EN

10.06.2024, 14:06 Wersja do druku

Warszawa. VII Letni Festiwal Polskiej Opery Królewskiej - Rossini

Polska Opera Królewska zaprasza na prawdziwą muzyczną ucztę. Już 22 czerwca rozpocznie się VII Letni Festiwal Polskiej Opery Królewskiej, w tym roku w całości poświęcony twórczości włoskiego mistrza opery komicznej Gioachina Rossiniego. Pogodny nastrój zabawy wypełni zabytkowe wnętrza Teatru Stanisławowskiego w Łazienkach Królewskich w Warszawie, aż przez cztery letnie tygodnie.

fot. mat. Polskiej Opery Królewskiej

Festiwal zainauguruje premiera dwuaktowej opery LA CENERENTOLA (Kopciuszek). W przygotowanej przez nas inscenizacji typowy dla Rossiniego „rozbrykany komizm” z lekkością i właściwą sobie wirtuozerią zinterpretuje na nowo znakomita reżyserka Jitka Stokalska. Nad partyturą pochylił się maesto Dawid Runtz, odpowiedzialny również za całokształt muzyczny Festiwalu, a stylową scenografię przygotowuje Marlena Skoneczko. Na afisz wrócą również dwie operowe perełki IL BARBIERE DI SIVIGLIA (Cyrulik sewilski) i L’ITALIANA IN ALGERI (Włoszka w Algierze) tytuły, na które publiczność zawsze czeka i nieustająco podziwia za zwiewność, dowcip i urzekające melodie.

Podczas letniego święta muzyki nie zapominamy oczywiście o najmłodszej publiczności. 9 i 18 lipca zapraszamy na familijne warsztaty, na których pokażemy czym jest śpiew i pomożemy dzieciom odkryć niepowtarzalne instrumenty jakimi są ich głosy. Będzie to też niepowtarzalna okazja do rozmowy z artystami Polskiej Opery Królewskiej.

Zapraszamy serdecznie!

22 czerwca – 20 lipca
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

LA CENERENTOLAKopciuszek  22, 23, 26, 27 czerwca, godzina 19.00

L’ITALIANA IN ALGERI / Włoszka w Algierze  6, 7, 9 lipca, godzina 19.00

IL BARBIERE DI SIVIGLIA / Cyrulik sewilski  18, 19,20 lipca, godzina 19.00

RODZINNE WARSZTATY Z ROSSINIM  9 i 18 lipca, godzina 11.00

Partnerem VII Letniego Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej – ROSSINI jest RUCH MUZYCZNY.

Gioachino Rossini
LA CENERENTOLA
KOPCIUSZEK
22, 23, 26, 27 czerwca, godzina 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
REŻYSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
II DYRYGENT KAROL SZWECH
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKASŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENTKI AGNIESZKA ORLIKOWSKA, TATIANA HEMPEL-GIERLACH

OBSADA
DON RAMIRO SEBASTIAN MACH / QUAN ZHOU
DANDINI KAMIL ZDEBEL / WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
DON MAGNIFICO MICHAŁ KIJEWSKI / DARIUSZ MACHEJ
CLORINDA KAROLINA RÓŻA KOZŁOWSKA / MARTA MAZANEK MATUSZEWSKA
TISBE ALEKSANDRA KLIMCZAK / JULIA MACH
ANGELINA ZUZANNA NALEWAJEK / KATARZYNA SZYMKOWIAK
ALIDORO PAWEŁ MICHALCZUK / PAWEŁ TROJAK
MIMOWIE JERZY KLONOWSKI, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI
PIANOFORTE DAGMARA DUDZIŃSKA / MONIKA KOLASIŃSKA / KRZYSZTOF TRZASKOWSKI

ZESPÓŁ WOKALNY I ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT DAWID RUNTZ / KAROL SZWECH

***

Gioachino Rossini
L’ITALIANA IN ALGERI
WŁOSZKA W ALGIERZE
6, 7, 9 lipca 2024 r., godzina 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

L’Italiana in Algeri (Włoszka w Algierze) to jedno z tych dzieł Gioachina Rossiniego, które przypieczętowały wysoką pozycję młodego kompozytora i otworzyły mu drogę do międzynarodowej sławy.

