„Faust” Goethego to trzecia, po „Matce Joannie od Aniołów” Iwaszkiewicza i „Dekalogu” Kieślowskiego i Piesiewicza, realizacja Wojciecha Farugi w Teatrze Narodowym. Premiera przedstawienia odbędzie się 26 października w Sali Bogusławskiego.
Dramat Goethego to lustro podstawione całej europejskiej kulturze i jedno z jej największych arcydzieł – wyraz europejskiego ducha, w którym odbijają się światy starożytny i współczesny. Przedstawienie powstaje na podstawie obydwu części „Fausta”, w których obecne są i duch sprzeciwu, i duch sprzeczności, i duch ironii. Indywidualne doświadczenie człowieka splata się tu z perspektywami – historyczną, kulturową, metafizyczną. Śledzimy ludzkie dążenia do poznania i uporządkowania rzeczywistości, która bezustannie się rozpada; jesteśmy świadkami sabatów, wojen, tyranii, rewolucji, okrucieństw i cierpienia – „świat się zaplątał w swoje obroty”, także dzisiaj.
Faust powędruje przez wieczność u boku Mefistofelesa, którego obraz odnajdziemy w emblematycznych postaciach XX wieku. Jego podróż przez meandry historii współczesnej to sposobność do postawienia pytań o to, jak pokierować zadaną nam wolnością, jak dokonywać sensownych czynów, by ze światem się uporać. „Kiedy wyjdziemy z pracowni Fausta, rozpoczniemy naszą podróż przez europejskie uniwersum XX wieku – mówi reżyser, Wojciech Faruga. – Ten dramat boleśnie nakłuwa ludzką kondycję, jest opowieścią o tym, jak człowiek próbuje pojąć naturę świata”. „W przedstawieniu pojawią się motywy kluczowe dla zrozumienia wieku XX i jego przemian, przedstawiając swój prywatny atlas pamięci, opowiadamy o przemocy i rozpadzie świata” – podkreśla dramaturżka, Julia Holewińska.
Rozmowa z Julią Holewińską i Wojciechem Farugą:
https://www.narodowy.pl/aktualnosci,1715,atlas_pamieci_rozmowa_z_julia_holewinska_i_wojciechem_faruga.html
Johan Wolfgang Goethe
„Faust”
tytuł oryginalny: „Faust. Eine Tragödie”
przekład: Adam Pomorski
premiera: Sala Bogusławskiego, 26 października 2024, godz. 19:00
reżyseria: Wojciech Faruga
dramaturgia: Julia Holewińska
scenografia, kostiumy, światło: Katarzyna Borkowska
muzyka: Teoniki Rożynek
choreografia, ruch sceniczny: Bartłomiej Gąsior
projekty technologiczne i wykonanie elementów dekoracji i rekwizytów: pracownie techniczne Teatru Narodowego
asystent reżysera: Maciej Jaszczyński
realizatorzy światła: Bartłomiej Kaczalski, Zbigniew Szulim, Krzysztof Łukasz Stefan
realizatorzy dźwięku: Mariusz Maszewski, Hubert Majewski, Marek Szymański
inspicjentka: Katarzyna Kłosowska-Kobiałka
suflerka: Anna Leszczyńska
występują:
Cezary Kosiński – Faust
Paweł Brzeszcz – Mefistofeles 5, Wagner
Aleksandra Justa – Mefistofeles 3
Mateusz Kmiecik – Mefistofeles 4
Damian Kwiatkowski (gościnnie) – Mefistofeles 1
Sławomira Łozińska – Mefistofeles 2
Wiesław Cichy – Pan, Podskarbi, Chiron
Małgorzata Kożuchowska – Duch, Piękna Helena
Henryk Simon – Homunculus, Wielki Podkomorzy, Euforion, Uczeń
Natalia Kawałek (gościnnie) – Wiedźma, Błędny Ognik, Pantalis
Hanna Wojtóściszyn – Małgorzata, Forkiada
Anna Grycewicz – Marta, Astrolog
Adam Szczyszczaj – Walenty, Cesarz
Paulina Korthals – Matka Małgorzaty, Przodownica Chóru
Piotr Piksa – Linkeus, Biskup
W przedstawieniu wykorzystano fragmenty „Hymnu o Perle”, pochodzącego z apokryficznych „Dziejów Świętego Tomasza Apostoła”, w przekładzie Czesława Miłosza.
Pomysł na użycie walizek, zawierających przedmioty reprezentujące wiek XX, zaczerpnięto z trylogii filmowej „The Tulse Luper Suitcases” Petera Greenawaya.
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Kolejne zaplanowane przedstawienia:
27, 29, 30, 31 października, godz. 19.00
2, 3 listopada, godz. 19.00
10, 11, 12 grudnia, godz. 19.00