EN

21.11.2022, 18:26 Wersja do druku

Warszawa. Podsumowanie sezonu rezydencji „Twarda miłość / Tough Love” w Komunie

fot. mat. teatru

Teatr Komuna Warszawa zaprasza na teatralne podsumowanie sezonu rezydencji 2022 „Twarda miłość / Tough Love”, którego kuratorką jest Anna Smolar.

Pojęcie twardej miłości, stosowane w psychologii najczęściej w kontekście uzależnień i współuzależnień, może stać się kluczem do badania szerzej pojętych zależności, które są naturalne w każdej społeczności. Siedem powstałych w ramach sezonu spektakli dotyka bardzo różnorodnych aspektów tej relacji: od osobistych uwikłań rodzinnych (DDA, miłość rodzicielska), jak w spektaklach przygotowanych przez najmłodszych twórców sezonu (Ciężkowska/Dragun, Horbów/Pawelczyk/Wydrowska), poprzez odnajdywanie własnej tożsamości grupy wykluczonej ze względu na niepełnosprawność (Daniel Kotowski, Justyna Wielgus), opis skomplikowanej sytuacji kobiet pracujących w policji (spektakl Anny Smolar), po rozważania o roli przemocy systemach politycznych (Grzegorz Laszuk, Michał Kmiecik).

Podsumowanie sezonu otworzy premiera spektaklu Doroty Nowackiej i Jana Turkowskiego „JaWa” poświęconego trudnemu procesowi wspierania osób wychodzących z kryzysu bezdomności.

Będzie to też okazją do podsumowania czteroletniego cyklu rezydencyjnego, którego gościnnymi kuratorami obok Anny Smolar byli Weronika Szczawińska, Tim Etchells (współpraca z Grzegorz Reske, Marta Keil) oraz Markus Öhrn, w ramach którego powstało 20 interesujących spektakli artystek i artystów młodego i średniego pokolenia.

Od przyszłego roku rezydencje będą kontynuowane w nieco zmienionej formule, ale nieustająco z naciskiem na poszukiwanie nowych form artystycznych oraz wsparcie dla młodych niezależnych twórców i twórczyń. W 2023 roku swoje nowe spektakle w Komunie Warszawa przygotują m.in. Małgorzata Wdowik, Paweł Sakowicz i Agata Koszulińska.

INSTALACJA PERFORMATYWNA
JaWa
25-26-27.11, g. 19.00, bilety 30/40 zł

Tradycja przedsiębiorstw społecznych sięga w Polsce XIX wieku, historię rozwoju ekonomii społecznej można śledzić co najmniej od „Rolniczego Towarzystwa Wspólnego Ratowania się w Nieszczęściach” założonego przez Stanisława Staszica w celu zapewnienia warunków do korzystania z wolności dla uwłaszczonych przez siebie mieszkanek i mieszkańców przynależących do jego rodziny od wieków wsi i przysiółków.

Przedsiębiorstwo Społeczne JaWa powstało w Szczecinie we wrześniu 2021 roku. Nazwa wzięła się od pierwszych sylab imion etatowych pracowników, Jana i Waldemara, dla których przedsiębiorstwo to zostało powołane. Brzmienie powstałego akronimu przypadkowo nawiązuje do fenomenologicznej koncepcji odbioru rzeczywistości oraz nazwy dużej wyspy w Azji Południowo-Wschodniej, choć poniekąd sposób widzenia rzeczy takimi „jakie są” oraz siła formatu egzotycznych, „rajskich”, dalekich od Europy wysp, zapewne też dla wszystkich szczęśliwych, jest tu w pewnym sensie na miejscu.

PS JaWa oferuje głównie usługi z zakresu prac ogrodowych i stolarskich. Wybór tych dziedzin podyktowany był potrzebą powrotu do wybranych i wyuczonych wcześniej przez obu współpracowników zawodów, które z różnych przyczyn wymknęły im się z rąk. Te powroty bywają trudne i pełne kryzysów. Z każdym kolejnym nasila się pytanie, z którym mierzą się wszyscy w PS JaWa: czy w układzie pracowniczym, miejscu pracy, poza sferą rodzinnych, wychowawczych lub partnerskich relacji jest też miejsce na twardą miłość?

JaWa jako instalacja performatywna to bardziej niż mniej dokumentalny zapis wydarzeń z burzliwych dziejów przedsiębiorstwa i przebiegów psychologicznych poszczególnych konstelacji i relacji. To wszystko zebrane na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy podczas realizacji zleceń miejscowych oraz w tak zwanych delegacjach zostanie przedstawione w formie opowiadania na żywo do wideo robionego z będących pod ręką urządzeń.

Koncepcja, realizacja i wykonanie: Turkowski & Nowacka
Udział wzięli, biorą, może wezmą: Jan Rozpędzik, Waldemar Wieczorek, Artur Czechowicz, Dariusz Mikuła, Adam Ziajski, Dorota Kwinta, Iwona Nowacka, Janek Turkowski
Wsparcie realizacyjne: Stowarzyszenie Teatr Kana, Przedsiębiorstwo Społeczne JaWa
Specjalne podziękowania: Alina Gałązka, Grzegorz Laszuk, Szymon Olbrychowski
Projekt i wykonanie obiektu: Piotr Szczygielski
Konsultacje przyrodnicze: Jarema Andrzej Rabiński
Produkcja: Olga Kozińska / Komuna Warszawa
Kuratorka: Anna Smolar

SPEKTAKL
Rytuał miłosny, reż. Daniel Kotowski
2.12, g. 19.00, bilety 30/40 zł

Słyszący rodzice nie mogą przewidzieć, że dziecko urodzi się głuche. Od początku

doświadczają problemów komunikacyjnych ze swoim dzieckiem. Przeżywają gniew, lęk, poczucie winy, a wreszcie żałobę z powodu utraty dziecka, jakby ze względu na brak wspólnego języka nie mogli stworzyć z dzieckiem więzi. Ja, Daniel – reżyser tego spektaklu – byłem właśnie takim dzieckiem. Rytuał Miłosny to opowieść o magii, która daje głos i wzmacnia poczucie bycia razem.

