Nowy Teatr zaprasza na wydarzenia na żywo i online.
27-29 października | 19.00
(A)pollonia
Reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Ifigenia, Alkestis, Apolonia to trzy ofiary z ludzkiego życia, ofiary losu, przeznaczenia, wojen, ofiary przymusowe i dobrowolne. Składane w czasach mitycznych, kiedy bogowie mieszali się jeszcze do ludzkich spraw i w XX wieku, kiedy było już za późno na jakiekolwiek boskie interwencje, a los ofiar utracił literacki charakter tragedii i stał się tematem dotkliwego reportażu.
Warlikowski w (A)pollonii podejmuje temat ofiarowania w kontekście odpowiedzialności, która w świecie tragedii zironizowanej i zdemistyfikowanej jest wyłącznie sprawą międzyludzką. Jego adaptacja przygotowana w oparciu o teksty Ajschylosa, Eurypidesa, Hanny Krall, J. M. Coetzeego i wielu innych jest niesamowitą wędrówką przez wielką rzeźnię, jaką są losy ludzkości. W tej śmiertelnej defiladzie biorą udział nie tylko ludzie, ale także bogowie i herosi, ofiary i kaci, aktorzy i widzowie. Warlikowski burzy niezłomne przekonania na temat ofiarowania. Czy te strzeliste akty nie powinny budzić wątpliwości? Co, jeśli jedno ofiarowanie pociąga za sobą inne ofiary? Czy ten pochód w ogóle można zatrzymać?
Dyskusja prowadzona jest przy użyciu bardzo różnych rodzajów języka, przez co penetruje nie tylko heroiczne, ale przede wszystkim codzienne aspekty ofiarowania. Odkrywa, co tak naprawdę zdarzyło się, kiedy Ifigenia, Alkestis i Apolonia, która ratowała życie Żydów w czasie II wojny, powiedziały swoje ciche tak, gotowe na poświęcenie życia.
*
29 października | 16.00
Grzegorz Jaremko
Dom – muzeum artysty
Film jest częścią projektu Nowego Teatru Dom – Muzeum Artysty, w którym jesteśmy oprowadzani po domach twórców przez nich samych, w konwencji właściwej dla zwiedzania z przewodnikiem.
Wydarzenie online.
*
31 października | 18.00
Koncert MONTu
Młoda Orkiestra Nowego Teatru
Koncert Młodej Orkiestry Nowego Teatru, czyli grupy młodych instrumentalistek i instrumentalistów oraz wokalistek spotykających się na cotygodniowych próbach w Świetlicy Nowego Teatru.
Skład zespołu się rozrasta, orkiestra przechodzi kolejne transformacje. Podobnie dzieje się z programem. Podczas październikowego koncertu orkiestra wykona utwory specjalnie dla niej skomponowane przez Małgorzatę Penkallę, songwriterkę, kompozytorkę i wokalistkę, założycielkę zespołu Enchanted Hunters, który niedawno wydał świetnie przyjętą płytę Dwunasty dom.
„Piosenki powstawały w czasie kwarantanny i ten motyw się w nich delikatnie przewija. Jest też dużo o emocjach, z którymi zmagają się i dzieci, i dorośli. Chciałam napisać piosenki bez lukru, ale takie, w których nawet trudniejsze sytuacje i uczucia mają swoje rozwiązanie lub jasne strony. Muzycznie postanowiłam dać dzieciom coś chwytliwego, ale ekscytującego do zagrania, formy w których są wyraźne zwrotki, refreny, mostki i dużo różnorodnych melodii”.
— Małgorzata Penkalla
Kierownictwo artystyczne: Dagna Sadkowska
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Koncert ma charakter zamknięty.
*
2-8 listopada | 11.00-19.00
Gościnnie: Dźwięk | Przemysław Branas
Wystawa towarzysząca głównemu programowi Festiwalu Nowa Europa. Zbliżenia.
„Zupa z fletów” - kompozycja na marchewki powstała w duchu DIY z instrumentów wykonanych z marchewek, a inspiracją dla niej był spektakl Farm Fatale Philippe’a Quesne’a.
Foyer Nowego Teatru.
Wstęp wolny.
*
3 listopada | 19.00
Nowa książka
Tkanki miękkie Zyty Rudzkiej
Nieoczywista, bezlitosna i gęsta. Nowa powieść autorki głośnej "Krótkiej wymiany ognia", wyróżnionej Nagrodą Literacką Gdynia i okrzykniętej m.in. jedną z dziesięciu najlepszych polskich książek dekady według tygodnika Polityka. „Tkanki miękkie” Zyty Rudzkiej.
Upadek Don Juana i bezkompromisowa rozprawa z mitem uwodziciela. "Tkanki miękkie" to nieoczywista opowieść o zwierzęcym przywiązaniu miedzy ojcem a synem. A także o tym momencie życia, gdy ze wszystkich ważnych uczuć pozostaje obowiązek miłości wobec rodzica.
Rudzka w krótkich, ostrych jak brzytwa zdaniach kreśli pozbawiony sentymentów, pełen czarnego humoru obraz wewnętrznego rozpadu, powikłanych relacji rodzinnych, starzenia się oraz niemożności porozumienia wtedy, gdy opadają wszelkie maski.
„Umiłowani pacjenci, wznowił. Znacie mnie. Jestem waszym starym doktorem. Zawsze przyjdę, kiedy tylko mnie zawołacie. Za godzinę, za dzień czy na dzień szósty, doczekacie się – wreszcie się przywlokę. I każdy wie, że jestem lekarzem dobrym. Każdego wyleczę. Chyba że nie chcę, wtedy nie wyleczę. Leczenie jak kochanie, to nie są sterylne czynności”.
Zyta Rudzka – pisarka i dramatopisarka. Napisała takie powieści jak „Białe klisze”, „Mykwa”, „Ślicznotka doktora Josefa”, „Krótka wymiana ognia” (W.A.B. 2018). Ta ostatnia otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia, weszła do finału Nagrody Literackiej Nike 2019 i została uznana za jedną z dziesięciu najlepszych polskich książek dekady przez tygodnik „Polityka”. Autorka sztuk teatralnych, m.in. „Zimny bufet”, „Cukier Stanik”, wyróżnionych Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną oraz Gold Remi na Worldfest Independent Film Festival w Houston.
Spotkanie online z autorką.
*
5-7 listopada | 19.00
Polacy wyjaśniają przyszłość
Reżyseria: Wojtek Ziemilski
Za 100 lat nie będzie kolei, nie będzie włosków na ciele, nie będzie wystających żył, nie będzie jajek, nie będzie czapek z daszkiem, niestety nie będzie skarpetek, nie będzie ogni sztucznych, nie będzie teatru, nie będzie. Nie będzie teatru. Teatr okaże się zupełnie nieuniwersalny. I się skończy. Wbrew poprzednim przewidywaniom. Ale jeśli w ogóle coś będzie, to na pewno będą Matki. Także te zatroskane.
Polacy nie nadają się do wyjaśniania przyszłości tak samo, jak cała reszta świata. A mimo to z entuzjazmem rzucają się w amatorską futurologię. Samplując i remiksując dziedzictwo marudzenia, rodzeństwo Jaśminy i Piotra Polaków buduje siłę wywrotową. Set dj’ski Polaków to przewrotne zmaganie z pesymistyczną wersją przyszłości. Czy potrafią uwolnić się od czarnowidztwa własnej matki?
Spektakl w ramach projektu Teatr 2118.
"Jak wyobrażasz sobie teatr za 100 lat? W ramach cyklu 2118 na to pytanie odpowiedzą artyści nowej fali polskiego teatru: Anna Karasińska, Ania Nowak, Wojtek Ziemilski i Romuald Krężel. Ich spektakle są projektami odległej przyszłości – teatralnej, ale i pozateatralej. Niejako z definicji twórcy stają wobec konieczności zaprojektowania nie tylko teatru XXII wieku, ale również społecznego otoczenia, w którym ów teatr będzie funkcjonował. Wyobraźnia artystów ograniczona jest jednym zastrzeżeniem: w ramach cyklu zakazane jest używanie słowa utopia. 2118 ma służyć wymyślaniu tego, co możliwe, a nie tego, co utopijne. Na początku XX wieku podobny trud podjęli wizjonerzy pierwszej awangardy: wymyślili coś, czego jeszcze nie było. Nadszedł czas, by powtórzyć ich gest. 2118 to także refleksja na temat naszej pamięci, jej mechanizmów, ukrytych motywacji. Co z naszej współczesności zostanie zapamiętane za sto lat? Czy my sami będziemy zapamiętani?"
Tomasz Plata.
Bilety: 40/25 zł
Nowy Teatr, Madalińskiego 10/16
Bilety: 22 379 33 33, [email protected]
Bilety online: bilety.nowyteatr.org