Pięć spektakli z teatrów w Krakowie, Legnicy, Wałbrzychu i Wrocławiu nominowano do finału VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Wśród przedstawień wybranych do udziału w 47. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych znalazły się inscenizacje polskich dzieł romantycznych, sceniczna interpretacja powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza oraz odczytanie dzieł Tadeusza Różewicza.
„Ballady i romanse” z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego (reż. Piotr Soroka, Zdenka Pszczołowska, Błażej Peszek), „Ballady i romanse ver. 2022” z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu (reż. Roksana Miner), „Sen srebrny Salomei” z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (reż. Piotr Cieplak), „Wyskubki” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Marii i Edmunda Wiercińskich (reż. Paweł Kamza) i „Znachor” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (reż. Jakub Roszkowski) – to najlepsze spektakle polskiej klasyki z 2022 roku, które zostaną zaproszone do udziału w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa”, czyli tegorocznych 47. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.
Wyboru dokonała, spośród 33 przedstawień (z 39 przyjętych zgłoszeń 6 przesunięto do IX Konkursu w związku z późnymi premierami), Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Grzegorz Janikowski, Magdalena Mikrut-Majeranek, Magdalena Piekarska, Paweł Stangret, Anna Wakulik, Maryla Zielińska.
Komisja Artystyczna VIII Konkursu „Klasyka Żywa” postanowiła wybrać do finału przede wszystkim inscenizacje polskich dzieł romantycznych – mówi przewodniczący Komisji, Patryk Kencki. – Spośród wielu wystawień Mickiewiczowskich „Ballad i romansów” zdecydowaliśmy się zarekomendować do pokazania podczas Opolskich Konfrontacji Teatralnych odczytania najbardziej zaskakujące, także ze względu na formę. Widownia w Opolu będzie miała okazję obejrzeć „Ballady i romanse” przygotowane przez twórców z Wrocławskiego Teatru Pantomimy oraz z wałbrzyskiego Teatru Lalki i Aktora. Z kolei z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy postanowiliśmy zaprosić inscenizację „Snu srebrnego Salomei” Juliusza Słowackiego. Nasz wybór uzupełniliśmy o pozycje przygotowane na podstawie literatury dwudziestowiecznej. Z Teatru Słowackiego w Krakowie przyjedzie inscenizacja popularnej powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza „Znachor”, a z Wrocławskiego Teatru Współczesnego – „Wyskubki” skomponowane z fragmentów twórczości Tadeusza Różewicza. Wszystkie spektakle, które zostaną zaprezentowane podczas opolskiego finału łączy niezwykła forma i zaskakujący sposób odczytywania klasycznych tekstów.
Podczas festiwalu Opolskich Konfrontacji Teatralnych, planowanych na przełom maja i czerwca, finaliści powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego.
Komisja zdecydowała również o przyznaniu nagród dodatkowych twórcom przedstawień niezakwalifikowanych do finału Konkursu. Za muzykę w spektaklu „Kongres futurologiczny” w reżyserii Daniela Adamczyka z Teatru Czytelni Dramatu Centrum Kultury w Lublinie wyróżniono Jana Jaworskiego, Szczepana Pospieszalskiego, Joannę Szczęsnowicz i Jana Tarkowskiego. Joanna Biskup-Brykczyńska otrzymała nagrodę za warstwę plastyczną – scenografię inspirowaną rysunkami Bohdana Butenki w spektaklu „Cyryl, gdzie jesteś?” w reżyserii Piotra-Bogusława Jędrzejczaka z Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach im. Stefana Karskiego. Wyróżnienia aktorskie Komisja przyznała Mikołajowi Chroboczkowi za rolę Baltazara De Campos de Baleastadar w spektaklu „Sonata Belzebuba” w reżyserii Radka Stępnia z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi i Lidii Dudzie za rolę Ciotki Petroneli w spektaklu „Marzenia polskie” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Nagroda Specjalna im. Stanisława Hebanowskiego (w wysokości 30 000 zł) za najciekawsze odkrycie repertuarowe została przyznana ex aequo spektaklom: „Czekoladki dla prezesa” w reżyserii Ewy Domańskiej i Ewy Makomaskiej z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie oraz „Idzie skacząc po górach” w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.
Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.