EN

4.02.2025, 11:19 Wersja do druku

Warszawa. Startuje 5. edycja OFF Polska. Zgłoszenia do 14 marca

Instytut Teatralny zaprasza teatry offowe i niezależne do wysyłania zgłoszeń do 5. edycji OFF Polska. W tym roku budżet programu został zwiększony, dzięki czemu wysokość dofinansowania na realizację autorskich projektów artystycznych może wynieść 120 000 zł. Dotychczas program OFF Polska zaowocował stworzeniem 90 spektakli w całym kraju. Zgłoszenia przyjmujemy drogą elektroniczną do 14 marca do godz. 15.00.

fot. mat. Instytutu Teatralnego

Program OFF Polska ma na celu umożliwienie produkcji i eksploatacji spektakli teatru niezależnego i offowego – z uwzględnieniem spektakli możliwych do zaadaptowania do przestrzeni pozateatralnych oraz spektakli plenerowych. Ideą Programu jest wspieranie twórców poprzez dofinansowanie projektów na etapie pomysłów. Dzięki przekazanym środkom teatry offowe mają nie tylko możliwość przygotowania nowych produkcji, ale też ich eksploatacji oraz rozwoju. W tym roku uwzględnione zostaną również pomysły na spektakle możliwe do zaadaptowania do przestrzeni pozateatralnych oraz spektakle plenerowe.

Program OFF Polska adresowany jest wyłącznie do organizacji pozarządowych. Przyznane środki muszą być przeznaczone na produkcję, promocję (w tym rejestrację video), eksploatację oraz dokumentację spektaklu.

Aby zgłosić swój projekt, należy przesłać wypełnione załączniki – wniosek i kosztorys – oraz wymaganą dokumentację szczegółowo opisaną w Regulaminie, w wersji elektronicznej na adres [email protected] do 14 marca 2025 roku do godz. 15.00. Organizacje, które wyślą wniosek do 5 marca do godz. 15.00 będą informowane o ewentualnych błędach i uchybieniach formalnych.

Zespół Sterujący oceni zebrane zgłoszenia i wyłoni beneficjentów do 30 kwietnia. Czas na realizację spektakli oraz ich minimum pięciokrotną eksploatację obejmuje okres od 12 maja do 31 października 2025.

regulaminie zostały wprowadzone zmiany, dlatego prosimy o uważną lekturę.

NOWOŚCI W TEGOROCZNEJ EDYCJI

- wnioskować można o dofinansowanie w przedziale 45 000-120 000 zł,

- nie ma obowiązku posiadania wkładu własnego,

- przyznane dofinansowanie może wynieść między 70 a 100% wnioskowanej kwoty,

- w budżecie można uwzględnić koszt dostosowania spektaklu do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz koszty ewaluacji zadania,

- dofinansowanie dla projektów teatralnych uwzględnia także spektakle możliwe do prezentowania w przestrzeniach pozateatralnych oraz w plenerze.

HARMONOGRAM

- do 14 marca do godz. 15:00 – nabór wniosków,

- do 30 kwietnia – wyniki programu,

- 12 maja-31 października – realizacja projektów oraz minimum pięcio5-krotna prezentacja spektakli,

- 3 lipca – obowiązkowe spotkanie szkoleniowe,

- do 14 listopada – rozliczenie dofinansowań przyznanych w ramach programu,

- 24-25 listopada – obowiązkowe spotkanie ewaluacyjne.

PYTANIA I ODPOWIEDZI

Kto może złożyć wniosek do programu?
O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie organizacje pozarządowe.
Wnioskodawcy, którzy dostali dofinansowanie w ramach poprzedniej (czwartej) edycji programu, nie mogą startować w obecnej (piątej) edycji.

Na co można przeznaczyć kwotę dofinansowania?
Założony w kosztorysie budżet powinien obejmować produkcję, promocję, dokumentację i eksploatację spektaklu i odzwierciedlać niezbędne i realne koszty produkcji i eksploatacji. Szczegółowy wykaz kosztów kwalifikowanych stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.

