Logo
Aktualności

Warszawa. Prawie 29 tys. słuchaczy odwiedziło 15. Szalone Dni Muzyki „Wibracje miast”

29.09.2025, 15:44 Wersja do druku

15. edycja Szalonych Dni Muzyki pod hasłem Wibracje miast już za nami. W ciągu zaledwie 3 dni (26-28 września) odbyło się 57 koncertów na 6 scenach w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Kościele Środowisk Twórczych i w namiocie na placu Teatralnym. Prawie 1000 wykonawców, 15 zespołów kameralnych, 18 dyrygentów, 14 orkiestr, w tym 9 orkiestr z polskich szkół muzycznych. Tego roku Szalone Dni Muzyki zgromadziły 29 tys. słuchaczy.

fot. mat. teatru

Koncerty orkiestrowe, kameralne, recitale solowe… Na 15. Szalonych Dniach Muzyki, oprócz arcydzieł z XVIII, XIX i XX wieku, pojawiły się również brzmienia tradycyjne i muzyka dawna, premiery i prawykonania utworów najnowszych oraz jazz; nie zabrakło również atrakcji dla najmłodszej publiczności.

Wystąpiły orkiestry: Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Orkiestra Filharmonii Narodowej, a pokierowali nimi Jean-François Verdier, Grzegorz Wierus, Ewa Strusińska, Bar Avni, Christian Arming, Patrick Fournillier, Wojciech Rodek, Michał Klauza.

W partiach solowych i z recitalami wystąpili Yuto Kiguchi (fortepian), Seina Matsuoka (skrzypce), Waed Bouhassoun (oud, śpiew), Neşet Kutas (perkusja), Ania Karpowicz (flet), Sotiris Athanasiou (gitara), Jean-Frédéric Neuburger (fortepian), Momo Kodama (fortepian), Aleksandra Olczyk (sopran), Monika Ledzion (mezzosopran), Emmanuel Balssa (viola da gamba), Katarzyna Drogosz (fortepian historyczny), Luka Faulisi (skrzypce), Trey Lee (wiolonczela), Maciej Kułakowski (wiolonczela), Julien Beautemps (akordeon), Pierre Hantaï (klawesyn) i Martín García García (fortepian). Zagrały również składy kameralne: Quatuor Ellipsos, Quatuor Elmire, TVÆRS, Paul Lay Trio, Ensemble Maru, Kwartet smyczkowy Martin, Chopin University Big Band, Głucha Orkiestra Perkusyjna, Aka Duo, Duo Argos, a także zespoły muzyki dawnej: Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis i Oltremontano.

W ramach cyklu koncertów Młodzi wykonawcy zaprezentowały się zespoły szkolne z całej Polski: tancerze i tancerki z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz orkiestry z Warszawy (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna im. Zenona Brzewskiego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1), Białegostoku (Zespół Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego), Katowic (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego), Bielska-Białej (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki), Gdańska (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im Feliksa Nowowiejskiego), Wrocławia (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. Karola Szymanowskiego) i Krakowa (Szkoła Muzyczna II st. im. Bronisława Rutkowskiego, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza). 

Szalone przedsięwzięcie

Od 15 edycji Szalone Dni Muzyki budują swój sukces nie tylko dzięki artystom, lecz także setkom osób zaangażowanych w przygotowania. Za kulisami festiwalu kryją się setki godzin pracy, stosy faktur i umów, kilometry przebiegnięte podczas wydarzenia. To także plakaty, afisze i kampanie reklamowe w przestrzeni miejskiej, w kinach, tramwajach, radiu i sieci, tysiące wydrukowanych programów. Każdego roku zespół Sinfonii Varsovii – zarówno stali, jak i zatrudnieni na czas festiwalu pracownicy – składający się z producentek, inspicjentów, techników, stroicieli, członkiń działów eksploatacji, marketingu, obsługi sceny i widowni, bileterek, pilotów, zespołu poligraficznego, fotografów, impresariatu i programu, pracowników ochrony, a także grona wolontariuszek, zespołu reżyserskiego Akademii Filmu i Telewizji, rejestrującego koncerty z cyklu Młodzi wykonawcy, dziesiątek kierowców i pracowników logistyki, opiekunek występujących grup szkolnych, czuwa nad organizacją festiwalu. Ich praca przypomina, jak wielką machiną organizacyjną są Szalone Dni Muzyki.

***

Szalone Dni Muzyki to polska edycja międzynarodowego festiwalu La Folle Journée organizowanego od 1995 we francuskim Nantes. Powstała z inicjatywy Sinfonii Varsovii – orkiestry, która od początku gościła na festiwalu we Francji oraz uczestniczyła w wielu edycjach japońskich, rosyjskich i hiszpańskich. Każdego roku w ostatni pełny weekend września w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie gromadzą się tysiące słuchaczy, którzy w czasie kilku dni mogą wybierać spośród dziesiątków wydarzeń. Szalone Dni Muzyki to jeden z pierwszych festiwali w kraju, który łączy recitale, koncerty symfoniczne i kameralne w wykonaniu największych gwiazd światowych scen z szerokim programem edukacyjnym.

***

Dyrektor artystyczny festiwalu La Folle Journée: René Martin

Patronat honorowy: Ambasada Francji w Polsce

Organizatorzy: Sinfonia Varsovia i m.st. Warszawa (instytucja kultury miasta stołecznego Warszawy)

Współorganizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Centrum Edukacji Artystycznej, Fundacja Ogrody Muzyczne, CRÉA Folles Journées, m. st. Warszawa

Sponsor Główny: ORLEN

Sponsor: PGE Polska Grupa Energetyczna

Partner Główny: Fundacja Zaleski

Partner Strategiczny: Totalizator Sportowy

Partnerzy: Orange, Instytut Francuski, Fundacja Muzyka jest dla Wszystkich, Samorząd Województwa Mazowieckiego

Wspierają nas: Fundacja Sinfonia Varsovia, Miasto Nantes

Partner medialny: Ruch Muzyczny

Patroni medialni: Onet, RMF Classic, Polityka

 

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także