EN

20.05.2021, 13:59 Wersja do druku

Warszawa. Sinfonia Varsovia Kameralnie: „W dialogu z Pendereckim”

Już od 29 maja będzie można znowu usłyszeć muzyków Sinfonii Varsovii na Grochowskiej. W letniej odsłonie cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie artyści wejdą w dialog z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Podczas pierwszego koncertu o godzinie 19.00 w wykonaniu Jakuba Haufy, Dominiki Haufy, Karola Sikory oraz Piotra Kostrzewy usłyszymy utwory na skrzypce, klarnet, klarnet basowy oraz instrumenty perkusyjne. Przy fortepianie gościnnie Łukasz Chrzęszczyk. Koncert poprowadzi Agata Kwiecińska.

fot. mat. organizatora

Krzysztof Penderecki to postać dla warszawskiej orkiestry szczególna. Będąc długoletnim dyrektorem muzycznym, a następnie artystycznym, wielokrotnie towarzyszył Sinfonii Varsovii na scenie jako dyrygent oraz poza nią, jako mentor i przyjaciel. Na przestrzeni lat wykonawstwo muzyki Pendereckiego stało się ważną częścią tożsamości orkiestry.

Program trzech koncertów Sinfonia Varsovia Kameralnie powstał po konsultacjach z muzykami. Każdy z nich na swojej artystycznej ścieżce nawiązał niepowtarzalną relację z Pendereckim i jego muzyką. Świat jego kameralnych utworów, to świat innej wrażliwości, bardziej prywatny, nie ten kreowany w monumentalnych dziełach takich jak Pasja św. Łukasza czy Polskie Requiem. To świat bardziej inkluzywny wyczulony na pojedynczy głos wykonawców i odbiorców.

Podczas wieczoru 29 maja jako pierwsze zabrzmią Trzy miniatury na klarnet i fortepian. Cykl, który nie doczekał się prawykonania od razu po napisaniu w roku 1956, a swoją premierę miał dopiero w 1992 roku. Napisany dla klarnecisty Władysława Kosieradzkiego, złożony jest z utworów zróżnicowanych pod względem fakturalnym, przywołujących odmienne nastroje. Kolejna propozycja z repertuaru Pendereckiego, to krótki i pełen wigoru utwór Taniec na skrzypce solo. Następnie zostanie wykonane Vivace na klarnet basowy i rototomy, skomponowane w 1994 roku, w którym nieustępliwa linia basu wraz z nagłymi wejściami rototomów tworzą zaskakujący dialog w wirtuozowskim tempie. Ostatnią pozycją w programie będzie I Sonata na skrzypce, której światowe prawykonanie odbyło się w 1980, mimo że powstała już w 1953 roku, kiedy Penderecki pobierał lekcję u swojego pierwszego nauczyciela Stanisława Skołyszewskiego.

Pozostałe utwory, które przeplatają się z Pendereckim to Sonata na dwoje skrzypiec Sergiusza Prokofiewa oraz cztery utwory na kotły: Tribal serenade, Scherzo, The Storm, Rondino Mitchella Petersa. Obie kompozycje dobrane zostały tak, by z utworami Krzysztofa Pendereckiego wejść w nieoczywisty dialog. Sonata Prokofiewa łączy w sobie pierwiastki, które bliskie były także polskiemu kompozytorowi: nowoczesność i tradycję. Skomponowana przez Rosjanina na wzór barokowej sonata da chiesa, niepozbawiona jest jednak modernistycznego charakteru. Drugim twórcą, który będzie miał szansę rozpocząć rozmowę z muzyką Pendereckiego, będzie Mitchell Peters, którego cztery utwory eksplorują melodyczny potencjał kotłów.

Bilety dostępne na stronie www.eventim.pl w cenie 10 zł. Koncert odbędzie się z udziałem publiczności z zapewnieniem wszystkich reguł reżimu sanitarnego i zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Sinfonia Varsovia Kameralnie

„W dialogu z Pendereckim”

29 maja, g. 19.00

Sala Prób

Grochowska 272, Warszawa

Więcej informacji www.sinfoniavarsovia.org.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne