Spektakl muzyczny „Charków! Charków!” to prapremierowa realizacja sztuki Serhija Żadana, w przekładzie Adama Pomorskiego. Tekst powstał na zamówienie Teatru Polskiego
w Warszawie. Premiera w reżyserii Svitlany Oleshko odbędzie się 22 marca. Teatr Polski zapowiedział również kolejne premiery: „Prime Time” w reżyserii Anny Sroki-Hryń oraz „Cztery pory miłości” według scenarusza i w reżyserii Wojciecha Czerwińskiego.
Spektakl w musicalowej formie, opowiada historię inspirowaną losami awangardowego teatru Berezil i jego twórcy – reżysera-reformatora Łesia Kurbasa, który działał w Charkowie w latach 1925-1933. Opowiada dzieje konfliktów pomiędzy miastem i teatrem, dyrektorem teatru i reżyserem, reżyserem i widzami, reżyserem i aktorami… Losy Kurbasa stają się metaforą losów każdego twórcy – a może każdego z nas – „Everymana” walczącego o ideały.
Charków to miasto o bogatej historii i kulturze. Kolebka ukraińskiej awangardy. W latach 20. mieszkali i tworzyli tam wybitni twórcy – nie tylko literaci, ale także malarze, rzeźbiarze, filmowcy – nazwani „Rozstrzelanym odrodzeniem” lub „Rozstrzelanym pokoleniem”. Większość z nich straciła życie podczas stalinowskiej czystki w latach 30., a ich nieprawomyślna, zdaniem sowieckiej władzy, twórczość przez kolejne dekady była wymazana z oficjalnej historii ukraińskiej kultury.
Ołeksandr Zenon Kurbas był ukraińskim aktorem i reżyserem. W 1922 roku założył filozoficzno-polityczny teatr Berezil – poszukujący nowych form wyrazu dla ukraińskiego dramatu. W 1933 roku został aresztowany. Rok później, w fikcyjnym procesie, skazano go na pięć lat łagru za udział w rzekomej ukraińskiej organizacji terrorystycznej. W listopadzie 1937 roku Łeś Kurbas zginął w masowej egzekucji, wraz z kilkudziesięcioma innymi ukraińskimi twórcami i działaczami społecznymi, w lasach Sandarmoch w Karelii. Wraz zbiorowych grobach leżą tam ofiary „wielkiego terroru” z lat 1937–1938. Może ich być nawet 10 000.
PREMIERA: 22 marca, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Serhij Żadan
CHARKÓW! CHARKÓW!
Przekład: Adam Pomorski
Reżyseria: Svitlana Oleshko
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Zawistowska
Muzyka: Noam Zylberberg
Światło: Paweł Śmiałek
Korepetycje wokalne: Katarzyna Winiarska
Choreografia: Maria Lozova
Charakteryzacja (zdjęcia filmowe): Olena Homutetska
Realizacja nagrań: Piotr Kułakowski - Fast Frame
OBSADA: Dorota Bzdyla, Jakub Kordas, Michał Kurek, Modest Ruciński
W projekcjach: Dorota Bzdyla, Bernadetta Statkiewicz, Michał Kurek, Jakub Kordas, Modest Ruciński, Andrzej Seweryn
Partnerem spektaklu jest Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego.
***
Najbliższe wydarzenia w Teatrze Polskim:
„Odprawa posłów greckich” – oryginał i transkrypcja. Spotkanie z Antonim Liberą
3 marca, godz. 19.30, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Teatr Polski w Warszawie, Państwowy Instytut Wydawniczy oraz Fundacja Kultura i Dziedzictwo Ponad Granicami zapraszają na spotkanie poświęcone dramatowi Jana Kochanowskiego „Odprawa posłów greckich” w transkrypcji Antoniego Libery.
Rozmawiać będą Antoni Libera, prof. Paweł Stępień – autor „Wprowadzenia” i Maciej Wojtyszko – reżyser spektaklu.
W trakcie spotkania interpretacje fragmentów dramatu w wykonaniu Katarzyny Skarżanki, Antoniego Ostroucha, Maksymiliana Rogackiego i Sławomira Grzymkowskiego.
Wstęp wolny.
„Nostromo” - spotkanie z Maciejem Świerkockim
4 kwietnia, godz. 19.30, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Spotkanie z Maciejem Świerkockim - autorem nowego przekładu „Nostromo” Josepha Conrada.
Fragmenty książki przeczyta Krzysztof Kwiatkowski.
Bilety w cenie 10 zł.
***
Najbliższe premiery:
Wiesława Sujkowska
PRIME TIME
Reżyseria: Anna Sroka-Hryń
Scenografia i kostiumy: Julia Szeweluk
Muzyka: Robert Siwak
Światło: Paulina Góral
Wykonanie: Sławomir Grzymkowski
Muzyka na żywo: Robert Siwak
„Prime Time” to monodram inspirowany życiem korespondenta wojennego Waldemara Milewicza, który zginął w 2004 roku w Iraku. Nie jest to jednak spektakl biograficzny. To opowieść o rozprawie ze złem, człowieka, który bez wątpienia wiedział i widział dostatecznie dużo, by umieć każde zło rozpoznać i nazwać. I próbował to robić, aż do ostatniego dnia.
Prime time to najlepszy czas antenowy, czas największej oglądalności, którym od lat rządzi zasada: im gorzej tym lepiej. Dobra wiadomość to zła wiadomość. I choć cenimy dziennikarzy, którzy próbują zło nie tylko pokazywać, ale także objaśniać i tłumaczyć jego przyczyny, to zbyt szybko powszednieją nam obrazy wojny, przemocy, okrucieństwa. Tak naprawdę nie zadajemy sobie trudu, by analizować zdarzenia. Beznamiętnie oglądamy ich skutki. I niczego nas to nie uczy.
Milewicz chciał nas nauczyć, że na wojnie nie ma wygranych i przegranych, są tylko ofiary.
PREMIERA: 13 kwietnia, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
***
CZTERY PORY MIŁOŚCI
Scenariusz i reżyseria: Wojciech Czerwiński
Muzyka: Weronika Mońka-Chwała, Michał Chwała
Dekoracje: Jolanta Gałązka
Kostiumy: Grażyna Piworowicz
Projekcje: Jagoda Chalcińska
Światło: Paweł Śmiałek
OBSADA
Eliza Borowska
Wojciech Czerwiński
Zespół muzyczny:
Karolina Matuszkiewicz
Weronika Mońka-Chwała
Maciej Chwała
Michał Chwała
Tomasz Skrętkowski
„Cztery pory miłości” w reżyserii Wojciecha Czerwińskiego to wyjątkowy, autorski spektakl muzyczny inspirowany polską muzyką ludową. To opowieść o losie dwójki bohaterów: kobiety
i mężczyzny, i ich wielkiej miłości – niemożliwej do spełnienia.
Spektakl składa się z czterech części, które niczym cztery pory roku symbolizują cztery pory życia i tytułowe – cztery pory miłości. Współcześnie zaaranżowane melodie i pieśni ludowe, w których pobrzmiewają echa „Czterech pór roku” Vivaldiego, w zaskakujący sposób oddają emocje, nadzieje i rozczarowania dwojga bohaterów. Tematyka i nastrój wykonywanych na żywo utworów sprawiają, że spektakl zyskuje narrację, pozwalając śledzić losy ludzi, których życie zamknięte jest w metaforycznym obrazie przemian zachodzących każdego roku w naturze.
PREMIERA: 10 maja, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka