W Nowym Teatrze trwają przygotowania do premiery spektaklu „Nagle, ostatniego lata” Tennessee Williams w przekładzie Jacka Poniedziałka, w reżyserii Michała Borczucha. Premiera odbędzie się 6 czerwca.
Jest późne popołudnie pod koniec lata lub na początku jesieni. Okna wnętrza wychodzą na fantazyjny ogród, przypominający raczej tropikalną dżunglę lub prehistoryczny las z czasów gigantycznych paproci, w których żywe stworzenia miały jeszcze płetwy zamiast nóg i łuski zamiast skóry. W owej dżungli dominują żywe kolory, zwłaszcza gdy paruje ona teraz po deszczu. Ogromne kwiaty na drzewach przypominają wyrwane z ciała organy, błyszczące niezaschniętą jeszcze krwią. Słychać dobywające się stamtąd nieprzyjemne okrzyki, syki, szelesty i trzaski, jakby ogród zamieszkiwały bestie, węże i ptaki
– wszystkie dzikie i niebezpieczne.” – to pierwszych kilka zdań didaskaliów Nagle, ostatniego lata Tennessee Williamsa. W jednym ze swoich mniej znanych tekstów klasyk amerykańskiego teatru preparuje sztuczną przestrzeń, w której psychologiczne konflikty i ludzkie namiętności nabierają impetu mogącego wywrócić rzeczywistość do góry nogami i przedefiniować podstawowe zasady relacji międzyludzkich.
Oparty na nowym tłumaczeniu Jacka Poniedziałka spektakl Michała Borczucha będzie zestawieniem ze sobą portretów trzech kobiet i trzech mężczyzn, którzy podczas jednego popołudnia w ekscentrycznej rezydencji zaczynają roztrząsać tajemniczą śmierć poety Sebastiana Venable. W rodzinnej konfrontacji wokół spadku zderzą się ze sobą postaci walczące o swoje prawo nie tylko do pieniędzy, ale też pożądania, całkowitej rozpaczy czy przetrwania. Wyłaniająca się zza mgły, zraniona i nadwrażliwa Pani Venable (Magdalena Cielecka) spotka dawno niewidzianą, będącą na przepustce ze szpitala psychiatrycznego, skrywającą w sobie tajemnicę, którą musi wyjawić i zrozumieć Catherine (Ewelina Pankowska) oraz jej matkę, przeżywającą różne wersje swojego życia Panią Holly (Małgorzata Hajewska). W rodzinno-instytucjonalnej dramie pojawią się też szpitalny opiekun Felicity (Hiroaki Murakami), mający najlepszy wygląd w rodzinie i marzący o świecie bez pracy George (Bartosz Gelner), a także tajemniczy i uwodzicielski specjalista od lobotomii dr Cukrowicz (Bartosz Bielenia).
Wystawiany współcześnie tekst pochodzący z epoki kina gwiazdorskiego może się w każdej chwili popsuć i niespodziewanie zacząć działać na scenie jako upiorne widowisko oparte na bieżących dramatach i wyznaniach. Co znaczy dzisiaj lobotomia? Czy wyewoluowała w coś innego? O czym każą nam myśleć czasy wykonywania operacji na mózgu? Czy pożądanie może być podstawą nowego porządku?
***
Reżyseria: Michał Borczuch
Dramaturgia: Mateusz Górniak
Scenografia i kostiumy: Dorota Nawrot
Muzyka: Bartosz Dziadosz
Reżyseria światła, realizacja filmu: Robert Mleczko
Charakteryzacja: Monika Kaleta
Obsada: Bartosz Bielenia, Magdalena Cielecka, Bartosz Gelner, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Hiroaki Murakami, Ewelina Pankowska
Inspicjent: Łukasz Jóźków
Asystent reżysera: Michał Jan Meller
Producentki: Angelika Mizińska, Patrycja Nosiadek
Producentka ds. scenografii i środków inscenizacyjnych: Saskia Hellmann
PR Komunikacja Igor Sekuła
Identyfikacja graficzna: Renata Motyka
ONLINE:
[facebook] @MCKNowyTeatr
[linkedin] @NowyTeatrwWarszawie
[youtube] @NowyTeatr
[instagram] @nowy_teatr
Michał Borczuch: @michalborczuch_theater
Mateusz Górniak: @matigurniauuk
Bartosz Bielenia: @dominik_sawio
Magdalena Cielecka: @cielecka_magda.official
Bartosz Gelner: @gelner_bartek
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik: @malhaja
Hirokami Murakami: @hiroaki.murakami_official
Ewelina Pankowska: @ewelina.pankowska
Dorota Nawrot: @doritong
Bartosz Dziadosz: @bartosz_dziadosz
Monika Kaleta: @monikakaleta