EN

9.10.2024, 08:50 Wersja do druku

Warszawa. Za tydzień premiera „Końca czerwonego człowieka” w Och-Teatrze

17 października w Och-Teatrze odbędzie się premiera spektaklu „Koniec czerwonego człowieka” w reżyserii Krystyny Jandy. 

fot. mat. teatru

Dramat ten oparty jest na słynnym zbiorze reportaży noblistki Swietłany Aleksiejewicz „Czasy secondhand”, w którym sportretowała ona Rosję w czasach po rozpadzie ZSRR. Dziś te przekształcone w dramat sceniczny wątki stanową ważką próbę odpowiedzi na pytanie o to, jak mogło dojść do agresji rosyjskiej na Ukrainę z prawie pełnym przyzwoleniem rosyjskiego społeczeństwa.

Sztuka, napisana przez słowackiego dramaturga Daniela Majlinga i wystawiona 3 marca 2022 roku (a więc zaledwie w tydzień po rosyjskiej agresji) w czeskiej Pradze, swój początek miała po pierwszej agresji na Krym i Donbas, w 2014 roku. „Z przerażeniem uświadomiliśmy sobie - powiedział „Lidovym Novinom” reżyser Michal Vajdicka - że fakt, iż żyjemy wolni w sercu Europy, to stan bardzo kruchy. Nigdzie nie jest powiedziane, że rok 1968 [w Czechach] nie może wrócić. Dlatego sonda zapuszczona w głąb wschodniego myślenia to dla nas sprawa znaczenia podstawowego”.

W efekcie powstało dzieło, które „pod wpływem aktualnych wydarzeń zamieniło się w mrożące krew w żyłach memento. Pokazuje, że zło zawsze jest gotowe wrócić” – zauważyła na łamach tego samego dziennika recenzentka Jana Machalická.

Teraz z tym samym tematem jako pierwsza poza Czechami mierzy się Krystyna Janda w swoim Och-Teatrze. Reżyserka stara się raz jeszcze zrozumieć duszę homo sovieticusa i umiejscowić ją w Nowej Rosji. Rzecz – jak sama powiedziała – „wstrząsająca i trudna do pojęcia". A równocześnie to zadanie, które wobec rosnącego zagrożenia ze Wschodu wydaje się konieczne do podjęcia.

W spektaklu grają: Dorota Nowakowska, Lidia Sadowa, Grażyna Sobocińska, Agnieszka Warchulska, Tomasz Borkowski/Łukasz Garlicki, Stanisław Brejdygant, Aleksander Kaźmierczak, Bartosz Łućko/Szymon Szczęsny, Piotr Łukawski, Krzysztof Ogłoza, Mateusz Rzeźniczak, Przemysław Sadowski, Grzegorz Warchoł.

Tłumaczenie: Michał Sieczkowski; Światło: Katarzyna Łuszczyk, Kostiumy i scenografia: Zuzanna Markiewicz, Choreografia: Emil Wesołowski, Asystent scenografki i kostiumografki: Małgorzata Domańska, Realizacja dźwięku: Michał Cacko, Realizacja światła: Maciej Gendek, Multimedia: Paweł Nowicki, Producent wykonawczy i asystent reżysera: Cezary Margiela

Pierwsze spektakle w weekend od piątku do poniedziałku, 18-21 października.

Źródło:

Materiał nadesłany