EN

15.09.2022, 14:49 Wersja do druku

Warszawa. Szalone Dni Muzyki 2022 ruszają 23 września

3 dni, 35 koncertów, setki artystów z Polski i zagranicy – w ostatni weekend września muzyczne szaleństwo po raz dwunasty wraca do Warszawy. Tegoroczne Szalone Dni Muzyki wypełni repertuar XIX wieku – klasyka romantyzmu: wielka symfonika, wirtuozowskie recitale, arcydzieła europejskiej kameralistyki, a także muzyka improwizowana. Edycji patronują Franciszek Schubert i Adam Mickiewicz, którego Ballady i romanse wyznaczają symboliczny początek romantyzmu w Polsce.

fot. mat. organizatora

Punktem wyjścia dla stworzenia romantycznego programu festiwalu były dwie ważne rocznice: 225‑lecie urodzin Franciszka Schuberta, wielkiego prekursora muzycznego romantyzmu, i 200-lecie wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza. Pierwszy z jubileuszy uhonorowany zostanie wykonaniem najznakomitszych dzieł kompozytora, m.in.: cyklu pieśni Podróż zimowa (24.09, godz. 21.00), XII, XIII i XIV Kwartetu smyczkowego (23.09, godz. 20.30; 24.09, godz. 12.30; 25.09, godz. 16.00), a także Symfonii Niedokończonej (25.09, 20:00). Program festiwalu ukaże również niezwykłą międzynarodową popularność polskiego poety, którego twórczość stanowiła inspirację najwybitniejszych kompozytorów całej Europy.

Już pierwszego dnia festiwalu (23.09) wysłuchać będzie można m.in. uwertury do opery Litwini (I lituani) Amilcare Ponchiellego według Konrada Wallenroda (o 21.30), ballady symfonicznej Grażyna Borysa Latoszyńskiego, inspirowanej poematem epickim pod tym samym tytułem (o 20.30), i poematu symfonicznego Totenfeier (dosł. Święto zmarłych) Gustava Mahlera (o 19.00), napisanego pod wpływem lektury Mickiewiczowskich Dziadów, a jednocześnie zaczątku jego słynnej II Symfonii c‑moll Zmartwychwstanie.

Pierwszy wieczór Szalonych Dni Muzyki obejmie trzy koncerty symfoniczne, które dadzą okazję wysłuchania w krótkim czasie w jednej przestrzeni trzech czołowych warszawskich orkiestr. W piątek (23.09) o 19.00 festiwal zainauguruje Sinfonia Varsovia, którą poprowadzi po raz pierwszy Marta Gardolińska, dyrektor muzyczna Opéra national de Lorraine w Nancy. Koncert obejmie m.in. Koncert Jankiela, improwizowany na cymbałach przez Martę Maślankę do narracji Jana Peszka (według Pana Tadeusza) oraz wykonanie Koncertu fortepianowego Roberta Schumanna przez pianistę Tanguy de Williencourta.

Tego samego dnia o 20.30 Michał Klauza zadyryguje Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie. W programie m.in. poemat symfoniczny Strzelec potępiony Césara Francka oraz Sinfonietta Francisa Poulenca. Dzień zakończy się operowo-baletowym akcentem – o 21.30 wystąpi Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod batutą Patricka Fournilliera oraz dwójka solistów: Gabriela Legun (sopran) i Evez Abdulla (baryton). Prócz suity baletowej Chopiniana Aleksandra Głazunowa, na którą składają się orkiestracje fortepianowych kompozycji Fryderyka Chopina, zabrzmią arie i uwertury z włoskich oper Giuseppe Verdiego, Gaetano Donizettiego i Amilcare Ponchiellego.

W sobotę (24.09) o 16.00 do grona występujących na festiwalu orkiestr dołączy NFM Orkiestra Leopoldinum. Pod kierunkiem Ernsta Kovacica i u boku Agaty Zubel (sopran) zespół wykona pieśni Gustava i Almy Mahlerów w nowej, autorskiej aranżacji na orkiestrę smyczkową (warszawska premiera). O 19.30 ponownie wystąpi Sinfonia Varsovia, tym razem pod batutą Jacka Kaspszyka. Koncert obejmie kompozycje inspirowane postaciami indywidualistów-buntowników, tytułowymi bohaterami dzieł George’a Gordona Byrona: uwerturę Manfred Schumanna i Symfonię Harold w Italii Berlioza (altówka solo: Katarzyna Budnik).

Podczas festiwalu wśród orkiestr największą liczbę koncertów zaprezentuje właśnie Sinfonia Varsovia, organizator Szalonych Dni Muzyki. Prócz porannych spotkań familijnych w sobotę (24.09) o 11.00 i niedzielę (25.09) o 10.00, w których poprowadzi ją Jurek Dybał i Michał Klauza, zespół przygotował także dwa kolejne niedzielne wydarzenia. O 16.00 prowadzona przez Yaroslava Shemeta wykona opracowanie Kwartetu Śmierć i dziewczyna Schuberta na orkiestrę smyczkową. Muzyka zostanie dopełniona obrazami malowanymi na żywo i rzutowanymi na żelazną kurtynę sceny głównej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Animację przygotował Mariusz „Wilk” Wilczyński, autor filmu „Zabij to i wyjedź z tego miasta” (2020), wyróżnionej ponad 40 nagrodami na festiwalach filmowych, w tym m.in. Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2020). Podczas finałowego koncertu festiwalu o 20.00 dyrygent Dirk Vermeulen poprowadzi Sinfonię Varsovię w interpretacji I Koncertu fortepianowego Johannesa Brahmsa. W partii fortepianu: Jonas Vitaud.

Ważny człon Szalonych Dni Muzyki stanowi program kameralny, który ukaże przekrój europejskiego romantycznego repertuaru. Wśród zaproszonych gości zaprezentuje się m.in. utytułowany Kwartet Modigliani w składzie: Amaury Coeytaux, Loïc Rio (skrzypce), Laurent Marfaing (altówka) i François Kieffer (wiolonczela). Artyści zaprezentują m.in. wybrane późne kwartety Schuberta (23.09, godz. 20.30 i 24.09, godz. 12.30) oraz, wsparci przez kwartet smyczkowców Sinfonii Varsovii, zinterpretują słynny młodzieńczy Oktet Mendelssohna (25.09, godz. 12.00). Szczególnego waloru tym koncertom może dodać fakt, że muzycy Kwartetu Modigliani grają na XVII- i XVIII-wiecznych instrumentach z historycznych włoskich pracowni lutniczych G.B. Guadagniniego, L. Marianiego i M. Goffrillera.

Na uwagę zasługują także koncerty gitarzysty Emmanuela Rossfeldera (24.09, godz. 17.00 i 25.09, godz. 12.00) oraz Tria Nebelmeer, które tworzą Arthur Decaris (skrzypce), Albéric Boullenois (wiolonczela) i Loann Fourmental (fortepian). Ci ostatni podczas trzech festiwalowych występów wykonają kompozycje Chaussona, Saint-Saënsa (24.09, godz. 12.00), Mendelssohna, Brahmsa (24.09, godz. 17.30) oraz Liszta i Zarębskiego (25.09, godz. 17.00).

Wybrane wydarzenia festiwalu poszukiwać będą śladów romantycznej wrażliwości w nieoczekiwanych miejscach – średniowiecznej balladzie, jak podczas koncertu ansamblu muzyki dawnej La Morra (24.09, godz. 14.30), i we współczesnej improwizacji Adam Bałdych Quintet (24.09, godz. 13.00), zespołu Airelle Besson (24.09, godz. 21.00 i 25.09, godz. 14.30) i Atom String Quartet (25.09, godz. 18.30). Zabrzmią również rzadko słyszane obecnie instrumenty, a które w XIX wieku cieszyły się szczególnym zainteresowaniem, takie jak lira korbowa (w recitalu Natašy Mirković i Matthiasa Loibnera w cyklu Podróż zimowa Schuberta – 24.09, godz. 21.00), cymbały (Mickiewicz Story Map – 24.09, godz. 15.00 i 17.00) czy harmonika szklana (Wiener Glasharmonika Duo – 25.09, godz. 14.30).

Krótkie koncerty od rana do wieczora, przystępne ceny biletów (20-30 zł) i wykonania na najwyższym poziomie to wyróżniki Szalonych Dni Muzyki, festiwalu, który jest jednym z najbardziej wyjątkowych wydarzeń popularyzujących muzykę klasyczną na świecie. Program festiwalu skierowany jest nie tylko dla dorosłej publiczności – jego znaczną część stanowią także koncerty familijne, podzielone między różne kategorie wiekowe (0-5, 3+, 6+ i 9+ lat), a dostosowane do zainteresowań i zdolności percepcyjnych dzieci i młodzieży.

Jedenaście dotychczasowych edycji polskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki to ponad 700 występów z kilkoma tysiącami artystów, które przyciągnęły przeszło 350 tysięcy słuchaczy. Od początku koncerty odbywały się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, a głównym organizatorem była Sinfonia Varsovia. Festiwal narodził się we Francji jako La Folle Journée. Jego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin, a organizatorem – Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CRÉA). Po raz pierwszy festiwal odbył się w Nantes w 1995 roku, ale jego idea szybko przekroczyła granice Francji i na przestrzeni lat stał się prawdziwie międzynarodowym muzycznym fenomenem.

Bilety w cenie 20-30 zł dostępne w kasach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz w Internecie na stronie www.teatrwielki.pl. Przy zakupie karnetu (biletów na cztery różne koncerty) przysługuje zniżka 20%. By otrzymać rabat, należy dokonać zakupu przez podstronę: https://butik.teatrwielki.pl/karnety/karnet-na-szalone-dni-muzyki-2022.html.

Więcej informacji na stronie www.szalonednimuzyki.pl.

Szalone Dni Muzyki to w znacznej części wydarzenia familijne, które przybliżają świat muzyki młodszym widzom – przyszłym melomanom. Wydarzenia tej kategorii obejmują spektakle muzyczne i koncerty wzbogacone o pozamuzyczny komentarz, który pozwala młodym słuchaczom w przystępnej formie poznać podstawowe zjawiska i pojęcia muzyczne. Program familijny zgodnie ztematem przewodnim festiwalu skupi się na repertuarze XIX wieku, obejmując nie tylko muzykę klasyczną w orkiestrowych i kameralnych składach, ale także muzykę tradycyjną z różnych stron. W tym roku wydarzenia dla rodzin zostały na kilka kategorii wiekowych, dostosowanych prezentowanymi treściami do wieku, zdolności percepcyjnych i zainteresowań widzów: 0-5, 3+, 6+ i 9+ lat.

Smykofonie

Dla najmłodszej publiczności poniżej piątego roku życia przy współpracy z Fundacją „Muzyka jest dla wszystkich” przygotowane zostały Smykofonie, czyli bliskie spotkania z muzyką, w których młodzi odbiorcy pod opieką rodziców zajmują dogodne miejsca na poduszkach i dywanikach na scenie, w bliskiej odległości od wykonawców i ich instrumentów. Smykofonie zaprezentują różnorodne instrumentarium: w programie Kącik dziecięcy (koncerty nr 5, 7, 10) wystąpią Marta Ustyniak-Babińska (sopran), Anna Gut (klarnet), Agata Nowak (wiolonczela), Artur Pilch (fortepian) i Grzegorz Sikorski (instrumenty perkusyjne), a spotkanie pt. Zaczarowany ogród (nr 22, 23, 26) zaangażuje skład: Elżbieta Drozdowska (flet), Zuzanna Elster (harfa), Izabela Buchowska (wiolonczela) oraz Ravel Piano Duo w osobach Agnieszki Kozło i Katarzyny Ewy Sokołowskiej (fortepiany). Wydarzenia te poprowadzą Ada Wdziękońska i Viola Łabanow.

