EN

22.09.2021, 15:58 Wersja do druku

Warszawa. Premiera "Humani corporis fabrica" na 20. Festiwalu C/U

2 października w STUDIO teatrgalerii odbędzie się premiera Humani corporis fabrica – słuchowiska choreograficznego Jacka Przybyłowicza w ramach 20. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł.

fot. mat. organizatora

2.10.2021, g. 19.00 + spotkanie

3.10.2021, g. 19.00

Czas trwania: 40 minut

Bilety 50/40 zł

choreografia, kostiumy: Jacek Przybyłowicz

tańczą: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak

ścieżka dźwiękowa: Adam Walicki

głos: Andrzej Chyra

wideoprojekcje, wizualizacja: Beton

reżyseria świateł: Ewa Garniec

tekst, wsparcie dramaturgiczne: Joanna Szymajda

producent: Stowarzyszenie Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca

koproducent: Centrum Kultury w Lublinie

partnerzy: Fundacja Ciało/Umysł, Kielecki Teatr Tańca

W spektaklu wykorzystano cytaty z: Historia ciała, tom I i II pod red. Georges Vigarello; Giorgio Agamben, Nagość; Leszek Pokrywka, Milan Cabrić, Piękno ciała.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Tworząc choreografię dla duetu dojrzałych tancerzy, Ryszarda Kalinowskiego i Grzegorza Pańtaka, choreograf Jacek Przybyłowicz sięga po inspiracje do początków badań anatomicznych oraz do filozoficznych rozważań nad maszynerią i przemijalnością ciała. Humani corporis fabrica to swoisty wykład anatomiczny, „słuchowisko choreograficzne”, do którego głosu użyczył Andrzej Chyra.

Kontekstem dla współczesności jest tutaj czas, gdy rodziła się nowoczesna medycyna, której pierwsze refleksje często komunikowane były w quasi-teatralny i artystyczny sposób. Ten sam czas, gdy na dworach arystokratycznych kształtował się jeszcze inny sposób patrzenia na ciało: taniec teatralny. W Humani corporis fabrica ciało widziane jest okiem anatomów XVI-XVIII wieku, którzy próbowali kompleksowo, a zarazem metaforycznie opisać i usystematyzować organizm i organiczność, wysiłek i porządek organizacji ciała i ruchu.

Widz staje się uczestnikiem swoistego theatrum anatomicum, tancerz oglądany jest przez pryzmat zmieniającej się fizjologii i produktywności, zaś choreografia eksploruje motywy zmęczenia, wyczerpania i przemijalności. Taniec położony na stole sekcyjnym, odcięty od młodości i perfekcji, jawi się jako swoisty obszar procesu indywiduacji, przetwarzania.

e-Scena C/U

WIDEO – PROSTO Z WNĘTRZA | Portret | Jacek Przybyłowicz

Portrety-rozmowy realizowane podczas prób, przygotowań do premiery. Uchwyceni w procesie tworzenia artyści tańca pokazują swoje środowisko pracy i opowiadają o inspiracjach. Wywiady-portrety to okazja, by zajrzeć do „wnętrza” twórców, poznać ich przemyślenia, inspiracje, sposoby na strategie przetrwania w niestabilnych czasach.

BIO

Jacek Przybyłowicz (ur. 1968) – tancerz, choreograf; w latach 1994-2001 związany z jednym z najlepszych zespołów tańca współczesnego, Kibbutz Contemporary Dance Company (Izrael). Jako choreograf zrealizował liczne spektakle m.in. z Polskim Baletem Narodowym, Polskim Teatrem Tańca oraz zespołami zagranicznymi (Czechy, Hiszpania, Niemcy, Chiny). W latach 2009-2014 był zastępcą dyrektora ds. baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, a w latach 2018-2020 kuratorem sezonu baletowego w Operze Wrocławskiej.

Grzegorz Pańtak

Tancerz, pedagog tańca, choreograf. Wspólnie z Elżbietą Pańtak współtworzył i prowadzi jako wicedyrektor Kielecki Teatr Tańca – instytucję artystyczną Miasta Kielce. Tańczył partie solowe w produkcjach KTT oraz występował gościnnie w teatrach operowych. Współtworzył choreografię i był solistą w spektaklu Siedem bram Jerozolimy (muz. Krzysztof Penderecki, Opera Narodowa). Jako choreograf zrealizował spektakle dla: Kieleckiego Teatru Tańca, Narodowej Opery Izraelskiej, Opery Wrocławskiej, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

Ryszard Kalinowski

Tancerz, choreograf, pedagog, absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Współzałożyciel Lubelskiego Teatru Tańca (2001), od roku 2006 kieruje jego pracami. Autor kilku choreografii LTT, m.in. Ku dobrej ciszy (2002), 48/4 (2007), NN. Wacławowi Niżyńskiemu (2008), Głód Knuta Hamsuna (2010; współpraca z Łukaszem Witt-Michałowskim), fatal error (2012), Ostatnie solo K. (2017). Uczestnik prestiżowych międzynarodowych konkursów choreograficznych w Lipsku (2005 – II nagroda), w Stuttgarcie (2006 – finał) oraz w Hanowerze (2006 – finał).

***

20. Ciało/Umysł

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

6.08-17.10.2021, Warszawa

W tym roku Festiwal Ciało/Umysł świętuje swoją 20 edycję z hasłem „Niech żyję!”. Festiwal potrwa od 6 sierpnia do 17 października 2021. Pierwsze prezentacje pojawią się na wirtualnej e-Scenie C/U, czyli na FB i YT. Od 1 października C/U zagości na trzech warszawskich scenach – STUDIO teatrgaleria, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Komuna Warszawa. W programie trzy spektakle premierowe: Na 4 - Terra Incognita Edyty Kozak, Humani corporis fabrica Jacka Przybyłowicza, Złe ziele Magdy Jędry, wydarzenia specjalne: całodniowa Impresska, Wielka Gra z udziałem publiczności oraz wydarzenia towarzyszące: film, panel dyskusyjny, spotkania z artystami. Więcej informacji o programie na www.cialoumysl.pl

Źródło:

Materiał nadesłany