EN

19.09.2023, 13:46 Wersja do druku

Warszawa. Teatr Klasyki Polskiej zaprasza na debatę poświęconą dramatowi „Epaminondas”

29 września (piątek) 2023 roku o godzinie 18.00 w siedzibie Teatru Klasyki Polskiej, w oficynie Ermitażu, przy ul. Myśliwieckiej 1 w Warszawie odbędzie się debata zatytułowana „Epaminondas – ojczyzna, potrzeba i prawo”. 

fot. mat. teatru

Dyskusja poświęcona zostanie dramatowi Epaminondas, w reżyserii Jarosława Gajewskiego. Premiera sztuki będzie mieć miejsce 3 października (wtorek) w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie.

W trakcie debaty:

▪ Przybliżone zostanie znaczenie tekstu, waga niesionych przez niego metafor oraz rola
„Tragedii Epaminondy” w historii polskiej literatury i teatru
▪ Eksperci podejmą dyskusję na temat postaci bohatera dramatu – Epaminondasa i jego dokonań.

Uczestnicy debaty:
- Tomasz Chachulski prof. dr hab., historyk literatury, pracownik Instytutu Badań Literackich PAN, autor książek, redaktor kilku tomów zbiorowych oraz artykułów naukowych poświęconych twórczości poetów XVIII wieku lub ich XX-wiecznej recepcji.
- Jacek Wójcicki dr hab., historyk literatury i edytor, pracownik Instytutu Badań Literackich PAN, zajmujący się głównie polską recepcją poezji antycznej w literaturze staropolskiej i oświeceniowej.
- Patryk Kencki dr nauk humanistycznych, autor książek, adiunkt w Pracowni Teatru Dawnego w Instytucie Sztuki PAN, wykładowca na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

W debacie wezmą udział również aktorzy występujący w spektaklu: Maja Kalbarczyk (Akademia Teatralna), Marcin Przybylski (Teatr Narodowy) i Maciej Wyczański (Teatr Klasyki Polskiej).

Prosimy o przesłanie potwierdzenia uczestnictwa w wydarzeniu do 26 września (wtorek) na adres: [email protected]

Epaminondas to sztuka napisana przez Stanisława Konarskiego – osiemnastowiecznego pijara i reformatora, podejmującego działania w zakresie polityki, oświaty i teatru. Historia o starożytnym tebańskim wodzu, zmuszonym dla ratowania ojczyzny do podjęcia działań heroicznych, ale niezgodnych z obowiązującym prawem, wykorzystana została przez pijarskiego dramatopisarza do podkreślenia przewagi dobra wspólnego nad partykularnymi przywilejami, chociażby i usankcjonowanymi przez ustawodawstwo. Inscenizacja Jarosława Gajewskiego jest przygotowywana w tym samym miejscu, w którym pokazywano premierę. Po dwustu sześćdziesięciu czterech latach tragedia Konarskiego wraca do Teatru Collegium
Nobilium.

Źródło:

Materiał nadesłany