EN

10.05.2022, 16:42 Wersja do druku

Warszawa. Za nami Gala Inauguracyjna 31. Festiwalu Mozartowskiego

mat. organizatora

Owacjami na stojąco zakończyła się Gala Inauguracyjna 31. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Podczas koncertu zaprezentowane zostały uwertury Mozarta w wykonaniu Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej oraz program zatytułowany Jazz z MACV w wykonaniu Krzysztofa Herdzina.

Koncert był premierą nowych wydawnictw płytowych Warszawskiej Opery Kameralnej - „Uwertury” W.A. Mozarta.

W pierwszej części zaprezentowane zostały uwertury Wolfganga Amadeusza Mozarta, które wykonała Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej prowadzona od skrzypiec przez Radosława Kamieniarza.

Uwertury, zwłaszcza w dojrzalszych operach, skupiają? w sobie najważniejsze muzyczne elementy, pojawiające się później w trakcie całego dzieła. Orkiestra MACV, która posiada w swoim repertuarze przede wszystkim barokowe i klasyczne tytuły operowe, jest wyjątkowo predestynowana do przekazu owych niuansów operowej ekspresji. Zebranie niemalże wszystkich uwertur do dzieł scenicznych mistrza z Salzburga i chronologiczne ich uporządkowanie daje unikatowa? możliwość przekrojowego potraktowania tematu. Jest to swoista podróż w czasie, podczas której słuchacz towarzyszy Wolfgangowi w rozwoju jego twórczej osobowości.

Płyta CD „Uwertury” W.A. Mozarta dostępna jest już we wszystkich sklepach muzycznych i serwisach internetowych oraz na https://operakameralna.pl, natomiast już od 1 czerwca w przedsprzedaży także na płytach winylowych.

Cykl „Jazz z MACV: Krzysztof Herdzin”

W drugiej części Gali usłyszeliśmy XVII koncert fortepianowy G-dur KV 453 W. A. Mozarta (z kadencjami jazzowymi K. Herdzina) oraz Chopiniana con delizia w wykonaniu Krzysztofa Herdzina oraz Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej.

Chopiniana con delizia powstała w 2009 roku na zamówienie akordeonisty Huberta Giziewskiego. Pierwotnie została rozpisana na dwa akordeony, klarnet i orkiestrę smyczkową. My dostajemy wersję smyczkowa? z fortepianem w roli głównej. Jez˙eli w kadencjach u Mozarta Herdzin jedynie flirtował z przeszłos´cia?, tutaj twardo sta?pa po ziemi. Jest rasowym jazzmanem, który buduje współczesna? fantazje? na tematy Chopinowskie. Jego erudycja nie zna granic: tu mazurek, tam etiuda. Herdzin wiąże motywy Chopina w trzyczęściowy błyskotliwy, salonowy cykl. Raz zainspiruje go rytm, innym razem ledwie kilkudz´wie?kowy motyw. Chopin, który lubił improwizować, byłby zachwycony. Dawne instrumenty MACV nadają całości miękkości i słodyczy. Premiera płyty przewidziana jest na koniec czerwca.

Festiwal Mozartowski – powołany do życia w 1991 roku to fenomen w skali światowej. Na przestrzeni lat wykonano w jego ramach wszystkie dzieła sceniczne kompozytora. Warszawska Opera Kameralna była jedyna? instytucja?, która posiadała je w stałym repertuarze, wielokrotnie prezentując je poza granicami i podbijając serca melomanów m.in. Japonii, Omanu, Libanu i niemal całej Europy.

Honorowy Patronat nad Festiwalem objął Marszałek Województwa Mazowieckiego oraz Ambasada Austrii w Polsce.

Festiwal potrwa do 10 lipca 2022 roku.

Więcej informacji, bilety oraz możliwość zakupu płyt na stronie: https://operakameralna.pl

Źródło:

Materiał nadesłany