EN

28.02.2023, 11:40 Wersja do druku

Warszawa. W marcu premiera „Acis and Galatea” w Polskiej Operze Królewskiej

10 marca o godz. 19.00 w Polskiej Operze Królewskiej odbędzie się premiera opery „Acis and Galatea” Georga Friedricha Haendla w reż. Natalii Kozłowskiej.

fot. mat. teatru

Opowieści zaczerpnięte z Owidiuszowych Metamorfoz stały się inspiracją dla wielu barokowych dzieł. Trudno się dziwić, wszak starorzymski poemat obfituje w zachwycające i pełne symboli historie, a tytułowy motyw przemiany daje twórcom przestrzeń do różnorakich interpretacji. Doskonałym tego przykładem jest mit o miłości pasterza Acisa i nimfy Galatei, który przekuty przez Johna Gaya (zapewne z pomocą innych poetów) w znakomite libretto stał się podstawą jednoaktowej opery Georga Friedricha Haendla.

Treść opery jest z pozoru prosta. Młodzi pałają wzajemną miłością, lecz ich szczęście przerywa okrutny atak cyklopa Polifemusa. Odrzucony przez nimfę olbrzym pozbawia Acisa życia. Galatea jednak swą czarodziejską mocą przemienia kochanka w strumyk, czyniąc go nieśmiertelnym. Nowej scenicznej interpretacji tego mieniącego się barokowym światłocieniem dzieła podjęła się Natalia Kozłowska.

Acis i Galatea to dla mnie opowieść o człowieku, który pragnąc natury i jej piękna, potrafi jedynie czerpać korzyści, a zapomniał jak się troszczyć. Który pragnąc miłości, ucieka się do przemocy, bo czuje się bezsilny. O człowieku, który choć chciałby harmonii, to z niej szydzi. Który chciałby prostoty, ale wciąż komplikuje. Który chciałby tworzyć, ale wciąż dekonstruuje. (…) Ale to również opowieść o tym, że jest nadzieja i sens, że jesteśmy częścią większej całości, a koniec staje się początkiem w odwiecznym kręgu śmierci i życia, który natura wprawia w ruch.” (N.Kozłowska)

Jakże piękne odzwierciedlenie znajdują uczucia targające bohaterami w muzyce Haendla – z jednej strony rozbrzmiewa miłość, szczęście i spełnienie, z drugiej grzmi rozczarowanie i wściekłość. Pełne życia i radości arie kochanków zwieńczone duetem Happy we! kontrastują z wprowadzającym złowieszczy nastrój chórem Wretched lovers obfitującym w muzyczne symbole – od galopujących imitacji, po przerywane pauzami akordy. Czarowne brzmienie utrzymanej w pastoralnym nastroju finałowej arii Galatei niesie ukojenie i wiarę w niepokonaną siłę miłości.

Georg Friedrich Haendel
ACIS AND GALATEA

Premiera 10 i 11 marca, godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Kolejne spektakle 17 i 18 marca

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ NATALIA KOZŁOWSKA
SCENOGRAFIA MARIANNA OKLEJAK
KOSTIUMY PAULINA CZERNEK
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
KONSULTACJE CHOREOGRAFICZNE JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAKAGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENTKA KOSTIUMOGRAFA ANNA PUCHALSKA

OBSADA
ACIS ŁUKASZ KÓZKA / JACEK SZPONARSKI
GALATEA SYLWIA STĘPIEŃ / DOROTA SZCZEPAŃSKA
DAMON ALEKSANDER REWIŃSKI / SYLWESTER SMULCZYŃSKI
POLYPHEMUS MIKOŁAJ BOŃKOWSKI / PAWEŁ MICHALCZUK
PASTERZE ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl

Bilety do nabycia na stronie https://kicket.com/

Źródło:

Materiał nadesłany