EN

11.12.2023, 08:00 Wersja do druku

Warszawa. „FLUCTUAT NEC MERGITUR?” - w Instytucie Teatralnym konferencja naukowa wieńcząca obchody 20-lecia jego działalności

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 11 i 12 grudnia na konferencję naukową „FLUCTUAT NEC MERGITUR? Czy istnieje polska szkoła historii i krytyki teatru”. Wstęp wolny.

fot. mat. Instytutu Teatralnego

W 1913 roku Leon Schiller opublikował słynny tekst „Nowy kierunek badań teatrologicznych”. Po kilkudziesięciu latach, w 1951 roku pytał retorycznie: cóż po „historykach teatru, dla których afisz jest tylko opisem osób dramatu i ich obsadą, raport kasowy dokumentem rachuby, którzy mają pełne zaufanie do akt urzędowych i równym kredytem darzą paszkwile gazeciarskie i poważne krytyki znawców”?

W ostatnim stuleciu badacze i krytycy teatru wzbogacili dorobek humanistyki i kultury narodowej o wiele cennych opracowań, monografii i esejów teatralnych. Czy to dość, by można mówić o polskiej szkole historii i krytyki teatru? Kim byli i kim są ludzie, którzy opisują teatr? Jak mody i trendy, obowiązujące w humanistyce w przeszłości i obecnie, odciskają się na badaniach nad teatrem? Jak rysuje się przyszłość tych badań w kontekście trwającej reformy szkolnictwa wyższego i tzw. parametryzacji? Te zagadnienia podejmą uczestnicy konferencji, która wieńczy dwudziesty, jubileuszowy rok działalności Instytutu.

koncepcja: Jarosław Cymerman, Małgorzata Piekutowa

koordynacja: Małgorzata Piekutowa

Wstęp wolny.

HARMONOGRAM

11 grudnia (poniedziałek)

10.30–13.00 | sesja I, moderator: Jarosław Cymerman

10.30–11.00 | Artur Duda, Czy istnieje potrzeba wprowadzenia perspektywy transkulturowej do polskich badań teatrologicznych i performatycznych?

11.00–11.30 | Paweł Płoski, Prawa życia, prawa logiki i wiedza o teatrze

11.30–12.00 | Kacper Gugała, Narodowy, „Nasz”, nieudany? O niespełnionej wizji polskiego teatru według Tadeusza Kudlińskiego

12.00–12.30 | Mateusz Żurawski, „Przebieg normalny”. „Przebieg bardzo dobry”. Raporty inspicjenckie jako źródło nie dość rozpoznane w pracy historyka teatru

12.30–13.00 | dyskusja

14.00–16.30 sesja II, moderator: Mateusz Żurawski

14.00–14.30 | Agnieszka Wójtowicz, Wilno teatralne – co jest do zrobienia

14.30–15.00 | Jarosław Cymerman, Historie teatru w jednym mieście

15.00–15.30 | Grzegorz Kondrasiuk, W pułapce autonomii. Cyrk i badania teatralne

15.30–16.00 | Michał Smolis, Żywotopisanie. O Józefie Szczublewskim

16.00–16.30 | dyskusja

12 grudnia (wtorek)

10.30–13.30 sesja III, moderator: Michał Smolis

10.30–11.00 | Joanna Ostrowska, Krytyka towarzysząca, krytyka zaangażowana, krytyka jako performatyw. Konstanty Puzyna i jego następcy

11.00–11.30 | Bartosz Dołotko, Dla innego pisania; (p)odejścia

11.30–12.00 | Dominika Ryczywolska, Wielka nieobecna, czyli o krytyce teatru popularnego

12.00–12.30 | Jacek Kopciński, Czy teatr krytyczny podlega krytyce?

12.30–13.00 | Magda Nabiałek & Anna Piniewska, Jak czytać dramat z nową/starą szkołą polskiej teatrologii?

13.00–13.30 | dyskusja

14.30–16.30 | panel: Jarosław Cymerman, Artur Duda, Jagoda Hernik Spalińska, Patryk Kencki, Jarosław Komorowski, Jacek Kopciński

Konferencja zamyka jubileusz 20-lecia Instytutu Teatralnego, który obchodzimy w 2023 roku. W grudniu odbędzie się także ostatnia audycja radiowa z jubileuszowego cyklu „Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski”, przygotowanego we współpracy z Programem II Polskiego Radia. Jagoda Hernik Spalińska i Rafał Węgrzyniak 5 grudnia o 21:30 na antenie radiowej Dwójki opowiedzą o W małym domku Tadeusza Rittnera, jednym z najważniejszych, według Raszewskiego, polskich dramatów. Więcej o audycjach można przeczytać tutaj.

Kulminacyjnym punktem urodzinowych obchodów był koncert muzyki teatralnej „Tak brzmi teatr” według scenariusza i w reżyserii Mateusza Pospieszalskiego, który odbył się 9 września w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej.

Instytut Teatralny, który nosi imię jednego z najwybitniejszych historyków i badaczy teatru, powołany został 1 lipca 2003 roku.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

Źródło:

Materiał własny