Teatr Współczesny w Szczecinie, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku oraz Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN w Lublinie - w tych teatrach odbędą się premiery spektakli zrealizowanych w oparciu o zwycięskie dramaty konkursu DRAMATOPISANIE Instytutu Teatralnego. „La Pasionarię” Antoniny Grzegorzewskiej i „Ciemną Wodę” Amanity Muskarii wyreżyserują Karolina Szczypek/Paweł Sablik, Iwo Vedral oraz Arkadiusz Ziętek/Witold Dąbrowski.
O wyborze tych właśnie koncepcji reżyserskich zdecydowała kapituła programu DRAMATOPISANIE w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Bogajewska, Jarosław Cymerman, Jacek Kopciński (przewodniczący), Wawrzyniec Kostrzewski. Premiery spektakli odbędą się jeszcze w tym roku - do 30 września - a Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego przeznaczy na wsparcie realizacji każdego z nich 50 tys. zł brutto. Kwota może zostać przeznaczona przez teatry wyłącznie na wynagrodzenie osób zaangażowanych w realizację spektaklu (twórców, aktorów, rzemieślników teatralnych oraz pracowników technicznych).
W Teatrze Współczesnym w Szczecinie zostanie wystawiona „La Pasionaria” w reżyserii Karoliny Szczypek i Pawła Sablika, a w Nowym Teatrze w Słupsku oraz w Ośrodku Brama Grodzka - Teatr NN dramat „Ciemna Woda” w reżyserii Iwo Vedrala (Słupsk) oraz Arkadiusza Ziętka i Witolda Dąbrowskiego (Lublin).
O zwycięskich koncepcjach reżyserskich:
Eksplikacja zgłoszona przez dwóch reżyserów: Arkadiusza Ziętka i Witolda Dąbrowskiego z Ośrodka Brama Grodzka - Teatr NN w Lublinie zainteresowała Kapitułę konkursu oryginalnym pomysłem inscenizacyjnym. Opis zapowiada spektakl o formule łączącej teatr żywego planu, teatr przedmiotu i słuchowisko, w którym role bohaterów grają manekiny animowane przez dwóch aktorów. Kapituła zwróciła także uwagę na zapowiedź stworzenia Teatru Podróżnego, który z „Dziwowiskiem Ciemna woda” dotrze do małych miejscowości na Lubelszczyźnie, konfrontując ich mieszkańców z trudnym tematem dramatu Amanity Muskarii.
W eksplikacji Ivo Vedrala z Teatru im. Witkacego w Słupsku Kapituła doceniła reżyserską świadomość wyrafinowanej konstrukcji dramatu „Ciemna Woda” i jej znaczenia. Według reżysera dramat Amanity Muskarii jest tekstem o wystawianiu Pasji i jednocześnie jest Pasją - przedstawia cierpienie i sam je zadaje. Kapituła doceniła także muzyczną koncepcję wystawienia „Ciemnej Wody”, w której różne gatunki muzyczne wyrażają różne wymiary świata scenicznego - od wzniosłego sacrum, po zawstydzające i bolesne profanum.
W eksplikacji Karoliny Szczypek i Pawła Sablika z Teatru Współczesnego w Szczecinie, którzy podejmą się realizacji „La Pasionarii” Antoniny Grzegorzewskiej, Kapituła dostrzegła celną interpretację historii hiszpańskiej działaczki komunistycznej. Według twórców utwór Grzegorzewskiej to studium gniewu przerodzającego się w tyranię, a zarazem opowieść o transformacji bohaterskiej kobiety w autorytarną ideolożkę. Kapituła uznała za ciekawy pomysł obojga artystów, by projekt scenograficzny spektaklu oprzeć na kolażach przygotowanych przez autorkę „La Pasionarii”.
Anna Augustynowicz - jako członkini Kapituły, ale jednocześnie dyrektor Teatru Współczesnego w Szczecinie - nie brała udziału w omawianiu eksplikacji reżyserskiej nadesłanej z tej instytucji. Koncepcja została wybrana jednogłośnie przez pozostałych członków Kapituły jako jedna z trzech najlepszych nadesłanych na konkurs.
Organizatorem DRAMATOPISANIA jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, a środki na jego realizację pochodzą z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.