Baśniowy smok Bazylek

Nieco starsze dzieci czekają programy z udziałem smoka Bazylka, mieszkańca magazynu instrumentów Sinfonii Varsovii i dobrego przyjaciela muzyków tego zespołu. Jest on bohaterem miniserialu dostępnego na kanale YouTube orkiestry. W koncercie Muzyczna Ławeczka opowiada (nr 29 i 32), skierowanym do dzieci powyżej 3 roku życia, muzycy kwintetu dętego Sinfonia Varsovia Wind Quintet wraz z Krzysztofem Stenclem (róg naturalny) spotkają się w ulubionym miejscu Bazylka – na Muzycznej Ławeczce. W jej otoczeniu można posłuchać różnych instrumentów i nowych, nieznanych dźwięków, to, co inne lub dziwne, daje się poznać i polubić. To przestrzeń, gdzie różnice inspirują, a nie wzbudzają niepokój, przestrzeń, gdzie za sprawą muzycznej magii zacierają się granice między przeszłością i teraźniejszością.

Bazylkowe historie zza gór i lasów (nr 21) przeznaczone są dla dzieci powyżej sześciu lat. To jeden z dwóch familijnych koncertów, które odbędą się na głównej scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Duży skład grupy dętej Sinfonii Varsovii pod batutą Michała Klauzy przeniesie słuchaczy w świat baśni i legend. Może być głośno, ale u boku Bazylka jako przewodnika nie ma się czego bać. Oba koncerty z udziałem warszawskiego bazyliszka poprowadzi Malina Sarnowska.

Nie po szkolnemu dla młodzieży

Wątek fantastyczny podejmie również koncert Romantyzm? Fantastycznie (nr 6), drugie z rodzinnych wydarzeń (9+), które odbędzie się w Sali Moniuszki. Symfoniczny skład Sinfonii Varsovii pod kierunkiem Jurka Dybała i z komentarzem Łukasza Strusińskiego spróbuje odpowiedzieć na pytanie, jakimi środkami kompozytorzy romantyczni kreowali nastroje – jakie wytworzyli konwencje, które wciąż są zrozumiałe nawet dla przygodnych słuchaczy. A skoro tematem jest fantastyka, to nie może w programie koncertu zabraknąć fragmentów Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza i uwertury fantastycznej Bajka Stanisława Moniuszki.

Odpowiednim dopełnieniem programu familijnego festiwalu będzie przeznaczony dla wszystkich powyżej 12 roku życia koncert kameralny Mickiewicz Story Map. Muzyczny vlog poety-emigranta (nr 13 i 16). Kim był Adam Mickiewicz, autor Ballad i romansów? Nie ten ze szkolnych wypracowań, ale osoba z krwi i kości, człowiek targany podobnymi namiętnościami jak my wszyscy? Co go ukształtowało i dokąd zawiodły go jego losy? Od dźwięków litewskich lasów, krymskiego stepu, przez salony Petersburga i Paryża aż po egzotyczny Konstantynopol – na muzyczną podróż szlakiem życia poety zaprasza kolektyw artystów różnorodnych artystycznych proweniencji: Karolina Cicha (śpiew), Bogdan Ferenc (aktor), Marta Maślanka (cymbały), Karolina Matuszkiewicz (kemancze, fidel, śpiew), Bart Pałyga (saz, lira korbowa, śpiew alikwotowy) i Bartłomiej Zajkowski (fortepian).

Bilety w cenie 20-30 zł dostępne w kasach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz w Internecie na stronie www.teatrwielki.pl. Przy zakupie karnetu przysługuje zniżka 20%. Karnet obejmuje minimum 4 bilety na 4 różne koncerty. Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie www.szalonednimuzyki.pl.

Koncerty familijne dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Program współfinansuje m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany