Na scenie Teatru Kempa w stołecznym PROMie Kultury Saska Kempa 13 października odbędzie się prapremiera monodramu inspirowanego życiem reportera wojennego Waldemara Milewicza pt. „Prime Time” w wykonaniu Sławomira Grzymkowskiego. Spektakl wyreżyserowała Anna Sroka-Hryń.
Bohaterem przedstawienia jest zastrzelony 7 maja 2004 r. podczas wojny w Iraku polski reporter i korespondent wojenny Waldemar Milewicz. "Był on przekonany, że opowiadając o bezsensie i okrucieństwie wojen, przyczyni się do uświadomienia ludziom, że do ich wybuchu nie może dochodzić, bo okrucieństwo i przemoc nigdy nie prowadzą do dobrych rozwiązań, a każda wojna jest przegrana już w chwili, kiedy pada pierwszy strzał" - czytamy w informacji o spektaklu.
"Sztuka jest dziś boleśnie aktualna i ważna, bo to teatr może pomóc poprzez doświadczenie wspólnego przeżywania zmierzyć się z tym, co wymyka się rozumowi" - podkreślono w zapowiedzi.
W spektaklu "Prime Time" kluczową rolę w scenografii odgrywa aktor. "Scenografia i muzyka pomyślane są tak, aby widz mógł wejść w opowiadaną historię i mieć przestrzeń do przeżywania emocji" - napisano.
"Wybrałem sobie robotę, w której im gorzej, tym lepiej. Bo miejsce dziennikarza jest tam, gdzie coś się dzieje. Gdzie machina wojenna działa idealnie: zabija, niszczy, unicestwia..." - mówi bohater monodramu. Wyjaśnia, że "strach był ze nim stale". "Żeby dorwać się do tego sukinsyna, postanowiłem rozumieć jego istotę. Nie strach będzie decydował wtedy, gdy słyszę spadające pociski" - wyjaśnił.
Waldemar Milewicz zginął w Iraku 7 maja 2004 r., gdy samochód polskiej ekipy dziennikarzy jadącej z Bagdadu do Karbali i Nadżafu ostrzelano z broni maszynowej.
Autorką sztuki jest Wiesława Sujkowska, która kilka lat temu zyskała uznanie krytyków za tekst monodramu "Wanda" (o polskiej himalaistce Wandzie Rutkiewicz). Reżyseria - Anna Sroka-Hryń. Muzyka - Robert Siwak. Występuje Sławomir Grzymkowski.
Prapremiera - 13 października o godz. 19 w PROMie Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23). Kolejne przedstawienie - 17 października.
Spektakl został wyprodukowany przez Fundację Sztuki Kreatywna Przestrzeń w ramach programu OFF Polska Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego. Dofinansowano go ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.