Na co nie można przeznaczyć środków z dofinansowania?
Dofinansowanie nie może być przeznaczone na:
a) wydatki inwestycyjne,
b) zakup środków trwałych,
c) koszty prac remontowych oraz modernizacyjnych budynków i obiektów,
d) wyżywienie,
i inne koszty, które nie są zawarte w tabeli „koszty kwalifikowane” będącej załącznikiem nr 1 do Regulaminu.

Czy mogę zgłosić projekt, który mam już gotowy? Czy mogę pozyskać środki na wznowienie spektaklu?
Nie. Finansowanie w ramach Programu może być przeznaczone tylko na nowy projekt, który obejmuje pełen proces przygotowania spektaklu tj. od pomysłu i projektu wraz z założonym harmonogramem działań, przez okres przygotowań i prób, do pokazów z publicznością.

Jak zgłosić się do programu?
Należy wysłać uzupełniony wniosek oraz kosztorys na adres [email protected] do 14 marca 2025 roku do godz. 15.00. Wnioski przyjmujemy tylko w formie elektronicznej.

Dlaczego warto wysłać wniosek do 5 marca do godz. 15:00?
Organizacje, które wcześniej wyślą wniosek będą informowane o ewentualnych błędach i uchybieniach formalnych, które będą mogły poprawić przed końcem naboru. Wnioski wysłane później nie dostaną takiej informacji zwrotnej.

W jakim formacie przesłać zgłoszenie?
Prosimy o przesłanie maila ze skanami podpisanych dokumentów (wniosku i budżetu), oraz plikami w wersji edytowalnej (word, excel), z których łatwiej będzie nam kopiować dane.

Jaka jest kwota dofinansowania?
Minimalna kwota całkowita wnioskowanego dofinansowania wynosi 45 000 zł, a maksymalna 120 000 zł.

Czy konieczny jest wkład własny?
Nie, aby ubiegać się o udział w Programie nie jest potrzebny własny wkład finansowy.

Jaki jest czas na realizację projektu?
Od 12 maja do 31 października 2025 roku jest czas na produkcję spektaklu i minimum pięć pokazów przed publicznością.

Czy jest określona grupa odbiorców/adresatów spektaklu, który zostanie wyprodukowany?
Nie, spektakle wyprodukowane dzięki dofinansowaniu mogą być kierowane do dowolnej grupy widzów.

O czym pamiętać przy składaniu wniosku?
Proszę zwrócić uwagę na wymogi formalne zawarte w §6 pkt. 3 Regulaminu. Prawidłowo złożony wniosek powinien zawierać wszystkie wymagane informacje oraz załączniki.
Prosimy również o złożenie wniosku z maila, którego używają Państwo na co dzień, i który został podany w treści wniosku.

Co zrobić jeśli nie mamy KRS?
Należy załączyć oświadczenie, że stowarzyszenie jest zarejestrowane jako stowarzyszenie zwykłe ze wskazaniem nr wpisu i nazwy organu nadzorującego właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego.

W którym miejscu wpisać harmonogram projektu?
Harmonogram należy wpisać w punkcie 5 w paragrafie „II Opis zadania” wniosku o dofinansowanie.

Co to znaczy, że późniejsze zmiany w budżecie nie mogą być większe lub mniejsze niż 25%?
W kosztorysie zawierającym punkty 1, 2, 3 i podpunkty, np. 1a, 1b,1c, można dowolnie przesuwać środki między podpunktami w ramach punktu tj. między a/b/c w ramach punktu 1 np.
Natomiast między punktami 1/2/3 itd przesunięcia nie mogą być większe/mniejsze niż 25%. Ostatecznie w żadnej „dużej” kategorii (1/2/3) nie może być mniej ani więcej o 25%. Na przykładzie:
Prawa autorskie – 1000 zł
Promocja – 3000 zł
Czyli w kategorii „prawa autorskie” nie może być na koniec więcej niż 1250 i mniej niż 750 zł. A w kategorii „promocja” nie może być więcej niż 3750 i mniej niż 2250.

KOORDYNACJA

Krzysztof Olichwier – koordynator
tel.: +48 733 916 116
[email protected]

Adrianna Łakomiak
tel. +48 790 219 211
[email protected]

Zachęcamy do zapoznania się z aktualnościami na stronie na Facebooku: facebook.com/ProgramOFFPolska/.

Źródło:

Materiał własny

Wątki tematyczne