Ze smakiem, ale i rozmachem kompozytor parodiuje to, co charakterystyczne dla opery seria. Rozbudowane arie z chórami, wyszukane koloratury, groteskowe dialogi, ironiczne westchnienia – wszystkie środki zostają zaprzęgnięte w służbę zabawie. Nietuzinkowa inteligencja tytułowej Włoszki kontrastuje z rozpasaniem znudzonego swoim dotychczasowym związkiem beja Mustafy, a i pozostałym bohaterom nie brakuje charakteru, co znajduje stosowne odzwierciedlenie w różnorodności środków muzycznych. Do tego należy dodać tak modny w XIX wieku orientalizm oraz fakt, iż ta porywająca opowieść ma swoje źródła w prawdziwej historii.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
REŻYSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
II DYRYGENT KAROL SZWECH
ASYSTENT DYRYGENTA DANIEL MIECZKOWSKI
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAKAGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI AGNIESZKA ORLIKOWSKA, WANDA KARPIŃSKA

OBSADA
MUSTAFA ROBERT GIERLACH PAWEŁ MICHALCZUK
ELWIRA IWONA HANDZLIK, TATIANA HEMPEL-GIERLACHANNA WYRZYKOWSKA
LINDORO SEBASTIAN MACH, KRZYSZTOF ZIMNY
IZABELA ANETA ŁUKASZEWICZ, ZUZANNA NALEWAJEK, ANNA RADZIEJEWSKA
ZULMA ALEKSANDRA KLIMCZAK, DOROTA LACHOWICZ
HALY SAMUEL FERREIRA, SŁAWOMIR JURCZAK
TADDEO DAVID ROY, WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
MIMOWIE MAJA BILEK, ALEKSANDRA BOŻEK, JERZY KLONOWSKI, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI, ALISA MAKARENKO, BARTŁOMIEJ MARSZAŁEK, MARTA PIECZUL, KLARA TWARDOWSKA

ZESPÓŁ WOKALNY I ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT DAWID RUNTZ / KAROL SZWECH

***

GIOACHINO ROSSINI
IL BARBIERE DI SIVIGLIA
CYRULIK SEWILSKI
18, 19 i 20 lipca 2024 r., godzina 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Il barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioachina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go.

Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem Almaviva, ossia L’inutile precauzione (Almaviva lub Zbyteczna ostrożność). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem. Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, Il barbiere di Siviglia Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
REŻYSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA
RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK / AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENT REŻYSERA ŚWIATEŁ MAREK ZAMOJSKI
KONSULTACJE ILUZJONISTYCZNE MACIEJ POL
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

OBSADA
HRABIA ALMAVIVA  SYLWESTER SMULCZYŃSKI / JACEK SZPONARSKI
FIGARO  DAVID ROY / ROBERT SZPRĘGIEL / WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
ROSINA  IWONA HANDZLIK / ANETA ŁUKASZEWICZ / ANNA RADZIEJEWSKA
BARTOLO  ROBERT GIERLACH / PIOTR KĘDZIORA 
BASILIO  WOJCIECH GIERLACH /  PAWEŁ MICHALCZUK
BERTA  TATIANA HEMPEL–GIERLACH / JUSTYNA STĘPIEŃ / ANNA WYRZYKOWSKA
FIORELLO / NOTARIUSZ  PAWEŁ MICHALCZUK / ROBERT SZPRĘGIEL
AMBROGIO  JAKUB A. GRABOWSKI
OFICER  PAWEŁ MICHALCZUK / SŁAWOMIR JURCZAK
ROSSINI  WOJCIECH PAŁĘCKI
DZIEWCZYNA I  MARTA SCHNURA
DZIEWCZYNA II  MARIA ZŁOTEK
GITARZYSTA  MIROSŁAW ZALEWSKI / FILIP ZIELIŃSKI
MIMOWIE JERZY KLONOWSKI, RAFAŁ KARNICKI, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI
PIANOFORTE MONIKA KOLASIŃSKA / KRZYSZTOF TRZASKOWSKI

ZESPÓŁ WOKALNY I ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT DAWID RUNTZ

***

POKazujemy śpiew
Rodzinne warsztaty z Rossinim w Polskiej Operze Królewskiej
9 i 18 lipca, godzina 11.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Czy każdy może śpiewać i czym tak naprawdę jest śpiew? Jak sprawić, żeby nasz głos stał się instrumentem? Dlaczego śpiewak musi zrobić przed występem rozgrzewkę i jak dyrygować, żeby wszyscy śpiewali równo?

Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas familijnych warsztatów skierowanych do najmłodszych melomanów. Zapraszamy dzieci w wieku 5-12 lat wraz z opiekunami na spotkanie w magicznym świecie oper mistrza Rossiniego. Historie Kopciuszka, Cyrulika sewilskiego i Włoszki w Algierze, stylowe dekoracje i piękna mużyka uruchomią wszystkie zmysły. Dzieci wezmą udział w lekcji śpiewu pod okiem chórmistrza, poznają tajniki pracy śpiewaczki operowej, wysłuchają melodii skomponowanych przez włoskiego mistrza oraz będą miały możliwość rozmowy z artystami Polskiej Opery Królewskiej.
Warsztaty prowadzone będą w zabytkowej przestrzeni Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie, jednego z kilku w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich.

Sprzedaż biletów na warsztaty ruszy 10 czerwca br.

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne