EN

5.03.2021, 11:18 Wersja do druku

Warszawa. Portrety choreograficzne w metafizycznej odsłonie

Portrety choreograficzne to cykl spotkań artystycznych związanych z tańcem. Gośćmi marcowej edycji będą Anna Godowska, choreografka, tancerka, pedagog i Sławomir Krawczyński – reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta. Spektakl będzie można obejrzeć 11 marca o godzinie 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury. Będzie filozoficznie, metafizycznie, teoretycznie z elementami pokazu video i oczywiście praktycznie - jak zapewniają artyści.

Gośćmi czwartkowego spotkania 11 marca o godz. 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury będą Anna Godowska – choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego i Sławomir Krawczyński – reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, twórcy Teatru Bretoncaffe, a także projektu badawczo-artystycznego, łączącego taniec z inspiracjami i elementami metod, pochodzącymi z innych dziedzin, takich jak psychologia, psychoterapia, praktyki duchowe.

„Lecture and performance poświęcony naszej artystycznej podróży. Opowiemy o snach, o C.G. Jungu i jego kontynuatorach oraz o tym, jak z fascynacji światem snów wyrosła nasza metoda pracy. Pokażemy także, w jaki sposób każdy z pięciu zmysłów może nas poprowadzić do tańca. Tak naprawdę opowiemy o tym co bardzo stare, zapomniane, a przecież piękne i wspaniałe. Będzie filozoficznie, metafizycznie, teoretycznie z elementami pokazu video i oczywiście praktycznie” – wyjaśniają artyści.

fot. mat. organizatora

Anna Godowska to choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego. W 2001 roku razem z reżyserem Sławomirem Krawczyńskim i kompozytorem Dominikiem Strycharskim założyła Teatr Bretoncaffe, gdzie pracowała jako choreograf i tancerka – w sumie dwanaście spektakli zrealizowanych w ciągu dziewięciu lat działalności oraz liczne prezentacje spektakli w Europie. Od 2005 roku wraz ze Sławomirem Krawczyńskim współpracują przy realizacji projektu badawczo-artystycznego, inspirowanego metodologią psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella. W swoich poszukiwaniach na polu tańca artystka przekracza traktowanie go jako zwykłej, fizycznej techniki pracy z ciałem. W obręb działalności artystycznej i edukacyjnej Godowska włącza inspiracje i elementy metod pochodzące z innych dziedzin, tj. psychologia, psychoterapia, praktyki duchowe. Taniec uznaje nie tylko za wyjątkową formę ekspresji duchowości, ale również sposób na jej odkrywanie.

fot. mat. organizatora

Sławomir Krawczyński – reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, badacz. Czterokrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie z Anną Godowską jest założycielem Teatru Bretoncaffe. W 2015 r. otrzymał nagrodę MKiDN za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce. Od lat prezentuje projekty w ramach programów fundacji Ciało/Umysł. Jest autorem i realizatorem projektu badawczego pt. Taniec śniącego ciała, inspirowanego metodologią psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella. Projekt ten odbywa się we współpracy z Akademią Psychologii Zorientowanej na Proces w Warszawie. Jest laureatem wielu nagród na festiwalach teatralnych w Polsce oraz filmowych w Polsce i za granicą. Inscenizacja debiutanckiej sztuki Krawczyńskiego – a zarazem pierwszy spektakl teatru Bretoncaffe – Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć, otrzymała jedną z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2002).

Portret choreograficzny to cykl poświęcony prezentacji współczesnych choreografów polskich i przedstawieniu ich sylwetek szerszemu odbiorcy. Ma za zadanie przybliżenie sztuki tańca poprzez pokazanie motywacji i determinacji jej twórców. Każdy z zaproszonych artystów, reprezentujących różnorodne formy i techniki tańca, sam  zdecyduje w jakiej formie zechce zaprezentować swój „portret” na scenie. Każde wydarzenie jest premierą i każde jest niepowtarzalne. Zadaniem jest „sportretowanie” siebie poprzez swoją pracę, bez narzucania żadnej formy. Projekt charakteryzuje łączenie elementów różnych kultur w jeden spójny środek wyrazu – w sferze tańca, teatru i muzyki – plastyczność, ciekawa kompozycja oraz udział znakomitych twórców z poszczególnych dziedzin sztuki. Spektakle często inspirowane są dziełami plastycznymi i stanowią rodzaj dialogu z interpretowanym dziełem i jego twórcą.

Bilety na spektakl dostępne na stronie: bilety.mik.waw.pl.

W związku z występowaniem stanu epidemii uczestnicy wydarzeń artystycznych i rozrywkowych są zobowiązani do przestrzegania rozporządzeń Rady Ministrów w zakresie zachowania dystansu społecznego, w tym obowiązku zakrywania ust i nosa oraz dezynfekcji rąk przy wejściu do obiektu. 

Mazowiecki Instytut Kultury zastrzega sobie prawo do zmian w repertuarze, które mogą wynikać  z decyzji  dotyczących restrykcji związanych z pandemią COVID-19.

Mazowiecki Instytut Kultury jest beneficjentem Funduszu Wsparcia Kultury, pomocy finansowej polskiego rządu skierowanej do sektora kultury podczas pandemii COVID-19.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne