Ślepy tor – prapremiera dzieła trzech wybitnych polskich artystów: kompozytora Krzysztofa Meyera, librecisty Antoniego Libery oraz reżysera Marka Weissa, to wydarzenie artystyczne o niezwykłej głębi filozoficznej, które łączy w sobie muzykę, literaturę oraz teatr.
Akcja opery rozgrywa się na małej stacji kolejowej w fikcyjnym księstwie Alpos, gdzie zbierają się różne grupy pasażerów przez notoryczny brak punktualności kolejowego transportu. To spotkanie reprezentuje różne światopoglądy i postawy społeczne, od Modernistów zmierzających na wielki kongres w Paryżu przez Konserwatystów udających się na „Dni Świętości” do Rzymu, aż po tajemniczych Barbarzyńców/Terrorystów, którzy zmierzają na akcję do Berlina.
Niespodziewany moment, kiedy Samobójca przykuwa się do torów kajdankami, a Zawiadowca stacji musi zatrzymać międzynarodowy ekspres, prowadzi do nielegalnego wejścia pasażerów na pokład. Opera jest pełna symboliki i filozoficznych refleksji, przy czym głównymi bohaterami są Zawiadowca Stacji, symbolizujący wiarę w porządek, oraz Samobójca, odzwierciedlający zwątpienie i dekadencję. Dodatkowo na scenę wkracza Trzecia, "ciemna" siła , prowadząc do zbiorowej dezorientacji.
Ślepy tor to również hołd dla poetyki Teatru Absurdu, zainspirowanej późnymi dziełami Sławomira Mrożka, gdzie liczne akcenty komiczne i groteskowe współgrają z posępną wymową utworu, tworząc niezwykłe doświadczenie estetyczne. Kompozycja Meyera idealnie współgra z librettem Libery, oddając niepokój, dysonanse oraz grozę współczesnej cywilizacji Zachodu.
Krzysztof Meyer, jeden z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych, jest autorem licznych dzieł symfonicznych i kameralnych. Był uczniem tak znakomitych mistrzów jak Krzysztof Penderecki, Nadia Boulanger i Witold Lutosławski, zyskał uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. W swojej twórczości sięgał po różnorodne style muzyczne, a także zilustrował młodzieńczą operę opartą na Cyberiadzie Stanisława Lema.
Antoni Libera, znany pisarz i tłumacz, autor bestsellerowej powieści Madame, przetłumaczonej na ponad dwadzieścia języków, to kolejny twórca, który wzbogacił Ślepy tor swoim talentem. Libera jest również ekspertem w dziedzinie twórczości Samuela Becketta i przyswoił polszczyźnie wszystkie dramaty tego noblisty.
Reżyser operowy, teatralny i pisarz Marek Weiss. W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Zrealizował na tej scenie dwadzieścia oper. Znalazły się wśród nich: Borys Godunow Musorgskiego, Fidelio Beethovena, Wozzeck Berga (prapremiera polska), Łucja z Lammermoor Donizettiego, Straszny dwór Moniuszki, Turandot Pucciniego, Manekiny Rudzińskiego, Aida, Macbeth, Traviata i Nabucco Verdiego, Mistrz i Małgorzata Kunada, Bramy raju Joanny Bruzdowicz, (nagroda Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” za rok 87) Dama pikowa Czajkowskiego, Salome Richarda Straussa, Raj Utracony Pendereckiego (prapremiera polska) i Faust Gounoda. Oprócz pięciu wydanych powieści jest również autorem Białego Wieloryba o swoich półwiecznych zmaganiach w tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. Promocja tej książki wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne odbędzie się w TW-ON przy okazji premiery Ślepego toru.
REALIZATORZY
Dyrygent: Łukasz Borowicz
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Jagna Janicka
Kostiumy: Anna Adamek
Choreografia i współpraca reżyserska: Izadora Weiss
Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
Casting director: Izabela Kłosińska
OBSADA
Samobójca: Stanislav Kuflyuk
Zawiadowca: Krzysztof Szumański
Profesor / Generał Zakonu / Timur: Robert Gierlach
Asystentka / Siostra II / Ara: Anna Bernacka
Dziennikarz / Producent wina / WAN: Mateusz Zajdel
Ekolog / Prezbiter / Hook: Rafał Żurek
Partner Ekologa / Prepozyt / Tcheck: Bartłomiej Misiuda
Pasażerka I / Żona producenta wina / Feministka IV: Bożena Bujnicka
Pasażerka II / Dama / Gajda: Magdalena Pluta
Pasażerka III / Siostra I / Feministka I: Magdalena Stefaniak
Pasażerka IV / Opiekunka damy / Feministka II: Zuzanna Nalewajek
Sekretarka / Siostra Przełożona / Feministka III: Elwira Janasik
Oczekująca: Anna Staszak
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Prapremiera: 14 października
Kolejne spektakle: 15, 27, 28/10/23
Preludium premierowe: Meyer
13 października, przed prapremierą opery Ślepy tor Meyera, zapraszamy na recital utalentowanego pianisty Marka Szlezera, w którego interpretacji usłyszymy utwory Krzysztofa Meyera. Preludia premierowe to nowe spojrzenie na twórcę opery: kompozytora tworzącego wielką formę wokalno-symfoniczno-teatralną, którego osobowość pragniemy ukazać z nieco innej strony.
Bilety w cenie 40 zł.
Spotkanie z Markiem Weissem
28 października o godzinie 17.30 odbędzie się spotkanie z autorem książki Biały Wieloryb - reżyserem Markiem Weissem. W swojej wspomnieniowej książce Weiss opowiada, jak został reżyserem operowym, jak robiło się spektakle w PRL, kiedy socrealistyczne władze próbowały tłamsić teatralne rajskie ptaki albo wikłać je w polityczne rozgrywki, o osobach, które miał „szczęście i nieszczęście” spotkać na swojej zawodowej drodze, oraz o zawiadywaniu jedną z najważniejszych polskich scen muzycznych. Spotkanie w Salach Redutowych poprowadzi Jacek Marczyński.