Logo
Aktualności

Warszawa. Warszawskie spotkania taneczne. Od maja do lipca w Komunie

22.05.2025, 08:46 Wersja do druku

Premiera o balecie, wykład performatywny o tańcu, kolektywny rave i taneczne solo z pogranicza teatru fizycznego i performansu. Tyle tańca w Teatrze Komuna Warszawa.

fot. mat. teatru

PREMIERA!

KOCHAM BALET, chor. Ramona Nagabczyńska

30-31.05 i 1.06.2025, godz. 19.00 

"Kiedy już nie muszę niczego udowodniać, na przykład nauczycielkom ze szkoły baletowej, i nie muszę się już przejmować, czy mam baletowe ciało i odpowiednie podbicie, ani czy jestem wystarczająco rozciągnięta, to mogę mieć z baletu przyjemność. Bawić się nim" – mówi Ramona Nagabczyńska przed premierą. "W szkole baletowej fraza „Kocham balet” jest narzędziem manipulowania psychiką dzieci. Żeby nawet jeżeli na wstępie nie kochały baletu, przekonać je, że już kochają. Bez tego nie mogłyby tak bardzo się  poświęcić. Działa podobny mechanizm psychicznego uzależnienia jak w przemocowym związku: jeśli mnie kochasz, to wytrzymasz, nawet jak będę cię bić i poniżać. Bez tego nikt by nie wytrzymał tej szkolnej presji."

Cała rozmowa do przeczytania TU

Cztery tancerki i niezależne artystki tańca, które ukończyły szkołę baletową, lecz porzuciły balet na rzecz innych form tanecznych, przyglądają się baletowi na nowo. Zauważają, co je dalej przyciąga w tej dyscyplinie, co je odrzuca, jakie widzą ślady swojej edukacji baletowej w obecnym ciele i życiu. Po 20 latach od zakończenia przygody z baletem Aleksandra Borys, Karolina Kraczkowska, Ramona Nagabczyńska i Iza Szostak osiągają krytyczny dystans potrzebny do tego, żeby dostrzec „tekst” baletu. A jak się okazuje „tekst” ten jest bardzo bogaty. Zarówno wyrażane explicite libretta baletowe, jak i ukryte za kulisami narracje można bez końca analizować jako machiny ideologiczne.

Choreografia: Ramona Nagabczyńska

Dramaturgia: Agata Siniarska

Scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy

Muzyka: Daniel Szwed

Światło: Piotr Pieczyński

Występują: Aleksandra Borys, Karolina Kraczkowska, Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak

Spektakl dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerem spektaklu jest firma BLOCH.

KUP BILET

WYKŁAD PERFORMATYWNY

Oprowadzanie po wystawie kolekcji Muzeum Choreografii i Tańca, reż. Iza Niepokój

3.06.2025, godz. 19.00

Autorka wyobraża sobie, jak mogłoby wyglądać oprowadzanie po wystawie tańca i choreografii w narodowej instytucji kultury, zajmującej się upowszechnianiem wiedzy i prezentowaniem prac i archiwaliów z dziedziny tańca. Snując fantazje na temat możliwej wystawy, przypomina poszczególne artystki i grupy ważne dla rozwoju dyscypliny.

W rozważaniach daje się ponieść fantazji — próbuje zmieścić na jednej wystawie całą pozabaletową historię polskiego tańca scenicznego i choreografii. Jednak okazuje się, że to zadanie niemożliwe do wykonania. Historie polskich sztuk performatywnych, prekursorskich dla współczesnych form tańca, są zbyt bogate, różnorodne i wielowątkowe, by dało się je zamknąć w ramach jednej wystawy czasowej.

Oprowadzanie i przygotowania do pracy zostały przeprowadzone przez autorkę w ramach studiów na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

WSTĘP WOLNY

TEATR/TANIEC

M4G1C BL0W, chor. Kazimierz, Matusiak, Osowska, Szopa, Tur

6-7.06.2025, godz. 19.00 

"Wchodzimy w polemikę z narracją polskiej polityki antynarkotykowej przekonani, że nocne imprezy w urbexach i czeluściach zatęchłych piwnic to przede wszystkim transowy taniec i muzyka. To wartości Peace Love Unity Respect. To nowy rytuał, który może ocalić ludzkość. Dopalacze rozumiemy jako error w spełnieniu ludzkiej potrzeby doznań transgresyjnych. Chcemy zaprosić widzki do doświadczenia psychodelicznego krajobrazu rejwu, mrocznej ekstazy, pulsujących ciał, komiksowej szarej strefy absurdu. Forma ruchowa czerpie ze stylów klubowych takich jak hakken, jumpstyle, hardstyle. Przepuszczona przez ciała osób szkolonych w technice tańca współczesnego, tworzy energiczną mieszankę skrajnych dynamik prowadzących do niepohamowanych uwolnień i wybuchów. Zapraszamy widzxx do zmysłowego odbierania świata, nie nastawionego na zrozumienie i wytworzenie opinii.przewrotna opowieść o relacji z chorym ciałem, które nie działa w zgodzie ze swoim właścicielem".

Adrianna Kazimierz, Rafał Matusiak, sos k. osowska, Szymon Tur, ana szopa, Teresa Fazan, Okime Emiko, Julek Ploski, Marta Szypulska

Więcej o spektaklu do przeczytania TU

Matronat: SPOŁECZNA INICJATYWA NARKOPOLITYKI – organizacja non profit działająca na rzecz polityki narkotykowej opartej na faktach i prawach człowieka.

KUP BILET

PREMIERA!

TIKI TAKA, reż. Marcin Miętus

5.07.2025 

Muzyk Iztok Koren siedzi na łące i gra na banjo

Tiki-taka to styl gry w piłkę nożną oparty na szybkich, precyzyjnych podaniach, kontrolowaniu tempa meczu i utrzymywaniu posiadania piłki w celu zdominowania rywala. Marcin Miętus zabiera widzów na boisko.
Jedno ciało – z pomocą muzyki, kostiumu i pola gry – opowiada o historii rozwoju piłkarskiej taktyki, badając fenomen dziedziny sportowej, która rozgrzewa wyobraźnię masową od prawie stu pięćdziesięciu lat. Od różnych ustawień drużyny, do technik gry „w nogę”, poprzez ruch i gest performer wydobywa mechanizmy rządzące futbolem, a także szerzej – sportem. W teatrze sport wydaje się ciągle pomijanym tematem, jako niezbyt wysublimowanym i nienadającym się do przeprowadzania głębszych refleksji pop-kulturowym fenomenem.

„Piłka nożna to prosta gra, nie potrzeba do niej filozofii” – mówił polski trener wszech czasów Kazimierz Górski. Historia opisana przez Jonathana Wilsona w „Odwróconej piramidzie”, książce służącej za inspirację i bazę teoretyczną spektaklu, mówi jednak co innego – to system bardzo złożonych elementów, tworzących misterną układankę, o której można dyskutować w środowisku intelektualistów.

Pomysł, reżyseria i wykonanie: Marcin Miętus

WSTĘP WOLNY

Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także