EN

9.06.2021, 15:31 Wersja do druku

Warszawa. Portret choreograficzny - Eryk Makohon w Mazowieckim Instytucie Kultury

17 czerwca o godz. 19.00 na scenie Mazowieckiego Instytutu Kultury wystąpi Eryk Makohon – choreograf, twórca i nauczyciel akademicki, lider Krakowskiego Teatru Tańca.

fot. Grzegorz Mart

Portrety choreograficzne to cykl spotkań artystycznych prezentujący sylwetki wybitnych współczesnych polskich choreografów – modelu ich pracy, języka twórczej ekspresji, specyficznego niepowtarzalnego idiomu twórczego, określającego ich jako artystów.

Projekt Portret choreograficzny poświęcony jest prezentacji współczesnych choreografów polskich i przybliżenia ich sylwetek szerszemu gronu odbiorców. Każdy z zaproszonych artystów, reprezentujących różnorodne formy i techniki tańca, sam zdecyduje w jakiej formie zechce zaprezentować swój portret na scenie. Każde wydarzenie jest premierą, każde jest unikatowe i niepowtarzalne.

17 czerwca o godz. 19.00 na scenie Mazowieckiego Instytutu Kultury swój choreograficzny portret zaprezentuje Eryk Makohon – choreograf, twórca, wykładowca akademicki, lider Krakowskiego Teatru Tańca. Wieczór będzie prowadzony m.in. w formie wykładu z ilustracjami filmowymi, a jeśli pozwoli na to sytuacja epidemiczna – przewidziana jest również część z udziałem publiczności.

Taniec współczesny postrzegany jest jako elitarna dziedzina sztuki, niezrozumiała dla przypadkowego odbiorcy, przez co unikana i odrzucana – mówi Magda Chabros, pomysłodawczyni i kuratorka programowa cyklu „Portrety choreograficzne”. Z naszego wieloletniego doświadczenia wynika, że grupa odbiorców spektakli tańca współczesnego właściwie się nie zmienia. Pojęcie „choreograf” wielu, szczególnie młodym odbiorcom, kojarzy się jedynie z nazwiskiem w zapowiedzi lub programie. Z tych obserwacji powstał pomysł projektu „Portret choreograficzny”, mającego za zadanie pokazania zawodu choreografa nie poprzez prezentacje gotowego spektaklu, a za pomocą kreatywnego „przedstawienie się” artysty zgromadzonej publiczności w mniej zamkniętej formie. Do współpracy przy projekcie zapraszamy uznanych choreografów polskich, reprezentujących różne style, formy i techniki tańca. Jesteśmy przekonani, że taka forma prezentacji zainteresuje większą grupę odbiorców.

Zapraszani do udziału w projekcie choreografowie przygotowują godzinny spektakl, który służyć ma jako swoisty taneczny autoportret, dzięki któremu publiczność może poznać i zrozumieć specyfikę pracy artysty, jego osobisty choreograficzny język, gamę środków ekspresji, którą stosuje w swojej pracy. Organizatorzy cyklu nie narzucają mu żadnej formy czy konwencji – artysta określa ją sam od początku do końca. Może wystąpić w pojedynkę lub w towarzystwie innych tancerzy – w zależności od zamierzonej przez niego koncepcji wieczoru.

Eryk Makohon jest choreografem, twórcą i liderem Krakowskiego Teatru Tańca, wykładowcą Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, twórcą ponad trzydziestu spektakli, a także autorem projektów o charakterze edukacyjnym i wielu wydarzeń artystycznych. Jest absolwentem podstawowej i średniej szkoły muzycznej. Ukończył architekturę na Politechnice Krakowskiej oraz studia teorii tańca na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. Wykształcenie architektoniczne mocno wpłynęło na estetyczny kształt jego spektakli. Duży wpływ na jego twórczość miała również współpraca ze Śląskim Teatrem Tańca i jego twórcą Jackiem Łumińskim – autorem polskiej techniki tańca współczesnego. Jako tancerz pracował kilka lat najpierw w Krakowie, a potem na Śląsku – w Śląskim Teatrze Tańca, jednym z pierwszych polskich zawodowych teatrów tańca współczesnego. Jako tancerz występował na scenach w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

***

W związku z występowaniem stanu epidemii uczestnicy wydarzeń artystycznych i rozrywkowych są zobowiązani do przestrzegania rozporządzeń Rady Ministrów w zakresie zachowania dystansu społecznego, w tym obowiązku zakrywania ust i nosa oraz dezynfekcji rąk przy wejściu do obiektu. Mazowiecki Instytut Kultury zastrzega sobie prawo do zmian w repertuarze, które mogą wynikać z decyzji dotyczących restrykcji związanych z pandemią COVID-19.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne