Inne aktualności
- Kraków. Premiera „Powrotu z gwiazd” w Akademii Sztuk Teatralnych 26.09.2025 19:13
- Łódź. W Teatrze Wielkim trwają przygotowania do premiery „Toski” Pucciniego 26.09.2025 17:36
- Szczecin. Twórca filmu „Anioł w Krakowie” reżyseruje spektakl w Teatrze Polskim 26.09.2025 17:26
- Płock. Maja Komorowska gościem specjalnym Festiwalu Kultury i Sztuki dla Osób Niewidomych 26.09.2025 16:00
-
Wrocław. Teatr Polski: nowy start, nowy vibe 26.09.2025 15:51
-
Poznań. Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis dla Teatru Polskiego. Złoty Krzyż Zasługi – dla dyr. Nowaka 26.09.2025 14:18
- Warszawa. Maja Kleczewska przenosi na scenę dzieła Hanny Krall 26.09.2025 14:05
- Olsztyn. Sezon 2025/2026 w Teatrze Jaracza 26.09.2025 14:01
- Olsztyn. Teatr Jaracza zapowiada 30. Olsztyńskie Spotkania Teatralne 26.09.2025 13:54
-
Warszawa. Spektakl „Rzecz na dwie kobiety i skrzypce” i dyskusja. Otwarta Scena IT 26.09.2025 13:43
- Podkarpackie. W sobotę w Dębicy poznamy Mistrza Mowy Polskiej 26.09.2025 13:12
- Toruń. Sebastian Fabijański z monodramem „Niemyte dusze / Narkotyki" w klubie „Od Nowa" 26.09.2025 12:39
-
Warszawa. Spektakl „Pierwszy raz” na Otwartej Scenie IT 26.09.2025 12:24
- Śląskie. Multimedialne widowisko na Zamku w Olsztynie k. Częstochowy zachwyciło publiczność 26.09.2025 12:20
Zespół pacyfikowanego przez rząd miesięcznika „Dialog” wyda trzy numery z dotacji Warszawy. M.in. o złych działaniach rządu. Pisze Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej”.
Numery pod lekko zmienioną nazwą miesięcznika będą firmowane przez Fundację „Dialogu" im. K. Puzyny. Zespół zapowiada teksty „opisujące działania rządów PiS zmierzające do zniszczenia wolnej kultury w Polsce oraz przejęcia najważniejszych instytucji kultury".
Zespół przedstawia następujący kontekst: 26 kwietnia 2023 roku dyrektor Instytutu Książki Robert Jaworski (instytut podlega Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego) bez konsultacji z zespołem redakcyjnym mianował naczelnym miesięcznika „Dialog" Antoniego Wincha. Nominację tę zarówno zespół redakcyjny, jak i olbrzymia część środowiska teatralnego uznały za podyktowaną przesłankami politycznymi.
Jak napisał prof. Leszek Kolankiewicz, wybitny antropolog: „W związku z narzuceniem redakcji »Dialogu« redaktora naczelnego - w bezprecedensowym trybie bez konsultacji z Zespołem redakcyjnym i z Radą Naukową pisma rozwiązaniu uległa Rada Naukowa »Dialogu«, z której wystąpili także prof. Dariusz Kosiński, prof. Janusz Degler, prof. Lech Sokół oraz prof. Małgorzata Szpakowska". To autorytety środowiska teatralnego.
W wydanym przez Instytut Książki oświadczeniu czytamy, że nieprawdą jest, jakoby wydawca nie prowadził konsultacji: „Dyrektor Instytutu Książki prowadził w tym zakresie rozmowy z przedstawicielami redakcji i otrzymywał personalne rekomendacje z jednoczesnym bezwarunkowym postulatem powołania na to stanowisko osoby wyłącznie z grona osób wskazanych, zatrudnionych w redakcji". Zespół podtrzymuje swoją opinię.
Instytut Książki wskazuje, że nowy naczelny ma otworzyć „Dialog" na nowe środowiska, ponieważ dotychczasowy profil powoduje spadek sprzedaży. Zespół odpowiada, że rządowy Instytut dokonywał cięć nakładu i nie dbał o dystrybucję.
Wedle uzyskanych przez „Rzeczpospolitą" danych o sprzedaży kilku czasopism wydawanych przez Instytut Książki, tendencje dotyczące sprzedaży są wszędzie takie same, a jednak nie wywołały zmian redaktorów naczelnych - poza „Dialogiem". „Dialog" ma zresztą wyniki lepsze niż „Twórczość", przejęta przez kojarzonego z obecną władzą Mateusza Wernera, który wprowadził do redakcji wspomnianego już Antoniego Wincha, obecnie naczelnego „Dialogu". Sprzedaż „Twórczości" w 2020 r. wyniosła prawie 4700 egz., zaś w 2022 r. poniżej 4000 tys. egz. Sprzedaż „Dialogu" w 2020 r. wyniosła 6040 egz., zaś w 2022 r. 4993 egz. W 2020 r. rozeszło się 4625 egz. miesięcznika „Teatr", zaś w 2022 r. - 4096 egz.
Zespół „Dialogu" wspomina, że powołany przez Instytut Książki Antoni Winch wytwarza „istotne konflikty interesów". Jest już bowiem zatrudniony na etacie kierownika literackiego w Teatrze im. Jaracza w Łodzi. To ten teatr, gdzie Zjednoczona Prawica wiele razy próbowała osadzić na fotelu dyrektora Michała Chorosińskiego, męża Dominiki Chorosińskiej, posłanki PiS. Pierwsze próby skończyły się odrzuceniem Chorosińskiego przez komisję konkursową, protestował również zespół, obawiający się utraty prestiżu. Wtedy mianowano Chorosińskiego p.o. dyrektora. W kolejnym konkursie Chorosiński w końcu został dyrektorem.