Inne aktualności
- Rudka. XVII Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów „Wyżyna Teatralna” 26.07.2024 17:26
-
Nowy RAPTULARZ: Dramaty z probówki 26.07.2024 16:50
- Lublin/ Akrobaci, klowni, cyrkowcy na ulicach miasta podczas Carnavalu Sztukmistrzów 26.07.2024 16:00
-
Podlaskie. Rozpoczyna się wędrowny teatralny „Wertep” 26.07.2024 14:02
- Sopot. Teatr Atelier dla dorosłych i dla dzieci 26.07.2024 13:42
- Warszawa. Sebastian Fabijański wyreżyserował bajkę dla dorosłych 26.07.2024 11:34
- Zakopane. Teatr „Witkacy” zaczyna 40. sezon artystyczny 26.07.2024 09:45
- Busko-Zdrój. „Związek otwarty” kolejny raz na scenie Buskiego Samorządowego Centrum Kultury 26.07.2024 09:40
- Pińczów. Spektakl komediowy za kilkanaście dni na wirydarzu Belwederu 26.07.2024 09:33
- Łódź. W Teatrze Pinokio będzie sklep i kawiarnia 26.07.2024 09:23
-
Gdańsk. Wraca projekt Metropolitalnej Opery Bałtyckiej 26.07.2024 09:09
-
Kraków. Przełom. Dyrektor Głuchowski ma zostać w Teatrze im Słowackiego 26.07.2024 09:00
- Warszawa. 45 lat temu zmarł Stefan Wiechecki „Wiech” zwany Homerem warszawskiej ulicy 26.07.2024 08:35
- Warszawa. Rzecznik MSZ: ogłosimy konkurs na ponad 20 stanowisk dyrektorów lub zastępców dyrektorów Instytutów Polskich 26.07.2024 08:25
14 maja o godz. 19.00 na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej odbędzie się streaming live "Melodii na Psałterz Polski" Mikołaja Gomółki.
Melodie na Psałterz polski Mikołaja Gomółki należą do najważniejszych skarbów kultury muzycznej polskiego renesansu. Dzieło przetrwało do naszych czasów dzięki zachowanej do dziś krakowskiej edycji z 1580 roku i stanowi jedną z pierwszych prób umuzycznienia języka polskiego. Wykorzystanie przekładu psalmów autorstwa Jana Kochanowskiego sprawia, że mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej.
Urodzony w Sandomierzu przyszły kompozytor spędził kilkanaście lat w służbie na dworze króla Zygmunta Augusta. Miał zatem sposobność nie tylko zdobywać doświadczenie jako instrumentalista w najciekawszym ośrodku kultury w Rzeczypospolitej, ale też spotykać najważniejszych ówczesnych polskich kompozytorów. Zbiór 150 czterogłosowych kompozycji powstał jednak już po opuszczeniu dworu. Inicjatorem tego oryginalnego przedsięwzięcia był najprawdopodobniej biskup Piotr Myszkowski, protektor Kochanowskiego, miłośnik mowy ojczystej i muzyki.
Czterogłosowe psalmy Gomółki doskonale spełniają rolę „dzieła uniwersalnego”. Mimo religijnego tekstu nie miały służyć liturgii, a ich przeznaczeniem było raczej domowe, powszechne muzykowanie. Różnorodne rozwiązania melodyczne, rytmiczne czy harmoniczne, zgodnie z renesansowym zwyczajem, oddają ogólny charakter utworów, ale i znaczenie poszczególnych słów. a także drobne wartości rytmiczne ilustrujące określenia związane z szybkim ruchem.
Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej – streaming live z Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
Wydarzenie organizowane pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.
PROGRAM
Psalmy w wersji instrumentalnej:
16 O, który siedzisz na wysokim niebie,
4 Wzywam Cię, Boże
Psalm 6 Czasu gniewu i czasu swej zapalczywości
Psalm 142 Pana wołam, Pana proszę
Psalmy w wersji instrumentalnej:
86 Nakłoń o Panie uszu swoich,
53 Głupi mówi o sercu swoim,
83 Boże, moja nadziejo
Psalm 32 Szczęśliwy, komu grzechy odpuszczono
Psalm 22 Boże, czemuś mię opuścił
Psalmy w wersji instrumentalnej:
11 Panu ja ufam,
20 Wsiadaj z dobrym sercem,
28 Królu niebieski
Psalm 51 Boże w miłosierdziu swoim nieprzebrany
Psalm 130 W troskach głębokich ponurzony
Psalmy w wersji instrumentalnej:
45b Serce mi każe śpiewać,
97 Pan nasz, Bóg nasz panuje, niech się Ziemia raduje
Psalm 140 Broń mię, mój Panie, od ludzi złośliwych
Psalm 103 Błogosław duszo moja, Panu swojemu
WYKONAWCY
IWONA LUBOWICZ SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN
MIKOŁAJ ZGÓDKA TENOR
KRZYSZTOF ŁAZICKI BARYTON
CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
JACEK URBANIAK OPRACOWANIE MUZYCZNE
RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU
TADEUSZ KAROLAK DYRYGENT
Do realizacji wydarzenia wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Szczegóły na www.operakrolewska.pl