EN

31.07.2020, 16:55 Wersja do druku

Warszawa. Studio otwiera sezon "Powrotem Tamary"

STUDIO teatrgaleria rozpoczyna sezon już 15 sierpnia premierą "Powrotu Tamary" w reż. Cezarego Tomaszewskiego.

mat. teatru

Pomimo trwającej pandemii sezon 2020/2021 rozpoczynamy już 15 sierpnia. Nie wiemy, czy i w jakim trybie przyjdzie nam działać w najbliższych miesiącach, ale chcemy utrzymać terminy wydarzeń ustalone z artystami i zapewnić im wsparcie podczas – nieuniknionego jak się wydaje – kryzysu ekonomicznego. W tej chwili trwają w Studio próby do spektakli Cezarego Tomaszewskiego, Marty Ziółek i Anny Smolar. W tych niełatwych czasach widzimy szansę na redefinicję relacji z widzami, a także konieczność rozwijania teatrugalerii jako instytucji otwartej, nowoczesnej, interdyscyplinarnej, oddanej artystom i widzom. Pomimo przerwania wielu realizowanych w ubiegłym sezonie projektów, Studio nie zawiesiło swojej działalności. Przez ponad 3 miesiące komunikowaliśmy się z widzami online, prezentując wybrane rejestracje spektakli, koncerty, działania edukacyjne i wiele innych, często nowatorskich, projektów. W sumie zrealizowaliśmy 92 wydarzenia w ramach 16 projektów, a łączna liczba wyświetleń udostępnionych przez nas materiałów przekroczyła 600 tysięcy. Podsumowaniem działalności podczas lockdownu stał się minifestiwal Open Studios, który dzięki częściowemu „odmrożeniu” działalności artystycznej, mógł już odbyć się hybrydowo, czyli  z udziałem widzów na widowni, ale przy jednoczesnym streamingu w internecie. W nowym sezonie, prócz tradycyjnej prezentacji spektakli w siedzibie teatru, będziemy rozwijać internetową platformę Open Studios. Przełomowym momentem w ramach tego projektu – tworzonego z grecką  fundacją Onassis Stegi - było  powstanie międzynarodowego skłotu artystów. Wirtualne pracownie w nowym sezonie otworzą u nas m.in. Michał Borczuch, Małgorzata Wdowik, Wojtek Ziemilski, Grzegorz Jaremko, kolektyw Medea Electronique (Grecja), Toshiki Okada (Japonia), Edit Kaldor (Węgry/Niderlandy), Sarah Vanhee (Belgia) oraz Chris Kallmyer (California Institute of the Arts). 

Niezależnie od sytuacji epidemicznej Studio teatrgaleria będzie działać. Mamy nadzieję, że nadchodzący sezon – który otworzymy spektaklem „Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego - będzie dla nas łaskawszy, i że na większość wydarzeń będziemy mogli Państwa zaprosić do siedziby teatru.

Natalia Korczakowska 

Najbliższe wydarzenia programu STUDIO teatrgalerii w nadchodzącym sezonie:

„POWRÓT TAMARY”

Nawiązanie do jednego z najgłośniejszych przedstawień w historii Teatru Studio. Oryginalną wersję „Tamary” uznano w 1990 roku za znak nowych, potransformacyjnych czasów i porównywano do musicalu „Metro”. Tym razem historię wizyty Tamary Łempickiej w marionetkowym faszystowskim państwie opowiada Cezary Tomaszewski, autor wielkiego hitu polskiego teatru – spektaklu „Cezary idzie na wojnę”. W roli głównej gościnnie Jan Peszek, a w roli tytułowej Sonia Roszczuk. Premiera 15 sierpnia 2020. 

„MONSTERA”

Spektakl interdyscyplinarny realizowany w koprodukcji z Festiwalem Ciało/Umysł. „Monstera” Marty Ziółek to artystyczny eksperyment, work in progres, powstający przy udziale dziesięciu współtworzących go artystek, poszukujących emocjonalnych źródeł swojej kobiecości i człowieczeństwa. W spektaklu wezmą udział performerki oraz aktorki Studio. Premiera 9 października 2020.

„KONIEC Z EDDYM”

Spektakl inspirowany debiutancką powieścią młodej gwiazdy literatury francuskiej Édouarda Louisa; autobiograficzna opowieść o trudnym procesie coming outu i porzucaniu własnej tożsamości klasowej. Reżyseruje Anna Smolar. Premiera 24 października 2020. 

"KRAKSA”

Adaptacja kontrowersyjnej powieści J.G. Ballarda, niegdyś przeniesionej do kina przez Davida Cronenberga, o tym, jak katastrofa może stać się przedmiotem fascynacji o charakterze erotycznym. Reżyseruje Natalia Korczakowska. Premiera: 19 lutego 2020.

Wystawy: 

KUDLICKA / GOŁKOWSKA

16 września – 17 listopada 2020: pierwsza kompleksowa prezentacja prac Marleny Kudlickiej i Wandy Gołkowskiej Warszawie. To rodzaj zainscenizowanego dialogu, w którym Marlena Kudlicka nawiązuje do sztuki Wandy Gołkowskiej, tworząc nowe prace, a także proponując nowatorskie spojrzenie na sztukę wrocławskiej artystki. W 2021 wystawa zaprezentowana zostanie w Muzeum Współczesnym Wrocław.

