EN

29.03.2021, 15:41 Wersja do druku

Warszawa. Zakończył się 12. interdyscyplinarny festiwal wielkopostny Nowe Epifanie

28 marca zakończył się 12. interdyscyplinarny festiwal wielkopostny Nowe Epifanie organizowany przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy.

fot. mat. organizatora

Program tegorocznej edycji skupiony był wokół apokalipsy rozumianej zarówno w sensie dosłownym jako objawienie, jak i w znaczeniu nadanym jej przez tradycję – jako katastrofa oraz hasła „Któż zdoła się ostać?”. Przez 40 dni, od Środy Popielcowej do Niedzieli Palmowej, widzowie uczestniczyli w spektaklach, koncertach, warsztatach oraz wydarzeniach kulinarnych. Tegoroczna edycja w całości miała formułę online. Odbyły się 24 wydarzenia, w projekty zaangażowanych było ponad 200 artystów. Z programem Festiwalu zapoznało się w tym roku około 8000 osób.

Przyszłoroczna 13. edycja Festiwalu Nowe Epifanie odbędzie w terminie od 2 marca do 10 kwietnia, a bohaterem wydarzeń artystycznych będzie postać Jezusa. 

Efektem tegorocznej edycji Festiwalu, było aż dziewięć premier teatralnych powstałych jako pokłosie Laboratorium Nowych Epifanii - warsztatu zorganizowanego latem we współpracy z najważniejszymi teatrami w całej Polsce: Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu i Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Swoją wizję scenariuszy końca zaprezentowało nowe pokolenie reżyserek i reżyserów: Beniamin Bukowski, Helena Ganjalyan, Zofia Gustowska, Marek Idzikowski, Daria Kopiec, Monika Popiel, Franciszek Szumiński, Michał Telega, Marcin Zbyszyński i Michał Zdunik.

fot. Jeremi Astaszow/ mat. teatru

W programie muzyki dawnej przyglądaliśmy się różnym końcom świata: wymieraniu gatunków, instrumentów, stylów. Zmierzch i obumieranie różnych zjawisk muzycznych zaprezentowali: Maria Erdman, Justyna Młynarczyk, Karolina Zych, Krzysztof Firlus, Anna Firlus, Tomasz Pokrzywiński, Adam Strug, Monodia Polska, Mateusz Kowalski, Jakub Korona, Marcin Żytomirski, Robert Bachara, Marek Toporowski. Tegoroczne koncerty muzyki dawnej zarejesrtowane zostały w Muzeum Ewolucji PAN.

Jak co roku kurator Dawid Zalewski zaprosił widzów do udział w warsztatach. W ramach cyklu Transgresje przyglądaliśmy się apokalipsie jako procesowi przekraczania granic i wkraczania w nowy porządek, nowy ład. Prezentowane webinaria i warsztaty były próbą pokazania, że apokalipsa nie jest końcem końców, a jedynie pewnym przekroczeniem, zrozumieniem nowej drogi. 

Na 12. edycję Festiwalu Monika Kucia wraz z Leną Piękniewską zaprosiły widzów do udziału w projekcie artystyczno-kulinarnym „To tylko sen”. Artystki o apokalipsie „mówiły” z czułością, ukazując śmierć jako część życia.

Tegorocznej edycji towarzyszyły wideo cykle prezentowane na festiwalowym FB. Co środę widzowie mogli obejrzeć/wysłuchać cyklu “Na koniec świata” w reż. Dawida Zalewskiego. Cykl był refleksją na temat Apokalipsy w ujęciu filozoficzno-egzystencjalnym z udziałem m.in.: dr Sebastiana Dudy, prof. Aleksandry Przegalińskiej, Jasia Kapeli, Oli Salwy, prof. Michała Łuczewskiego i Olgi Drendy. W każdy czwartek, przez cały Festiwal prezentowany był cykl APOKALIPSA: CODZIENNIK w reż. Katarzyny Minkowskiej. Były to reportaże wizualne, osobiste relacje w formule wideo artu z udziałem: Joanny Połeć, Michała Murawskiego, Macieja Hanczewskiego, Moniki Popiel, Anety Jankowskiej, Agaty Rucińskiej i Katarzyny Minkowskiej.

***

Organizator – Centrum Myśli Jana Pawła II, Instytucja Kultury m.st. Warszawy

Partnerzy – Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatr Łaźnia Nowa w Nowej Hucie, Teatr Miejski w Gliwicach, Teatr Współczesny w Szczecinie, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, Stowarzyszenie Potem-O-Tem, Fundacja na Marginesie, Fundacja Przestrzeń Filmowa, Fundacja Teatr Rzeczy, Teatr Soho, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, e-Wejściówki, Muzeum Ewolucji, Instytut Teatralny, Ruch Muzyczny

Patroni medialni – Polskie Radio PR 2, TVP Kultura, Miesięcznik Teatr, E-teatr.pl, Teatralny.pl, Teatrologia.info, Cojestgrane24.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne