EN

6.11.2024, 17:14 Wersja do druku

Warszawa. Teatr Dramatyczny ogłasza plany na sezon 2024/25

5 listopada spotkaliśmy się na konferencji prasowej z Wojciechem Farugą – dyrektorem Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka, Julią Holewińska – zastępczynią dyrektora do spraw programowych i Mariuszem Guglasem – zastępcą dyrektora do spraw administracyjno-technicznych. Oto zapowiedź sezonu 2024/2025.

fot. Karolina Jóźwiak / mat. teatru

PREMIERY SEZONU 2024/2025

WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO / ELIZA KĄCKA / ANNA AUGUSTYNOWICZ
Prapremiera adaptacji książki Elizy Kąckiej, jednej z najważniejszych krytyczek i pisarek średniego pokolenia. Jej książkę, wydaną niedawno przez wydawnictwo Karakter, po kilku dniach od ukazania na rynku, okrzyknięto objawieniem. Książka podejmuje temat bycia rodzicem osoby autystycznej. Jest to temat niezwykle ważny społecznie. To opowieść o dwóch językach, które często, mimo najszczerszych chęci, nie mogą się spotkać. Spektakl wyreżyseruje Anna Augustynowicz – jedna ważniejszych polskich reżyserek, wieloletnia dyrektorka Teatru Współczesnego w Szczecinie. Premiera: luty 2025 r.

ANIOŁY W WARSZAWIE / JULIA HOLEWIŃSKA / WOJCIECH FARUGA
Prapremiera nowej sztuki Julii Holewińskiej dotykać będzie epidemii AIDS w Polsce w latach 80-tych i 90-tych. Wydaje się, że o ile dramat i teatr światowy podjął próbę zmierzenia się z opowiedzeniem o AIDS, to w Polsce jest to wciąż historia mało znana, obarczona lękiem, dyskryminacją i stygmatyzacją. Twórcom zależy na zbudowaniu szerokiej, epickiej opowieści o Warszawie i jej mieszkańcach i mieszkankach w zderzeniu z nieznaną wówczas chorobą. Spektakl będzie też opowieścią o wykluczeniach, historii PRL, ale też o nadziei. Twórcy, nie pierwszy raz zajmą się “odkrywaniem” historii, oddadzą głos bohaterom wykluczanym z oficjalnej narracji. Premiera: marzec 2025 r.

JEDEN DZIEŃ Z ŻYCIA ABEDA SALAMY / NATHAN THRALL / JOANNA BEDNARCZYK/ PAWEŁ MIŚKIEWICZ
Adaptacja książki nagrodzonej Pulitzerem 2024. Dramaturżka Joanna Bednarczyk wraz z reżyserem Pawłem Miśkiewiczem, byłym dyrektorem Teatru Dramatycznego, przyjrzą się skomplikowanym relacjom Palestyny i Izraela. Będzie to opowieść o ludziach, którzy nie są w bezpośredni sposób zaangażowani w konflikt, jednak polityka, wojna, prawo bezpośrednio oddziaływują na ich codzienne życie, co często prowadzi do tragedii. Premiera: maj 2025 r.

HAIR / JAMES RADO / GEROME RAGNI / GALT MACDERMOT / JAROSŁAW MURAWSKI / MAŁGORZATA WARSICKA
Przeniesienie kultowego musicalu dotyczącego kontrkultury. Tematy wolności, miłości i wojny zdają się być dziś niezwykle aktualne. Przyzwyczajeni, że pokój jest nadrzędną ideą, w obliczu toczących się wojen w Ukrainie i Palestynie, musimy tę ideę przedefiniować. Spektakl adresowany do szerokiej widowni wyreżyseruje Małgorzata Warsicka mająca doświadczenie w pracy w obszarze teatru muzycznego. Premiera: czerwiec 2025 r.

DZIAŁANIA DODATKOWE

WYKŁADY W każdym sezonie chcielibyśmy zaprosić widzów do wzięcia udziału w wykładach najciekawszych badaczy i humanistów z Polski i zagranicy. W pierwszym sezonie wykłady tematycznie związane będą z realizowanymi premierami, a zatem przyjrzymy się kwestiom wykluczenia ze względu na tożsamość, chorobę, religię, czy miejsce pochodzenia. W kolejnych latach cykle wykładów spajać będzie jedno hasło programowe (osobne na każdy sezon).

HALINA I JEJ SIOSTRY Cykl wieczorów poświęconych spotkaniom z wybitnymi aktorkami współpracującymi w różnych okresach z Teatrem Dramatycznym. Będzie to możliwość spotkania ze znanym aktorem, ale także posłuchania anegdot z życia Teatru. Chcielibyśmy zaprosić w pierwszym sezonie aktorki m.in. Małgorzatę Kożuchowską, Agatę Kuleszę, Maję Komorowską, Dominikę Kluźniak, Małgorzatę Niemirską, Katarzynę Herman, Maję Hirsz. Spotkania poprowadzi Anna Sańczuk - znana dziennikarka, redaktorka współpracująca m.in. z Vogue Polska.

NOWE KSIĄŻKI Raz w miesiącu pragniemy zaprosić w mury Teatru Dramatycznego czytelników, by porozmawiać o najciekawszych pozycjach wydawniczych. Chcemy wejść we współpracę z wydawnictwami: Czarne, Karakter, Słowo obraz/terytoria. Rozmowom towarzyszyć będzie inscenizacja na żywo wybranych fragmentów czytanych książek. Cykl poprowadzi Jan Jeliński.

DRAMAT NAJNOWSZY Pracując w Teatrze Polskim w Bydgoszczy powołaliśmy międzynarodową nagrodę dramaturgiczną. Co roku na konkurs nadesłanych jest około 300 nowych tekstów z kilkunastu krajów. To doświadczenie daje nam dobre rozeznanie we współczesnej dramaturgii. Raz w miesiącu będziemy prezentować szkic sceniczny na podstawie najciekawszych współczesnych tekstów. Do współpracy zaprosimy studentki i studentów reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Młodym twórcom da to szansę pracy w zawodowym teatrze z najlepszymi aktorkami i aktorami.

ARCHIWUM TEATRU DRAMATYCZNEGO Cykl pokazów fragmentów archiwalnych spektakli powstałych w Teatrze Dramatycznym. W pierwszym sezonie chcemy pokazać sztuki wyreżyserowane m.in. przez Krzysztofa Warlikowskiego, Grzegorza Jarzynę, Agnieszkę Glińską, Piotra Cieplaka, Michała Borczucha, Radosława Rychcika, Pawła Miśkiewicza.

KONGRES TEATRU EUROPY ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ “GOODBYE STALIN” Instytutem Sztuki PAN oraz Domem Spotkań z Historią
Rosyjska agresja na Ukrainę, która rozpoczęła się w pełnej skali w lutym 2022 roku, skłania nas do ponownego przemyślenia własnych tożsamości w krajach regionu, analizy kulturowego, politycznego i ekonomicznego uwikłania w złożony system imperialnej opresji. Ujawnienie wielopoziomowej i wielowiekowej relacji, w której Rosja (czy to jako imperialny carat, ZSRR, czy też jej współczesna, kapitalistyczno-autorytarna forma państwa) znajduje się nieustannie w pozycji centrum i rości sobie prawo do posiadania - politycznego, ekonomicznego czy kulturowego - wpływu i kontroli nad swoimi "peryferiami", stanowi punkt wyjścia do szerszej refleksji nad modelem relacji centrum-peryferia i postawienia pytań w rodzaju: co oznacza wspólna historia? kim są „podporządkowani”?, co oznacza bunt i protest przeciwko opresji?, itp. Dziś konieczne zdaje się zakwestionowanie części zbiorowej wiedzy społeczeństw i elementów ich tożsamości w celu uwolnienia się i wymyślenia na nowo swojej wspólnej przyszłości. Organizując Kongres „Goodbye Stalin” chcemy stworzyć platformę dialogu, wymiany idei i networkingu dla artystów i badaczy. Będzie to działanie o charakterze konferencji artystyczno-naukowej, podczas którego odbędą się panele dyskusyjne, seminaria, wykłady, warsztaty, a także towarzyszący im program artystyczny. Call for Papers zostanie ogłoszony w społeczności teatralnej i naukowej w całej Europie i poza nią. Selekcja tematyczna koncentrować się będzie na uwzględnieniu praktyk dramaturgicznych i performatywnych oraz badaniu na przykładach różnorodnych tekstów kultury śladów kolonialnych, a także na ukazywaniu dekolonialnego wpływu na zbiorową i indywidualną pamięć, a szerzej na spuściznę kulturową. Elementem organizacyjnym Kongresu będzie także stworzenie platformy internetowej, która z jednej strony stanowić będzie główny kanał promocyjny wydarzenia, z drugiej zaś będzie zaprojektowana jako internetowa baza wiedzy, międzynarodowy zbiór tekstów kultury, które stanowią reprezentację procesów dekolonialnych w regionie. Zakładamy także powstanie publikacji pokonferencyjnej, która stanowić będzie trwały rezultat projektu. Partnerami zagranicznymi Kongresu będą: gruziński Royal District Theater, chorwacki ITI, serbski Center for Cultural Decontamination i ukraiński National Union of Theatrical Figures of Ukraine. Projekt chcemy zorganizować we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Instytutem Sztuki PAN i Domem Spotkań z Historią. Realizacja projektu zależna jest od pozyskanych środków zewnętrznych. Kongres planowany jest na rok 2026 lub 2027.

WARSZAWSKIE SPOTKANIA TEATRALNE
Pragniemy, by Festiwal pozostał przestrzenią prezentacji najważniejszych produkcji teatralnych z Polski, chcielibyśmy również kontynuować działania, które realizowane były w ostatnich latach (slamy dramaturgiczne i prezentacja prac studenckich). Wydaje nam się jednak, że organizacja tak dużego wydarzenia teatralnego w Warszawie w obecnej sytuacji nie może pomijać kontekstu międzynarodowego i wielokulturowego. Zamykanie się na kontekst wielokulturowy, wielojęzykowy i międzynarodowy stanowić będzie rodzaj wykluczenia. Organizacja dużego międzynarodowego festiwalu teatralnego jest również częścią tradycji Teatru Dramatycznego, w którym w latach 2009 i 2010 organizowany był Festiwal Warszawa Centralna, prezentujący najważniejsze spektakle europejskiego teatru. Do jego idei chcielibyśmy nawiązywać. W pierwszej edycji festiwalu, która odbędzie się w 2025 roku, chcielibyśmy zachować dotychczasową formułę, wzbogacić ją jednocześnie o prezentację dwóch spektakli zagranicznych i obecność europejskich obserwatorów/ek i kuratorów/ek. Ewaluując poszczególne edycje, chcielibyśmy rozwijać w kolejnych latach część międzynarodową Festiwalu, konsekwentnie wzmacniając jego markę i rozpoznawalność/znaczenie na świecie.

REŻYSERKI I REŻYSERZY SEZONU 2025/2026 Nazwiska osób reżyserskich, które zaprosiliśmy do współpracy w następnym sezonie teatralnym 2025/2026: Data Tavadze, Mikita Ilińczyk, Jagoda Szelc, Katarzyna Kalwat, Maciej Jaszczyński, Jan Jeliński.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne