu kobietom i mężczyznom, takie jako solidarność, wsparcie, empatia, wolność. Chcemy pogłębiać świadomość tych idei i wartości w polskim społeczeństwie, tak aby już żaden człowiek nigdy nie szedł sam.

Prace konkursowe, które zakwalifikowały się do finału, zostały zaprezentowane na deskach TR Warszawa/Marszałkowska 8 w formie czytań performatywnych. Reżyserowały osoby wyróżnione w ramach nagrody Debiut TR 2021: Olga Ciężkowska, Tomasz Fryzeł i Karolina Szczypek.

Źródło:

Materiał nadesłany