Chcemy być głośno o naszych doświadczeniach.
Chcemy być głośno o naszych relacjach.
Chcemy być głośno o naszym języku, o naszej komunikacji, o naszej wspólnocie.
Chcemy być głośno o naszej miłości.
koncepcja i reżyseria: Daniel Kotowski

SPEKTAKL
O czym tu gadać, jeśli nie ma o czym mówić, reż. Łukasz Horbów, Karolina Pawelczyk, Bożna Wydrowska
4.12, g. 19.00, bilety 30/40 zł

„Kapitalizuję swój talent i tu tańcuję
Jako dziecko myślałam, że kiedyś się rozpruję
Krok starego rozpierdalał kiedyś moje ego
Gdy nie było hajsu, to tańczyłam na całego”

O doświadczeniu DDA (dorosłych dzieci alkoholików) w trzech aktach. Spektakl inspirowany życiem trojga artystów wizualnych, którzy rozpoznali, że wspólne doświadczenie dorastania w dysfunkcyjnej rodzinie wcale nie oznacza wspólnej definicji ani perspektywy na sprawę.

performans i kreacja: Bożna Wydrowska, Karolina Pawelczyk, Łukasz Horbów

SPEKTAKL
Ostatni raz, kiedy moi rodzice byli w Komunie Warszawa, reż. Olga Ciężkowska, Adam Dragun
6.12, g. 19.00, bilety 30/40 zł

„Ostatni raz kiedy moi rodzice byli w Komunie Warszawa” to performatywny dokument o tym, jak nasi rodzice pierwszy raz staną w Komunie Warszawa na scenie.

Zaprosiliśmy ich do swojej pracy, bo twarda miłość to miłość, w której się nie odmawia. Czy można być partnerem scenicznym dla kogoś, kto zaczął pracować nad swoją rolą jeszcze zanim się urodziłeś?

Don’t mix your private with job!
Na podstawie prawdziwych relacji opowiada się tylko nieprawdziwe historie.
Rzecz dla dwójki reżyserów, jednego aktora, dwóch ojców i trzech matek.

Koncepcja/reżyseria: Olga Ciężkowska, Adam Dragun
Wykonanie: Mateusz Górski, Marek Dragun, Martina Dragunová, Anna Bielska, Krzysztof Ciężkowski, Judyta Paradzińska-Górska

Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach, reż. Anna Smolar
11.12, g. 19.00, bilety 30/40 zł

Stoją murem za mundurem, czy to mundur stawia je pod ścianą? To on sprawia, że niczym za dotknięciem magicznej różdżki z realnych zapracowanych, zmęczonych, ambitnych, pokręconych, radosnych czy pedantycznych kobiet stają się nosicielkami państwowego monopolu przemocy. Ich ciała – te naznaczone bliznami po cesarskich cięciach, przemocowych związkach i wypadkach przy pracy – przeobrażają się w znak w równaniu demokracji i patriarchatu.

Scenariusz, dramaturgia, reżyseria: Anna Smolar

SPEKTAKL
Co się stało z nogą Sarah Bernhardt, reż. Justyna Wielgus
13.12, g. 19.00, bilety 30/40 zł

Przypadek uszkodzonej w wyniku wypadku na scenie, utraconej i zagubionej nogi wielkiej diwy teatru Sarah Bernhardt staje się punktem wyjścia do opowieści o historiach różnych nóg, tych, które już po niej kroczą, a także tych, które cały czas czekają na swoje sceniczne entrée… Podążając za utraconą nogą Sarah Bernhardt, nogą, która staje się tu protagonistką i przewodniczką, opowiemy o trudnej miłosnej relacji między aktorem, aktorką i sceną. Drodzy widzowie zapraszamy tym samym na pierwszy performans opowiadany z perspektywy nóg i mamy nadzieję, że nie przejdziecie obok niego obojętnie.

Reżyseria: Justyna Wielgus

Scenariusz i dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna

SPEKTAKL

Jak zmusić ludzi do szczęścia, reż. Kmiecik, Laszuk (Łysi Reklama Production)

17-18.12, g. 19.00, bilety 30/40 zł

Znani i lubiani, Michał Kmiecik i Grzegorz Laszuk z Łysi Reklama Production, dokonali przeglądu opisów i metod osiągania szczęścia. Ich naukowa metoda oparta na logice odnajdywania przyczyn i skutków, pozwala otworzyć nowy rozdział w projektowaniu szczęśliwej przyszłości Ludzkości, wskazując środki pozwalające zmusić ludzi do szczęścia.

Tekst i reżyseria: Michał Kmiecik, Grzegorz Laszuk (Łysi Reklama Production)

Źródło:

Materiał nadesłany