KOLEKCJA GALERII STUDIO

7 grudnia 2020 – 14 lutego 2021: wystawa poświęcona zbiorom i historii Galerii Studio. Na wystawie znajdą się dzieła sztuki z kolekcji Galerii Studio, a także materiały archiwalne, zdjęcia, filmy, zaproszenia, plakaty ukazujące historię tej wyjątkowej instytucji sztuki. Galeria Studio powstała w 1972 roku z inicjatywy Józefa Szajny i od początku była integralną częścią Teatru Studio. 

 W programie również: 

MIĘDZYNARODOWE CZYTANIE – 4 września 

Wraz z redakcją „Polityki" wskazujemy 20 książek, które trzeba w tym roku przeczytać, by zrozumieć współczesny świat. Naszą inspiracją jest coroczna lista ulubionych książek Baracka Obamy. 

OPEN STUDIOS – 23–29 listopada 

Druga edycja Open Studios, projektu Natalii Korczakowskiej, który jest kontynuacją zainicjowanych w marcu wirtualnych pracowni artystów współpracujących ze Studio. W nowym sezonie swoje pracownie otworzą: Chris Kallmayer (CalArts), Kolektyw Medea Electronique (Grecja), Toshiki Okada (Japonia), Edit Kaldor (Węgry/Niderlandy), Sarah Vanhee (Belgia) oraz Wojtek Ziemilski i Gosia Wdowik.  

OPUSY – operowo-konceptualny projekt wybitnej młodej śpiewaczki Barbary Kingi Majewskiej. Trzy koncerty w duecie z Marcinem Maseckim. 29 listopada 2020 r. 

MŁODZI KONTRA DRAMAT – druga edycja cyklu warsztatów pisania o teatrze/kulturze realizowany we współpracy z autorami związanymi z „Dwutygodnikiem”. Przez cztery miesiące uczestnicy będą spotykać się z krytykami, dziennikarzami, reporterami, a także aktorami, reżyserami i pedagożkami, którzy przeprowadzą ich przez specjalnie skonstruowany cykl warsztatów, spotkań i wykładów. Pierwsze zajęcia we wrześniu 2020. 

fot. JAZZy Shots

"Powrót Tamary", premiera 15 sierpnia

Kolejne spektakle: 16, 19, 20, 23 sierpnia 

Cezary Tomaszewski wraca do jednego z najbardziej legendarnych przedstawień w historii Teatru Studio, wystawionej oryginalnie w 1990 roku „Tamary”. I odnajduje jej mroczną tajemnicę, ukrytą pod powierzchnią atrakcyjnej fabuły opowieść o narodzinach faszyzmu.

Rok 1919. Gabriele D’Annunzio wraz z weteranami pierwszej wojny światowej zajmuje Rijekę i na niewiele ponad rok powołuje niezależną Regencję Carnaro. Ten gest jest odpowiedzią na niezrealizowane aspiracje Włochów tego regionu, którzy wpuszczają poetę-żołnierza do miasta i nazywają go swoim Il Comandante. Wolne miasto Fiume staje się państwem, którego konstytucja zakłada organizację życia społecznego przez muzykę, dni rozpoczynają się odczytami poezji z balkonu, mieszkańcy sami siebie nazywają piratami, a co za tym idzie, w modę wchodzą czarne koszule z trupimi czaszkami.

Rok 1927. Polska malarka Tamara Łempicka odwiedza D’Annunzia w jego posiadłości – Vittoriale degli Italiani – podarowanej mu przez Benita Mussoliniego. Prowadzący namiętną korespondencję z Tamarą poeta liczy na bliższe spotkanie. Jak dokumentuje jednak jedna z wielu kochanek Il Comandante – Aelis Mazoyer – Łempicka nie ulega zalotom artysty.

Rok 1990. W warszawskim Teatrze Studio Waldemar Dąbrowski produkuje, a Maciej Wojtyszko reżyseruje pierwszy prawdziwie „kapitalistyczny” spektakl w Polsce. „Tamara” na podstawie dramatu Johna Krizanca staje się wydarzeniem dla aspirujących do miana elity mieszkańców Warszawy. Spektakl przyciąga swoją nieoczywistą formą – grany jest w całym teatrze, a widzowie mogą śledzić wybraną postać i jej losy. 

W ramach spektaklu przewidziana jest kolacja organizowana przez hotel Holiday Inn. Odbija się to na cenach biletów – gdyby spektakl odbywał się dziś, trzeba by było zapłacić za niego około 400 zł. W przedstawieniu kwestie dotyczące sentymentu, jakim bohaterowie obdarzają czasy Regencji Carnaro, a także wątki dotyczące rodzącego się włoskiego faszyzmu, ustępują wątkom obyczajowym i sensacyjnym.

Rok 2020. Sto lat po zajęciu Rijeki i trzydzieści po premierze „Tamary”. W Teatrze Studio powstaje spektakl w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego odwołujący się do fenomenu przedstawienia z 1990 roku i wydobywający z niego zaniechane wątki. Młody faszyzm lat 20. sąsiaduje tu bezpośrednio z młodym kapitalizmem lat 90.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne