EN

5.02.2024, 10:32 Wersja do druku

Warszawa. Wkrótce premiera „Halki” w Polskiej Operze Królewskiej

17 i 18 lutego o godz. 19.00 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędą się premierowe pokazy „Halki” Stanisława Moniuszki (wersji wileńskiej) w reż. Wojciecha Adamczyka.

fot. mat. Polskiej Opery Królewskiej

Kolejne przedstawienia 22 i 23 lutego o godz. 19.00.

„Głównym tematem Halki jest miłość, uczucie znane ludzkości od zarania dziejów, uczucie, z którym nie wolno igrać. Halka wileńska ma jeszcze ten walor, że jej konstrukcja jest zwarta, oszczędna, szalenie dramatyczna i przez to również wychodząca naprzeciw oczekiwaniom współczesnego widza. Z powyżej podanych powodów mam odwagę zaprosić szanowną publiczność na Halkę, której akcja rozgrywa się w XXI wieku.”  Tak o Halce mówi Wojciech Adamczyk,  który podjął się reżyserii spektaklu w Polskiej Operze Królewskiej.

Tymczasem Stanisław Moniuszko pisał w liście do swego przyjaciela Józefa Sikorskiego: „Mam nadzieję za parę tygodni […] przesłać Tobie wyjątki z mojej Halki, które na przekorę ludziom złej woli, ku wiecznej pamięci, że byli przecież wariaci, co polskie opery pisywali, wydaję.”

Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie skreślił. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.

Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE PARTYTURY MICHAŁ DOBRZYŃSKI

REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK  

SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA  

KOSTIUMY MARIA BALCEREK  

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI  

II DYRYGENT KAROL SZWECH  

ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKASŁAWOMIR JURCZAK  

INSPICJENTKI AGNIESZKA ORLIKOWSKA, TATIANA HEMPEL-GIERLACH

OBSADA

CZEŚNIK PAWEŁ CZEKAŁA / ADAM KRUSZEWSKI

ZOFIA ANNA FARYSEJ / ALEKSANDRA ŁASKA

JANUSZ ŁUKASZ KLIMCZAK / ROBERT SZPRĘGIEL

MARSZAŁEK WOJTEK GIERLACH / SŁAWOMIR JURCZAK

HALKA JUSTYNA KHIL / NATALIA RUBIŚ / MAŁGORZATA TROJANOWSKA

JONTEK ŁUKASZ HAJDUCZENIA / KAMIL ZDEBEL

STATYŚCI, MIMOWIE MAJA BILEK, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI, BARTŁOMIEJ MARSZAŁEK, DANIEL MOSIOR, TOMASZ MUSIAŁOWICZ, MARTA PIECZUL, KRZYSZTOF SKARŻYŃSKI, MICHAŁ WOLNY

ZESPÓŁ WOKALNY i ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ 

Bilety na wydarzenie do nabycia na stronie https://kicket.com/warszawa

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl

Źródło:

Materiał nadesłany