EN

3.01.2025, 11:32 Wersja do druku

Warszawa. Rok 2025 w STUDIO: rok poszukiwań i wielkich pytań

Rok 2025 otwiera przed nami drzwi do świata pełnego artystycznych eksploracji, w którym sztuka stanie się przewodnikiem po zawiłościach współczesności, mostem do przeszłości i pomostem ku przyszłości.

fot. Krzysztof Bieliński

Teatr STUDIO, oddając hołd Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi, swojemu patronowi od czterech dekad, zaprasza nas do wspólnego celebrowania 140. rocznicy jego urodzin. Ten szczególny rok obfitować będzie w wydarzenia, które przekroczą granice klasycznego teatru, wprowadzając nas w przestrzenie, gdzie refleksja spotyka się z emocją, a słowo z obrazem.

Premiery, które dotykają głębi ludzkiej duszy

Już w lutym odbędzie się premiera „Ekspedycji: Burza” w reżyserii Alexandra Dulaka. Spektakl, inspirowany „Burzą” Szekspira, przenosi widza na pokład statku dryfującego po bezkresnych, białych przestrzeniach Arktyki. W lodowym pustkowiu rodzi się uniwersalna opowieść o walce – z żywiołem, z losem, ale przede wszystkim z samym sobą. Debiutancka praca Dulaka, która w ubiegłym roku zdobyła nagrodę za najlepszy spektakl w konkursie o Nowego Yoricka na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, teraz zagości na  scenie STUDIO (premiera: 22 lutego 2025).

Maj rozpocznie premiera na podstawie dramatu „Say Hi to Abdo”, autorstwa Mikity Ilyinchyka, laureata Nagrody Aurory 2024. To dystopijna wizja roku 2050 prowokująca do refleksji nad wolnością jako dziedzictwem i odpowiedzialnością. Spektakl w reżyserii Piotra Pacześniaka to nowoczesny głos o humanitaryzmie, patriotyzmie i globalnych dylematach (premiera: 8 maja 2025)

Czerwcowa premiera Anny Karasińskiej zgłębi pytania o obecność wojny w naszym genetycznym dziedzictwie i jej wpływ na współczesne relacje międzypokoleniowe. W spektaklu, opartym na badaniach neurobiologicznych i genetycznych, reżyserka podejmuje próbę zrozumienia, jak pamięć o wojnie kształtuje nasze narracje, wspólnoty i podatność na propagandę. Minimalistyczna forma spektakli Karasińskiej tworzy przestrzeń refleksji i uzdrawiania, gdzie tekst, ciało aktora i wyobraźnia widza stają się narzędziami odkrywania teraźniejszości wolnej od przemocy (premiera: 13 czerwca 2025).

Wystawy na początek roku

Zespół kuratorski Galerii Studio przygotowuje kolejną odsłonę dzieł z kolekcji. Wybrane z nich będzie można podziwiać już od kwietnia. Natomiast do 30 marca trwa wystawa „Dłubak x Zaradny: non finito” w galerii STUDIO, w której klasyczna fotografia Zbigniewa Dłubaka splata się z eksperymentalnym podejściem Anny Zaradny. Wspólna wystawa zachęca do refleksji nad twórczym procesem i przestrzenią, którą tworzą niedopowiedzenia i otwarte interpretacje.

fot. G. Mart, dzięki uprzejmości artystki

Zaplanuj styczeń w STUDIO:

„Berlin Alexanderplatz” w reżyserii Natalii Korczakowskiej jest adaptacją powieści Alfreda Döblina o poszukiwaniu swojego miejsca w brutalnym świecie Berlina lat 20. XX wieku (4, 5, 6 stycznia),

- pełen emocji dramat „Byk” w reżyserii Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha o granicach siły, dominacji i męskości (4, 5 stycznia w Warszawie, 13 stycznia w Katowicach),

- pełna humoru i melancholii opowieść „Stara kobieta wysiaduje”  o starzeniu się i poszukiwaniu sensu życia w reżyserii Ireny Jun i jej mistrzowskim wykonaniu (7, 8, 18, 19 stycznia),

- teatralna uczta „Wyspa Jadłonomia” w reżyserii Macieja Podstawnego, która splata sztukę gotowania z refleksją nad kulturą jedzenia (11, 12 stycznia),

- widowisko „Mahagonny. Ein Songspiel / Afterparty” zabierze publiczność w podróż muzyczną z Mahagonny lat 30. XX wieku Kurta Weill'a i Bertolta Brechta do współczesnej Warszawy, gdzie muzyka Kasi Głowickiej i teksty Bartosza „Fisza” Waglewskiego opowiadają o życiu miasta  (23, 24, 26 stycznia)

„Piękny początek” w reżyserii Roba Wasiewicza to spojrzenie na katastrofy jako źródło nowych narracji – od mezaliansów na „Titanicu” po heroizm w „Armageddonie” (25, 26 stycznia),

- powieść Olgi Tokarczuk „Empuzjon” w adaptacji i reżyserii  Roberta Talarczyka odsłania nasze najgłębsze lęki, balansując między horrorem a refleksją nad tym, co ukryte przed wzrokiem (31 stycznia, 1, 2 lutego).

Spektakl „The Employees” Łukasza Twarkowskiego kontynuuje międzynarodową trasę i wyrusza do Londynu, gdzie w dniach 16–19 stycznia zaprezentowany zostanie sześć razy w Southbank Centre. Zainspirowany powieścią Olgi Ravn, pełną dźwięków, świateł i obrazów, opowiada o podróży w nieokreśloną przyszłość, na statku kosmicznym, w którym ludzie i humanoidalne roboty stają w obliczu końca Ziemi. Spektakl zostanie również pokazany w Lozannie (28 lutego, 1, 2 marca) oraz w Nowym Jorku (24, 25, 26 kwietnia).

STUDIO oferuje vouchery na spektakle i akcje promocyjne, idealne na prezent z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka. Szczegóły na www.teatrstudio.pl. Spraw, by rok 2025 był pełen niezapomnianych artystycznych doświadczeń!

***

Mahagonny – Ein Songspiel. Afterparty” , reż. Krystian Lada

MAHAGONNY – EIN SONGSPIEL Kurt Weilla / Bertolt  Brecht, Elisabeth Hauptmann 

AFTERPARTY Kasia Głowicka / Bartosz „Fisz” Waglewski

Spektakl współfinansowany przez Kurt Weill Foundation for Music, Inc., New York, NY.

Wykonania „Mahagonny. Ein Songspiel” odbywają się za zgodą i z materiałów wydawnictwa Universal Edition A.G.

Wykonanie Afterparty odbywają z materiałów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Premiera spektaklu „Mahagonny – Ein Songspiel. Afterparty” w reż. Krystiana Lady i wydarzenia towarzyszące sfinansowane przez Unię Europejską NextGenertionEU w ramach Krajowego Planu Odbudowy. 

Dłubak x Zaradny: non finito

Partner wystawy: Fundacja Archeologia Fotografii

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Biura Kultury m.st. Warszawa

Źródło:

Materiał nadesłany